۱۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۲
کد خبر: ۴۳۶۴۳۱

میزان زکات فطره و کفاره ماه رمضان در بندرعباس اعلام شد

نماینده ولی فقیه در هرمزگان، میزان زکات فطره امسال را بر مبنای گندم برای هر نفر، مبلغ شش هزار تومان اعلام کرد و گفت: عدم پرداخت زکات فطره معصیت کبیره است.
زکات فطره

آیت الله غلامعلی نعیم آبادی نماینده ولی فقیه در هرمزگان و امام جمعه بندرعباس در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در هرمزگان، ضمن تبریک پیشاپیش عید فطر، گفت: با نزدیک شدن به روزهای پایانی ماه میهمانی خدا رمضان المبارک، حرف از «زکات فطره» یا همان «فطریه» نقل همه مجالس می ‌شود و شاید افرادی در خانواده باشند که به مسأله مهم زکات فطره اهمیت نمی‌ دهند و درباره این حق مالی چیزی نمی ‌دانند. 


وی با بیان این‌که زکات فطره یک نوع ادای دین و صدقه واجب است که آثار صدقه را دارد، افزود: پرداخت زکات فطره براساس برخی روایات سبب قبولی روزه و عبادات ماه رمضان می‌شود و شخص را تا ماه رمضان آینده بیمه می‌کند.


امام جمعه بندرعباس تصریح کرد: زکات فطره صدقه و پرداخت آن سالی یکبار است که به فقیر واقعی می‌رسد؛ بنابراین هرکسی دست بالا را بگیرد و این‌طور نباشد که در سال انواع و اقسام غذاها را استفاده کرده و اکنون که نوبت پرداخت فطریه است، کم‌ترین را محاسبه کند.

 

وی همچنین به آثار اخروی و دنیوی پرداخت زکات فطره اشاره کرد و بیان داشت: اگر زکات فطره با برنامه‌ریزی مناسب و به روش صحیحی جمع‌آوری شود و به دست فقرای واقعی برسد، یکی از راه‌های بزرگ فقرزدایی است.


آیت الله نعیم آبادی در بیان آثار عدم پرداخت فطریه تصریح کرد: تکمیل روزه ماه مبارک رمضان به فطریه است و کسی که زکات فطره را پرداخت نکند، از فضایل این ماه شریف محروم می‌شود و حتی کسی که روزه نگرفته و مانند مریض معذور بوده، جبران این نقص به پرداخت فطریه است.


 
وی با اشاره به روایتی عدم پرداخت زکات فطره در صورت توانایی را سبب محروم شدن از برکات آن دانست و ابراز داشت: عدم پرداخت زکات فطره معصیت کبیره است.

 

نماینده ولی فقیه در هرمزگان بیان کرد: زکات فطره امسال بر مبنای گندم برای هر نفر، مبلغ ۶۰ هزار ریال معادل شش هزار تومان اعلام شده است.  

 

امام جمعه بندرعباس ادامه داد: کسانی که بیشتر برنج را مصرف کرده‌اند همان قیمت گندم را محاسبه کنند کافی است و اگر مایل باشند می‌توانند مقدار سه کیلو برنجی را که مصرف کرده‌اند بر اساس قیمت آن محاسبه و پرداخت کنند.

 

وی، سرانه هر نفر بر مبنای برنج، مبلغ 150 هزار ریال معادل 15 هزار تومان عنوان کرد و گفت:‌ کفاره روزه (غیرعمد) مبلغ 15 هزار ریال معادل هزار و 500 تومان است.


آیت الله نعیم آبادی ادامه داد: براساس هماهنگی‌های انجام شده، کمیته امداد امام خمینی (ره) استان هرمزگان آمادگی دریافت زکات فطریه مومنان روزه‌دار را دارد و مومنان می‌توانند از طریق صندوق‌های ویژه زکات فطره در روز عید سعید فطر برای پرداخت فطریه اقدام کنند.

 

گفتنی است نماز عید فطر در بندرعباس به امامت آیت الله نعیم آبادی راس ساعت 7 صبح روز چهارشنبه در محل چهارراه مطهری برگزار می‌شود و از عموم مردم فهیم و ولایتمدار بندرعباس جهت هرچه باشکوه تر برگزار شدن نماز عید فطر دعوت به‌عمل می‌آید./302/851/ب1

ارسال نظرات