۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۱
کد خبر: ۴۳۷۵۱۲
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی:

قیام گوهرشاد نخستین مقاومت خونین کشور های اسلامی برای عفاف و حجاب بود/ نگذاریم مدافعان نظام اسلامی از صحنه انقلاب خارج شوند

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اولین مقاومت خونین کشور های اسلامی را برای اشاعه حجاب و عفاف، قیام گوهرشاد خواند و گفت: قیام گوهرشاد اولین مقاومت خونین دسته جمعی برابر کشف حجاب و اولین جنبش دفاع از کرامت زنان شمرده می شود.
رحیم پور ازغدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حسن رحیم پور ازغدی، عضو شورای انقلاب فرهنگی، ظهر امروز در همایش  ملی قیام گوهرشاد که در محل تالار شهر مشهد برگزار شد، با بیان این که خواندن وقایع و حوادث گذشته تاریخ برای عبرت آموزی و ساختن آینده توصیه شده و دقت بر جزییات واقعه گوهرشاد نیاز امروز جامعه است، گفت: بدون شک مرور سنگواره هایی از تاریخ برای پند و عبرت لازم است و چنین جلساتی را نباید محدود و نمادین برگزار کرد زیرا که عفاف و حجاب به جای نمادینه شدن باید نهادینه شود و  از هیچ حرف کوچک و بزرگی نباید  نجویده گذشت.

 

وی ادامه داد: قضیه حجاب امروز دغدغه جامعه است و باید با کرسی های نقد و گفتگو به تحلیل پوشش و حجاب زنان پرداخت، همچنین ثبت خاطرات قیام گوهرشاد برای عبرت آموزی لازم و این روح مذهبی مردم و جنبش مقاومت  امروز تامل برانگیز بوده و  آنطور که باید از ظرفیت های قیام گوهرشاد بهره برداری نشده است.

 

رحیم پور ازغدی اولین مقاومت خونین کشور های اسلامی را برای اشاعه حجاب و عفاف، قیام گوهرشاد خواند و افزود:  قیام گوهرشاد اولین مقاومت خونین دسته جمعی برابر کشف حجاب در سراسر جهان اسلام  و اولین جنبش دفاع از کرامت زن شمرده می شود، اما این قیام و جنبش به نحوی توسط برخی ها سانسور شد که تا به امروز از دفن و شهادت مردم آن زمان خبری نداریم.

 

امروز فرصت ثبت خاطرات از شاهدان عینی قیام گوهرشاد به پایان رسیده است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: امروز دیگر فرصت ثبت خاطرات از شاهدان عینی قیام گوهرشاد به پایان رسیده  و من یادم می آید از پدربزرگ ها و مادر بزرگ ها که اهمیت عفاف و حجاب را برایمان روشن می کردند، امروز در مقوله عفاف و حجاب  تشخیص واجبات و محرمات  اجتهاد می طلبد و به سادگی ممکن نیست.  

 

وی با بیان این که در نهضت اسلامی صحبت از ماده شیمایی نفت نیست بلکه مساله دفاع از حق و ارزش های اسلامی است، تاکید کرد: اگر امروز  تعدادی از زنان را تهدید به حجاب کنند و بنا به از دست دادن جان باشد، دستور به کشف حجاب است و اگر کشته شوند شهید هستند؛ حال اگر چادر برداشتن به مفهوم هتک حرمت و  زیر پا گذاشتن اصول اسلامی باشد،  مساله گذر از حیا و عفاف بوده و این رفتارهای غیر انسانی با برخورد  خشک و خالی جواب نمی دهد.

 

اختلاف مراجع برای حجاب دختران و زنان در دانشگاه های غربی اختلاف در حکم شرع تلقی نشود

رحیم پور ازغدی با بیان این که اختلاف  مراجع برای حجاب زنان در دانشگاه های غربی،  اختلاف در حکم شرع نیست بلکه اختلاف در عنوان خارجی بوده و امروز حجاب نهضت سراسری شده است، ابراز کرد:  پس از انقلاب اسلامی موج حجاب از ایران به ترکیه و سپس اروپا منتقل شد اما بر خلاف این جریان امروز  آنان همجنس بازی و فحشا را قانونی می کنند و با حجاب اسلامی می جنگند.

 

 عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که امروز عصر افشا سازی این جریان هاست، اظهار کرد: حتما همه واجبات به یک اندازه واجب نیستند و برای حجاب در کشور های خارجی و محیط تحصیل باید با سنجش عقل و مطابق با دستور فقها  عمل کرد.

 

وی با بیان این که انگلیس با شعار آزادی و  در عین حال خشونت طلبی  ادبیات فارسی را به انگلیسی تبدیل کرد و همزمان فعالیت شان  در سراسر جهان  غارت بشر است، گفت: جریان مسجد گوهرشاد نیز اوایل از حوزه مشهد برچیده شد  و ارعاب رژیم پهلوی برای این بود که امروز کسی در مشهد جرات حرف زدن نداشته باشد و عفاف و حجاب در جامعه از بین برود.

 

رحیم پور ازغدی با بیان این که در مشهد هیچ جریان متدین سابق را نداریم که مدیون تربیت های آیت الله عابدزاده نباشد، تصریح کرد:  کسانی که برای دیانت و مبارزه به صحنه افشاگری آمدند، خالصانه ایستادگی و مقاومت   و مبارزه کردند.

 

وی با اشاره به  تحلیل های درون حکومت بر سر مساله کشف حجاب در زمان رضاشاه خاطر نشان کرد: بیش ترین مقاومت بر سر کشف حجاب از سوی زنان و سپس روحانیون جامعه در زمان رضاخان صورت گرفت و  در آن دوران عده ای  برای پول و ترس از رژیم پهلوی بر منبر ها و تریبون ها بیان کردند که حجاب واجب و لازم نبوده  و چندین روایت و فتوا آورده اند تا بگویند کسانی که کشته شدند برای توهم حکم حجاب و نه خود آن کشته شده اند.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که عده ای در زمان رضاخان با تحلیل های متوهمانه سر در لاک خود فرو برده بودند، یادآور شد: آن زمان نامه هایی این گونه رد و بدل می شده که حجاب تا پنج روز دیگر در تمام کشور برچیده می شود، اینان همان هایی هستند که هر جا فرصت کنند مساله حجاب و قیام گوهرشاد را کوچک جلوه می دهند.

 

رحیم پور ازغدی با بیان این که رضاخان پس از شکست در مرحله اول کشف حجاب دست به صدور اطلاعیه و تبصره می زنند، گفت: آنان اینطور وانمود می کردند که حجاب عادت زشت شهرنشینان بوده و حجابی باید باشد که به درد امروز جامعه بخورد.

 

گزارش مو به موی کشف حجاب زنان ایرانی؛ روی میز سفارت انگلستان

وی با اشاره به لازمه روشن شدن ارتباط حجاب با تمدن اسلامی  بیان کرد: رضاخان به دنبال بی حجابی مبتنی بر بی دینی بود و با برنامه ریزی های هدفمند و پروژه ای برای کشف حجاب مردم نقشه طراحی کرده بودند، والی ایالت خراسان اینطور می نویسد که طبق برنامه باید این تعداد زن بی حجاب در خیابان ها دیده می شده و علت این مسامحه را از آنان می خواسته است.

 

عضو شورای عالی انقلاب  فرهنگی با بیان این که رژیم با کمترین کوتاهی در کشف حجاب از سوی مسئولین برخورد و آنان را مواخذه می کرده است، یادآور شد: عده ای از فرماندهان اینطور گزارش می کرده اند که حضور روحانیون در منطقه نگذاشته است تا کشف حجاب به روال مطابق با برنامه پیش برود و این پروژه تیم های کارشناسی و  جامعه شناسان آنان بوده است.

 

رحیم پور ازغدی با بیان این که در دوران کشف حجاب از تمام گزارشات شهرستان ها به مرکز یک نسخه به سفارت انگلستان می رفته و اینان باید به غرب توضیح می دادند، اظهار کرد: برنامه رژیم پهلوی حتی عشایر را که مرجع تقلیدی نداشتند نیز تحت نظر داشت اما در این زمینه نیز به پیروزی دست پیدا نکردند، در قم به سبب حضور علما می دانستند باید با احتیاط پیش رفت اما علمای قم پس از شنیدن این خبر دختران خود را از مدارس بیرون کشیده و معلمان تصمیم به استعفا می گیرند.

 

وی با بیان این که نتیجه چنین پیشرفتی بی ناموسی و برهنگی است، تاکید کرد: اینان یعنی تئوریسین های رژیم در پنهان گاه ها جنایتها  را درک و به  ایران خیانت می کردند تا مانع پیشرفت آن  شوند.

 

محصول شهامت مبارزان گوهرشاد، صدور انقلاب اسلامی به جهان بود

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با انتقاد از این که علی رغم گذشت 81 سال از این واقعه هنوز عده ای از جزییات آن آگاه نیستند، گفت: باید مراقب باشیم آنانی که ایستادند و مقاومت کردند از صحنه انقلاب خارج نشوند؛ بدون شک این واقعه در  تحولات فعلی جهان اسلام نقش بسزایی داشته و  شهامت مبارزان گوهرشاد بود که منجر به صدور انقلابمان به جهان اسلام شد./864/پ201/ج

ارسال نظرات