۱۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۹
کد خبر: ۴۳۶۲۷۰
استاد حوزه علمیه مطرح کرد؛

لزوم توجه به کنترل نفس در طول روز

حجت الاسلام علوی تهرانی گفت: باید فرد در تمام اوقات زندگی مراقب نفس خود باشد و به این موضوع فکر کند که اعمالش به دست امام مهدی(عج) خواهد رسید.
حجت الاسلام علوی تهرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید محمدباقر علوی تهرانی، رییس بنیاد فارِس المومنین بعد از ظهر امروز در جلسه هجدهم مبحث شناخت «نفس» در مسجد امیر(ع)، گفت: عهد بستن اولین گام هر فرد سالک می‌باشد. هر فرد سالک موظف است در ابتدای روز از نفس خود مراقبت کند.

 

وی افزود: مراقبت از نفس یعنی ملاحظه و نگهبانی کردن از اعمالی که انسان در طول روز انجام می‌دهد.

 

استاد حوزه علمیه در خصوص «اعمال»، بیان داشت: بر اساس آیات قرآن مجید و روایات، اعمال انجام شده انسان را خداوند و وجود پیامبر(ص) و اهل بیت نظاره می‌کنند.

 

وی گفت: اعمالی که در طول یک روز انجام می‌دهیم در نهایت به دست حضرت حجت(عج) می‌رسد، به همین دلیل باید بسیار مراقب اعمال خود باشیم.

 

استاد حوزه علمیه، یادآور شد: برای بندگان در هر عملی که انجام می‌دهند، حتی اگر عمل کوچک باشد 3 دفتر نزد خداوند باز می‌شود، اگر عمل خیر مورد قبول قرار بگیرد در دفاتر حساب ثبت می‌شود.

 

حجت الاسلام علوی تهرانی، بیان داشت: 90 درصد دین‌داری افراد جامعه دین خودخواهانه می‌باشد و نه دین خداخواه، بر همین اساس آنچه را که از دین دوست دارند مورد اقبال قرار می‌دهند و مطالب و سخنانی که با نفس آنان مطابقت نداشته باشد را نمی‌پسندند.

 

رییس بنیاد فارِس المومنین، تاکید کرد: یکی از بزرگترین دردسرهای جامعه اسلامی کنونی این است که هرکسی در هر مرتبه و سطحی احساس تکلیف می‌کند، اگر تکلیف بر اساس علم و یقین باشد این فرد مکلف به انجام دادن آن عمل است و اگر تکلیف بر اساس ظن و گمان در فرد به وجود آید شیطان بر آن فرد نفوذ کرده است.

 

حجت الاسلام علوی تهرانی در پایان، گفت: کسانی که خوارج و جنگ نهروان را برای امام علی(ع) رقم زدند خود را بدون اطلاع درونی مکلف به انجام وظیفه می‌دیدند، در حالی که این افراد با علم و یقین مکلف به انجام وظیفه نشده بودند./856/202/ب3

ارسال نظرات