۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۰
کد خبر: ۴۳۷۱۴۸
آیت الله شفیعی:

فهم سوره حمد دربرگیرنده همه معانی قرآن است

آیت الله شفیعی با اشاره به اهمیت سوره حمد در روایات معصومین، گفت: فهم این سوره در برگیرنده همه معانی قرآن است.
آیت الله سید علی شفیعی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، آیت الله سید علی شفیعی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، شامگاه گذشته، در مسجد آیت الله شفیعی اهواز، در تفسیر سوره حمد با اشاره به اینکه 114 روایت از معصومین(ع) درباره این سوره بیان شده است، گفت: این تعداد روایت نشان دهنده اهمیت سوره و گنجانیده شدن همه معارف قرآنی در آن است.

 

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری افزود: فهم سوره حمد دربرگیرنده همه معانی قرآن خواهد بود و اهمیت نماز از واجب بودن قرائت سوره حمد در آن برداشت می شود و قرائت این سوره در نماز دال بر اهمیت سوره حمد است.

 

وی با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(ص) درباره ثواب قرائت سوره حمد اظهار داشت: در روایتی دیگر از امام صادق(ع) نزول سوره حمد از جمله مواردی است که ناله و شیون شیطان را به همراه داشته است.

 

آیت الله شفیعی با بیان این روایت که «اگر سوره حمد را بر مرده‌ای بخوانید و مرده زنده شود، تعجب نکنید»، تصریح کرد: افزون بر ذکر این موضوع در روایات، تجربه شده و آیت الله حسن‌زاده آملی در برخی نوشته‌‌های خود صدق این موضوع را بیان کردند.

 

وی در ادامه با بیان اینکه فخررازی در تفسیر خود خلاصه و مقصود قرآن را الهیات، معادیات(آنچه مربوط به معاد است)، نبوات(آنچه مربوط به پیامبری است) و قدريات(قضا و قدر الهی) تبیین می کند، اذعان کرد: این مفسر آیه اول و دوم سوره حمد را مربوط به بحث الهیات و تجلی مسأله معادیات را در آیه (مالک یوم‌الدین) بيان می کند همچنانکه مسأله نبوت و قدریات را از آغاز آیه (إیاک نعبد و إياك نستعين تا و لا الضالین) می داند و وی به گنجانیده شدن مقاصد چهارگانه قرآن در سوره حمد گنجانیده اذعان دارد.

 

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری به وجود همه مقاصد قرآنی در سوره حمد اشاره و ابراز داشت: این سوره ۷ آیه ای تنها سوره ای است که دو بار در نماز خوانده می‌شود همچنانکه دو بار نازل شده است.

 

این مقام مسؤول در پایان با اشاره به روایت «لا صلاه الا بفاتحه الکتاب» و مأمور شدن حضرت ختمی مرتبت(ص) به اقامه نماز پس از بعثت، اظهار داشت: این موارد نشان دهنده آن است که این سوره مکی و از نخستین سوره های نازل شده بر پیامبر(ص) است./202/9456/ب1

ارسال نظرات