۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۱
کد خبر: ۴۳۶۹۳۳
آیت الله شفیعی:

سوره حمد جامع همه علوم قرآن است

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اسامی متعدد سوره حمد، این سوره را پایه و اساس قرآن کریم و جامع همه علوم قرآن دانست.
آیت الله سید علی شفیعی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، آیت الله سید علی شفیعی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، شامگاه گذشته در مسجد آیت الله شفیعی با اشاره به اینکه سوره حمد نخستین سوره قرآنی و فاتحه‌الکتاب است، اظهار داشت: این سوره براساس ترتیب نزول پنجمین سوره و در قرآن مجید سوره اول قرار داده شده است.

 

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به ترتیب سوره‌های قرآنی بر اساس مکی و مدنی، گفت: این ترتیب بندی به دستور رسول خدا(ص) بود؛ بنابراین قرار گرفتن سوره حمد در آغاز قرآن كریم به معنای آن نیست که نخستین سوره نازل شده است.

 

وی با بیان اسامی متعدد سوره حمد همچون حمد، ام‌الکتاب، سبع‌المثانی و فاتحه الكتاب، تصریح کرد: نامگذاری این سوره با توجه به آغاز آن با آیه «الحمدالله رب‌العالمین» است و گفته می‌شود كه آیه نخست این سوره همه حمدهای موجود و ذكر شده در قرآن را در خود جای داده است.

 

آیت الله شفیعی نماز را بزرگ ترین عمل عبادی در اسلام پس از شهادتین برشمرد و اذعان کرد: قرائت دو بار سوره حمد در هر نماز دلیلی بر کمال و اهمیت سوره حمد می باشد و نماز خواندن بدون این سوره غیر قابل قبول است.

 

وی با اشاره به اینکه سبع‌المثانی نام دیگر سوره حمد است، خاطرنشان کرد: سبع‌المثانی یعنی سوره «هفت آیه‌ای» و مراد از سبع‌المثانی یعنی سوره‌ هفت آیه ای که در هر نماز دو بار خوانده می‌شود؛ هر چند که برخی متون سبع‌المثانی را سوره هفت آیه‌ای که یک بار در مکه و بار دیگر در مدینه نازل شده، می نامند.

 

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری «ام‌الکتاب» را اسم چهارم و مهم سوره حمد برشمرد و افزود: ام یعنی اصل، پایه و ریشه و به این دلیل «مادر» را در زبان عربی «ام» می نامند و سوره حمد جامع همه علوم قرآنی، پایه، اصل و اساس قرآن كریم است.

 

وی اظهار داشت: چهارده امام معصوم پس از قرائت یک‌بار سوره حمد متوجه می‌شدند که همه علوم قرآنی را خوانده‌اند؛ چرا كه بازگشت همه علوم قرآنی به سوی سوره حمد است.

 

آیت الله شفیعی در پایان با بیان اینکه فاتحه‌الکتاب نام دیگر سوره حمد به دلیل آغاز قرآن کریم با این سوره است، تصریح کرد: همه مسلمانان بر 7 آیه ­ای بودن سوره حمد اجماع دارند؛ هر چند که درباره آیه­ های دیگر سوره‌های قرآن اختلاف باشد، همچنانکه همگان بر آیه بودن «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ» در این سوره و آیه اول آن اجماع دارند./203/9456/ب1

ارسال نظرات