۱۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۵
کد خبر: ۴۳۶۸۰۱

همایش ملی قیام گوهرشاد در مشهد برگزار می شود

وکیلی از برگزاری همایش ملی قیام گوهرشاد در 21 و 22 تیرماه خبر داد و گفت: در این همایش به صورت علمی و تخصصی به قیام گوهرشاد پرداخته می شود اما در کنار بعد علمی سویه فرهنگی نیز دارد.
گوهرشاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، هادی وکیلی، دبیر علمی همایش ملی قیام گوهرشاد، ظهر امروز در نشست خبری در تالار شهدای شهرداری مشهد از برگزاری این همایش در 21 و 22 تیر خبر داد.

 

وی با بیان این که همایش ملی گوهرشاد در کنار بعد علمی دارای کارکرد فرهنگی است، گفت: در این همایش به صورت علمی و تخصصی به قیام گوهرشاد پرداخته می شود اما در کنار بعد علمی سویه فرهنگی نیز دارد چون موضوع بحث تنها ذهنی و دانشگاهی نیست بلکه مبتلابه جامعه است.

 

وکیلی خاطرنشان کرد: این همایش دو روزه با حضور سخنرانانی از جمله حسن رحیم پور ازغدی، حداد عادل، آیت الله علم الهدی و اساتید برجسته کشوری در تالار شهر برگزار می شود.

 

مسأله چالش عفاف و حجاب در جامعه منحصر به زمان پهلوی نیست

دبیر علمی همایش ملی قیام گوهرشاد با اشاره به اهمیت عفاف و حجاب در جامعه، ابراز کرد: مسأله چالش عفاف و حجاب در جامعه منحصر به زمان پهلوی نیست بلکه صحنه جنگ پابرجاست و دشمنان ما خشن تر از زمان رضا شاه با درگیری نامحسوس وارد عمل می شوند بنابراین باید افزون بر کار دانشگاهی همه کسانی که دغدغه کار دینی و ارزشی دارند به این امر توجه ویژه داشته باشند.

 

تلاش برای سانسور و تحریف قیام مردمی گوهرشاد

استاد دانشگاه فردوسی مشهد خاطرنشان کرد: در زمان پهلوی از این واقعه بزرگ تاریخی هیچ گزارشی صورت نگرفت و سانسور قرن در آن رخ داده است و در ادامه در سال های بعد نیز جریان های شبه روشنفکری استقبالی از این قیام عظیم مردمی نداشتند.

 

وی به تحریف قیام مردمی گوهرشاد اشاره و بیان کرد: اگر زمانی این قیام مردمی به صورت خواسته و یا ناخواسته سانسور شده است امروز برخی به سمت تحریف حادثه و تطهیر جنایتکاران این واقعه پیش می روند.

 

وکیلی به آثار تحریف شده قیام گوهرشاد اشاره و بیان کرد: از نظر تمام کسانی که آگاهی تاریخی دارند این آثار را یک تحریف و حرکت نابخشودنی در حوزه علم می دانند که حتی مردمی که برای هویت خود قیام کرده اند را متهم و جنایتکاران را تطهیر می کنند.

 

استقبال گسترده نخبگان سراسر کشور  از همایش ملی گوهرشاد

دبیر علمی همایش ملی قیام گوهرشاد خاطرنشان کرد: طرح ملی گوهرشاد در ابعاد مختلف از جمله فرهنگی و هنری فعالیت می کند که بخشی از آن کار علمی و پژوهشی بر این قیام عظیم مردمی است.

 

وی با بیان این که مرحله اجرایی همایش علمی قیام گوهرشاد از آبان 94 کلید خورد، گفت: با حضور اساتید دانشگاه مرحله اجرایی کلید خورد و 110 مقاله و 160 چکیده مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شده است.

 

وکیلی افزود: 50 مقاله تأیید شد و برای چاپ، ارائه و قرائت در روز همایش انتخاب شده است و 145 چکیده مقاله نیز منتشر شده است.

 

این استاد دانشگاه به استقبال گسترده نخبگان و اعضای هیأت علمی دانشگاه های سراسر کشور از این همایش اشاره و بیان کرد: 40 درصد از مقاله های ارسالی مربوط به دانشجویان ارشد و دکتری از سراسر کشور است همچنین درصد حضور نویسندگان و اعضای هیأت علمی دانشگاه ها در این همایش از همه همایش ها بیشتر است.

 

در همایش ملی قیام گوهرشاد به شبهات عفاف و حجاب پاسخ داده می شود

وی با اشاره به مقاله های تخصصی در این همایش، اظهار کرد: از جمله این مقاله های این همایش، مقاله هایی است که به نسبت حجاب و پوشش اسلامی با مفاهیمی مانند اشتغال، علم، اخلاق و فعالیت های اجتماعی می پردازند و به صورت علمی و غیرمستقیم به شبهاتی که حجاب را مانع فعالیت های اجتماعی مطرح می کنند، پاسخ می دهند.

 

وکیلی به انعکاس قیام گوهرشاد در خارج از کشور اشاره و بیان کرد: این واقعه عظیم را محققان خارجی تاریخ نتوانسته اند نادیده بگیرند و در کتابی در دانشگاه کمبریج از قیام گوهرشاد به عنوان بزرگ ترین حرکت دوره رضا شاه یاد شده است حال آن که در متون درسی ما درباره این قیام مردمی انعکاس کافی وجود ندارد و جوانان در سطح ملی از ان آگاهی ندارند.

 

ارائه محصولات فرهنگی درباره کشف حجاب رضاخانی و قیام گوهرشاد

مجید عسکری دبیر اجرایی همایش ملی گوهرشاد نیز در این نشست به ارائه کتاب و پوستر از خاطرات جمع آوری شده درباره قیام گوهرشاد خبر داد و گفت: آثار شفاهی در غالب های مختلف آماده و در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.

 

وی خاطرنشان کرد: کتاب «قندان های همیشه پر» که چهل روایت کوتاه از مقاومت مردم در برابر قانون ممنوعیت روضه و عزاداری در عصر رضا خان است، کتاب «قیام فیروزه ای» که قیام مردم تحلیل و بررسی می شود، کتاب «ضربه دوازدهم» که 12 روایت از قیام مردم است از جمله این آثار است.

 

عسگری افزود: هزار خاطره از سراسر کشور درباره کشف حجاب رضاخانی جمع آوری شده است که در کتابی در ماه آینده منتشر خواهد شد همچنین مجموعه نمایشگاهی و روایت گری از کشف حجاب رضا خانی و قیام گوهر شاد از جمله برنامه هایی بود که در ایام دهه فجر و نوروز در سطح شهر به اجرا در آمد.

 

مدیر فرهنگسرای بهشت با دعوت از تشکل ها و مساجد برای دریافت محصولات متنوع و پوسترها درباره قیام گوهرشاد، گفت: 15 پوستر در این باره اماده شده است و در مساجد  و مناطق مختلف شهری در معرض دید عموم قرار می گیرد و مساجد و تشکل ها برای دریافت آن ها می توانند به فرهنگسرای بهشت مراجعه کنند./202/1310/ب1

ارسال نظرات