۱۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۱
کد خبر: ۴۳۶۶۱۲
پژوهشگر حوزوی:

عید فطر جشن پیروزی در جهاد اکبر است

حجت الاسلام والمسلمین مظاهری با بیان این که عید فطر روز پیروزی انسان بر نفس امّاره است، گفت: انسان در این روز شیاطین درون و برون را از خود دور کرده و به موفقیت بزرگ در جهاد اکبر دست پیدا می کند.
حجت الاسلام علی اکبر مظاهری، نویسنده و پژوهشگر سبک زندگی و خانواده

حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر مظاهری، نویسنده و پژوهشگر سبک زندگی و خانواده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به فرارسیدن عید فطر اظهار داشت: فطر از فطرت و عید به معنای بازگشت است، بنابراین انسان در این روز به فطرت خدایی خود باز می گردد و در این روز جان انسان شکوفا می شود.

 

عید فطر روز پاکی انسان از زنگارهای درون

وی ادامه داد: در روز عید فطر به دلیل ریاضت هایی که انسان در ماه رمضان کشیده و جان خود را از زنگارها و آلودگی ها زدوده است، پاک و طاهر می شود و با عباداتی که انجام داده است غبارها را گوهر فطرت انسانی خود پاک کرده و به شکرانه همین موضوع جشن عید برپا می کند.

 

حجت الاسلام والمسلمین مظاهری با بیان این که عید فطر روز پیروزی انسان بر نفس امّاره است، عنوان کرد: انسان در این روز شیاطین درون و برون را از خود دور کرده و به موفقیت بزرگ در جهاد اکبر دست پیدا کرده است و به همین دلیل است که حضرت علی(ع) در خطبه 428 نهج البلاغه می فرماید «روز عید فطر برای کسانی که روزه شان قبول شده بهترین روز است... و روزی که در آن معصیت خدا نشود آن روز عید و مبارک است».

 

وی افزود: این سخن تأکیدی است بر این که هر روزی که معصیت و گناه در آن صورت بگیرد، نامبارک و نحس است و فرد گناهکار نیز انسانی منحوس است، بنابراین باید تلاش کنیم تمام ایام سال را برای خود عید قرار بدهیم و این امر هم جز با اطاعت اوامر الهی و دوری از گناهان امکان پذیر نیست.

 

نماز عید فطر عبادتی بزرگ و ارجمند

کاشناس مسائل خانواده، نماز عید فطر را عبادت اجتماعی بزرگی خواند و عنوان کرد: نماز عید فطر و عید قربان که شبیه به هم است و در سال همین دوبار خوانده می شود که در قنوت این نماز دعاها و مطالب بسیار مهمی بیان می شود و به همین خاطر باید نماز عید فطر را عبادتی بزرگ و ارجمند بدانیم.

 

وی در پایان افزود: نماز عید فطر عبادتی دل شاد کن است و کسانی که در این عبادت شرکت می کنند گویا در جشن پیروزی حضور یافته اند چراکه توانسته اند یک ماه خدا را عبادت کند، از گناهان دوری کرده و بر هوای نفس فائق بیاید./1330/ت302/ی

ارسال نظرات