۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۵
کد خبر: ۴۳۶۹۵۴

برنامه های وزارت اقتصاد برای تحقق اقتصاد مقاومتی

امسال به تدبیر رهبر معظم انقلاب «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نام گرفته است؛ نهادهای مختلف در راستای تحقق این مهم برنامه هایی را در دستور کار خود قرار داده اند؛ وزارت اقتصاد نیز در این زمینه برنامه ریزی هایی را انجام داده است.
اقتصاد مقاومتی

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، امسال به تدبیر رهبر معظم انقلاب «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نام گرفته است. سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی بیست و نهم بهمن ماه 1392 از سوی ایشان ابلاغ شد که شکوفایی اقتصادی را از منظرهای گوناگون در نظر دارد. نهادها و وزارتخانه های کشورمان در راستای تحقق این مهم برنامه هایی را در دستور کار خود قرار داده اند؛ وزارت اقتصاد نیز در این زمینه برنامه ریزی هایی را در محورهای مختلف انجام داده و در دستور کار قرار داده است.

 

بنابراین گزارش، سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی توسط رهبر معظم انقلاب، دارای دو رویکرد کلی «کاهش و رفع تهدیدات خارجی و تنگناهای اقتصادی و توانمندسازی ساختار اقتصادی کشور برای مقابله با بحران ها و نوسان های به وجود آمده در اقتصاد بین الملل» است. نتیجه جلسه های برگزار شده در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی برای بازنگری در برنامه های اقتصاد مقاومتی، تنظیم 12 برنامه ملی است که مسئولیت سه برنامه «پیشبرد برونگرایی اقتصاد»، «شفاف سازی و سالم سازی اقتصاد» و «مردمی کردن اقتصاد» به وزارت امور اقتصادی و دارایی محول شده و علاوه بر آنها، این وزارتخانه مسئولیت چند طرح از برنامه های دیگر اقتصاد مقاومتی را عهده دار است. وزارت امور اقتصادی و دارایی تحقق به شعار سال را با 12 پروژه اولویت دار در سال جاری پیگیری می کند.

 

این گزارش می افزاید: شاپور محمدی، معاون اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی در این باره به ایرنا گفته است: " برنامه ملی پیشبرد برونگرایی اقتصاد شامل 6 طرح و 20 پروژه، در پانزدهمین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تصویب شد که اجرای پنج پروژه از این برنامه بر عهده وزارت امور اقتصادی و دارایی است. برنامه ملی شفاف سازی و سالم سازی اقتصاد شامل 6 طرح و 15 پروژه است که در شانزدهمین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به تصویب رسیده و اینک، اجرای چهار پروژه از این برنامه با مسئولیت وزارت اقتصاد قطعی شده و برخی از پروژه ها در حال پیگیری است. برنامه ملی مردمی کردن اقتصاد هنوز در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تصمیم گیری نشده است اما به طور مقدماتی دارای سه طرح با 15 پروژه بوده که اجرای چهار پروژه بر عهده وزارت متبوع است.

 

در سایر 9 برنامه اقتصاد مقاومتی، وزارت امور اقتصادی و دارایی در سه برنامه اصلی «برقراری انضباط مالی در بخش عمومی و قطع وابستگی به بودجه نفت»، «ارتقای توان تولید ملی» و «هدفمندسازی یارانه ها»، مسئولیت 11 پروژه را بر عهده دارد. وزارت امور اقتصادی و دارایی در مجموع مسئولیت 24 پروژه را بر عهده دارد که طبق تصمیم های هجدهمین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، 12 پروژه از آن به عنوان پروژه های اولویت دار برای اجرا در سال 1395 تعیین شده اند.

 

«جذب هفت میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی، تدوین برنامه گسترش تعاملات اقتصادی بین المللی؛ اجرا و نظارت بر حسن اجرا، استقرار گمرک الکترونیک و یکپارچه، گسترش کامل بستر یکپارچه تبادلات الکترونیکی و اقتصادی (بیتا)، تکمیل فرآیند واگذاری سهام بنگاه های مشمول واگذاری، ساماندهی سهام عدالت، عملیاتی کردن مقررات و بهبود هشت پله ای رتبه کشور در سهولت کسب و کار، توسعه بازار و تقویت نقش آن در تامین سرمایه بنگاه ها، طراحی و استقرار خزانه داری الکترونیکی، مولدسازی و مدیریت دارایی های دولت، پیاده سازی کامل مالیات بر ارزش افزوده و پیاده سازی طرح جامع مالیاتی» 12 پروژه اولویت دار این وزارتخانه برای اجرا در سال 95 است."

 

یادآور می شود: اقتصاد مقاومتی به معنی تشخیص حوزه‌های فشار و متعاقباً تلاش برای کنترل و بی‌اثر کردن آن تاثیرها می‌باشد و در شرایط آرمانی تبدیل چنین فشارهایی به فرصت است همچنین برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی باید وابستگی‌های خارجی کاهش یابد و بر تولید داخلی کشور و تلاش برای خوداتکایی تأکید شود. طبق نظر دولتمردان ایران در تعریف اقتصاد مقاومتی، ضرورت مقاومت برای رد کردن فشارها و عبور از سختی‌ها برای رسیدن به نقاط مثبت ملی نیاز است./836/د102/ل

ارسال نظرات