۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۲
کد خبر: ۴۳۷۷۶۹

چند خبر کوتاه از آستان قدس رضوی

برپایی نمایشگاه عفاف و حجاب موزه رضوی، راه اندازی پایگاه جامع «عفاف و حجاب»، برگزاری آزمون احکام و معارف «امر به معروف و نهی از منکر»، برپایی محفل قرآنی یادبود شهدای مسجدگوهرشاد، بازدید حداد عادل از نمایشگاه عفاف و حجاب از عناوین اخبار کوتاه آستان قدس رضوی ویژه هفته عفاف و حجاب است.
آستان قدس رضوی

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، نمایشگاه عفاف و حجاب موزه مرکزی آستان قدس رضوی در راستای گرامیداشت یاد و خاطره قیام مسجد گوهرشاد مصادف با بیست و یکم تیرماه و روز ملی جاب و عفاف برپا شد.

این نمایشگاه در سالن همکف این موزه در طول هفته عفاف و حجاب دایره است و علاقهمندان می‌توانند همه روزه از آن بازدید کنند.

راه اندازی پایگاه جامع «عفاف و حجاب»

به مناسب هفته حجاب و عفاف، پایگاه جامع «عفاف و حجاب» در کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی راه‌اندازی شد.

این پایگاه با هدف ایجاد امکان دسترسی آسان و سریع پژوهشگران و دانشجویان به منابع و اسناد موجود در سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با موضوع حجاب و عفاف راه‌اندازی شده است.

در این پایگاه اطلاعاتی دیجیتال هفت نوع منبع اطلاعاتی در قالب زیر پایگاه‌های کتاب چاپی، مقاله، پایان‌نامه، کتاب چاپ سنگی، کتاب خطی، سند و عکس در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

در حال حاضر، یک هزار و 50 منبع اطلاعاتی شامل کتاب چاپی، مقاله، پایان‌نامه، چاپ سنگی، نسخه خطی ،سند و عکس در این پایگاه وارد شده است.

 علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانند به وب‌سایت کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی به نشانی digital.aqr.ir مراجعه کرده و از خدمات پایگاه اطلاعاتی عفاف و حجاب بهره‌مند شوند.

برگزاری محفل قرآنی یادبود شهدای مسجدگوهرشاد

همزمان با فرا رسیدن هشتاد و یکمین سالگرد واقعه مسجد گوهرشاد و روز حجاب و عفاف، محفل انس با قرآن با حضور گسترده زائران و مجاوران بعد از نماز مغرب و عشاء در ایوان مقصوره صحن گوهرشاد حرم مطهر رضوی برگزار شد.

این محفل قرآنی با قرائت سوره رم از سوی جلیل حسین زاده، قاری حرم مطهر رضوی آغاز شد و در ادامه علیرضا اسحقی و سعید طوسی به قرائت دیگر سوره های کلام الله وحی پرداختند.

همزمان با سالروز واقعه مسجد گوهرشاد نمایشگاه عفاف و حجاب در ورودی مسجد گوهرشاد برپا شده است که در آن تصاویری درباره کشتار مردم در مسجد، بیان خاطرات فرزندان شهدای گوهرشاد و فعالیت ها و زندگی نامه مراجع و روحانیت همچون آیت الله علی اکبر نهاوندی، مرتضی آشتیانی، هاشم قزوینی و محمد علی شاهرودی در معرض دید زائران قرار گرفته است.

آیین چادرگذاری دختران مبلغ حجاب در حرم رضوی

آیین چادرگذاری دختران مبلغ حجاب با همکاری آستان قدس رضوی همزمان با روز عفاف و حجاب در رواق دار الهدایه حرم مطهر رضوی برگزار شد که400 دانش آموز حافظ حجاب در طرح معنوی «پویش بین المللی نائب الزیاره» شرکت کردند.

آیین چادرگذاری یکی از برنامه های ویژه «پویش نائب الزیاره» بود که برای دانش آموزان مبلغ حجاب صورت گرفت که  هدف از این طرح ترویج فرهنگ زیارت و ارتقای حس مشارکت در بین شهروندان مشهد مقدس است.

گفتنی است؛ شیفتگان امام هشتم(ع) برای پیوستن به کمپین مردمی «نائب الزیاره» باید عدد 1 را به سامانه 1000096308 ارسال یا در سایت salam8.com ثبت نام کنند

بازدید حداد عادل از نمایشگاه عفاف و حجاب موزه رضوی

غلامعلی حداد عادل رییس، فرهنگستان زبان و ادب فارسی ضمن بازدید از نمایشگاه عفاف و حجاب موزه مرکزی آستان قدس رضوی، این نمایشگاه را ابداع و حرکتی نو در ورود موضوعات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی به موزه‌ها دانست.

وی با اشاره به حُسن انتخاب محل برگزاری این نمایشگاه در جوار مسجد تاریخی گوهرشاد، تصریح کرد: بدون تردید بهترین مکان ممکن برای برپایی این نمایشگاه در راستای گرامیداشت یاد و خاطره قیام مسجد گوهرشاد و شهدای راه حجاب همین مکان فعلی است.

حداد عادل یکی از ویژگی‌های برجسته این نمایشگاه را نمایش چهره‌های برخی از علمای مجاهد که کمتر شناخته شده اند، عنوان و اظهار کرد: در این نمایشگاه چهره علمایی به نمایش گذاشته شده که برای دفاع از اسلام و ارزش‌های دینی زندان و تبعید را متحمل شدند و بعضا تا پای اعدام نیز پیش رفتند، اما متاسفانه مردم کمتر آن ها را می‌شناسند./1308/303/ب3

ارسال نظرات