۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۱
کد خبر: ۴۳۶۹۸۴
الزامات فرهنگی پیشرفت(۲۰)

سلطه‌ی واقعی قدرت‌‌ها، سلطه‌ی فرهنگی است

سلطه‌ی واقعی قدرتها، سلطه‌ی فرهنگی است. یعنی اگر ملتی بتواند فرهنگ و باورها و اعتقادات و رسوم و آداب و عادات خود را، و در مرحله‌ی بالاتر، زبان و خط خویش را در ملت دیگری نفوذ بدهد، بر آن ملت مسلط است و سلطه‌ی او، یک سلطه‌ی حقیقی است.
امام خامنه ای

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، با توجه به ظهور و بروز برخی از آسیب های فرهنگی و اجتماعی در سطح جامعه و دغدغه مقام معظم رهبری در مورد این موضوع شناخت الزامات فرهنگی پیشرفت یکی از نکات ضروری به شمار می رود.

 

در تبیین این موضوع بخشی از کتاب«الزامات فرهنگی پیشرفت» با عنوان الزامات عملی، در مبارزه با تهاجم و شبیخون فرهنگی دشمن به خوانندگان رسا تقدیم می شود.

 

سلطه فرهنگی به مراکز سلطه جهانی، اقتدار حقیقی و تضمین شده می دهد

سلطه‌ی واقعی قدرتها، سلطه‌ی فرهنگی است .یعنی اگر ملتی بتواند فرهنگ و باورها و اعتقادات و رسوم و آداب و عادات خود را، و در مرحله‌ی بالاتر، زبان و خط خویش را در ملت دیگری نفوذ بدهد، بر آن ملت مسلط است و سلطه‌ی او، یک سلطه‌ی حقیقی است؛ امروز مهمترین چیزی که در بلند مدّت برای مراکز قدرت سیاسی دنیا مطرح است، سلطه فرهنگی است. با این‌که ممکن است هدف اصلی فرهنگ نباشد و آدمهایی باشند که مثلاً بگویند به فرهنگ چه‌کار داریم - اصلاً فرهنگی نباشند - لیکن به عنوان برنامه بلندمدّت، چیزی که به مراکز سلطه جهانی، اقتدار حقیقی و تضمین شده میبخشد، سلطه فرهنگی است.

 

فوری ترین هدف دشمنان جمهوری اسلامی، تسخیر پایگاه های فرهنگی در کشور است

امروز هیچکس نمیتواند انکار کند که فوریترین هدف دشمنان جمهوری اسلامی، تسخیر پایگاههای فرهنگی در کشور است. آنان درصددند بدین وسیله، باورهای اسلامی و انقلابی را که اصلی‌ترین عامل ایستادگی ملت ایران در برابر نظام سلطه‌ی استکباری است، از ذهنها و دلها بزدایند و باورهای سلطه‌پذیری و فرو دستی در برابر غرب را به جای آن بنشانند. تلاش آشکار از سوی واسطه‌ها و دست‌نشاندگان امپراتوریهای زر و زور، در بسیاری از عرصه‌های فرهنگی برای تردید افکنی در مبانی اسلام و انقلاب، امروز افراد دیر باور را نیز به دغدغه افکنده است، و کسانی که دیروز هشدار در برابر شبیخون فرهنگی را جدّی نمیگرفتند، امروز آن را به چشم خود می‌بینید.

 

تهاجم فرهنگی یا شبیخون، غارت و قتل عام فرهنگی، در کشور به شدت دنبال می شود

امروز حتی دیرباورترین اشخاص نیز خط و نشان دشمنان سوگند خورده انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی را در صحنه پر ماجرای تهاجم فرهنگی، به وضوح مشاهده می کنند. دشمن از راه اشاعه فرهنگ غلط ـ فرهنگ فساد و فحشا ـ سعی می کند جوانهای مارا از ما بگیرد. کاری که دشمن از لحاظ فرهنگی می کند، یک "تهاجم فرهنگی" بلکه باید گفت یک «شبیخون فرهنگی» یک « غارت فرهنگی» و یک «قتل عام فرهنگی» است. مسأله تهاجم فرهنگی یا شبیخون فرهنگی یا قتل عام فرهنگی در این کشور به شدت از طرف دشمن دنبال می شود... تبلیغات دشمن در همه جای دنیا روی جمهوری اسلامی پیش از جاهای دیگر متمرکز است و ... دائم تلاش می کنند ذهن ملت ـ بخصوص جوانان و مؤمنین ـ را در داخل جمهوری اسلامی تصرف کنند.

 

امروز تهاجم فرهنگی عظیمی وسیع تر از انقلاب و علیه اسلام مطرح است

امروز تهاجم فرهنگی عظیمی علیه اسلام هست که ارتباط مستقیمی با انقلاب ندارد. این تهاجم، وسیعتر از انقلاب و علیه اسلام است. چیز عجیب و فوق‌العاده‌یی است که با تمام ابعاد فرهنگی و اجتماعی و سیاسی، علیه اسلام - و حتّی اسلامی که در توده‌ی مردم الجزایر نفوذ دارد - وارد کارزار شده است. فقط یک استثنا دارد و آن اسلامِ وابسته به دستگاههای استعماری و فهدگونه است؛ والّا حتّی اسلامهای به معنای اعتقاد عوامانه‌ی مردم هم مورد تهاجم است؛ چه برسد به اسلام ناب و انقلابی - و به تعبیر آنها اسلام ایران - که دیگر وضعش روشن است./874/ت303/ی

ارسال نظرات