۱۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۳
کد خبر: ۴۳۶۵۰۳
استاد حوزه و دانشگاه:

اساس اسلام بر آزاداندیشی بنا شده است

مدیر سابق حوزه‎های علمیه تبریز با تأکید بر این‌که اساس اسلام بر آزاداندیشی بنا نهاده شده است، گفت: یک استاد متعصب هیچگاه نمی تواند شاگردی آزاداندیش تربیت کند.
حجت الاسلام سیدحسین سیدی ثانی، مدیر سابق حوزه علمیه تبریز 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام سیدحسین سیدی‌ثانی، استاد حوزه و دانشگاه تبریز امروز در جمع روزه‌داران تبریز با تأکید بر این‌که فرا رسیدن عید فطر، مژده یک ماه بندگی و عبودیت برای مؤمنان راه حق و حقیقت است، اظهار داشت: عید فطر بازگشت به فطرت پاک بشری است.


وی با بیان این‌که دین مبین اسلام برخلاف دیگر مكاتب، در همه زمینه‌های فردی و اجتماعی برای بشر دارای ایدئولوژی و برنامه‎ مدون و جامعی است، گفت: اگر آموزه های دین مبین اسلام خوردن و آشامیدن در ماه رمضان را از مبطلات روزه معرفی می کند، امساک از خوردن و آشامیدن در عید فطر را نیز حرام می داند.


این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که اسلام بر مسأله تربیت توأم با تهذیب تأکید ویژه دارد، خاطرنشان کرد: تربیت نسل خدامحور بدون توجه به تزکیه و تهذیب نفوس ممکن نخواهد بود، به عبارت دیگر تربیت نسل پویا تنها در سایه آموزه های دینی ممکن است، از این رو باید به دنبال تارویج ارزش های الهی در جامعه بود.


حجت الاسلام سیدی‌ثانی با اشاره به این‌که در شیوه‎ تربیتی اسلام، جنبه‎های فطری، رفتاری و ادبی نیز مورد توجه قرار گرفته است، گفت: بر اساس شرع مقدس اسلام وقتی عالم، مربی و یا معلمی یا مسأله ای را به متعلم می‎آموزد، باید به همان مقدار عامل باشد، وگرنه گفتار او اثر چندانی نخواهد داشت.


مدیر سابق حوزه علمیه تبریز با بیان این‌که عالم بی‌عمل كلامش تأثیر لازم را ندارد، تصریح کرد: اگر مخاطب در صحت گفته‎های مربی و معلم تردید ‎كند نه تنها تعلیم اثری نخواهد داشت، بلکه گاه موجب بدبینی مخاطب نسبت به مربیان نیز می شود. از سوی دیگر باید دانست که یک استاد متعصب هیچگاه نمی تواند شاگردی آزاداندیش تربیت کند.


وی افزود: اساس اسلام بر آزاداندیشی بنا نهاده شده است، حتی در پذیرش اسلام نیز اجباری وجود ندارد، چنانکه مولای متقیان علی(ع) می فرماید؛ هر كس كه خود را پیشوای مردم سازد، باید پیش از آموختن به مردم، به آموزش خویش بپردازد. تعالی جامعه در گرو تربیت نسل متدین، معتقد، پویا و توانمند است./202/935/ب1

ارسال نظرات