۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۶
کد خبر: ۴۳۷۷۹۴
استاد حوزه علمیه قم:

ذکر حفاظت از حریم الهی و پاسداری از ادای واجب است

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه ذکر حفاظت از حریم الهی و پاسداری از ادای واجب و نهی از منکر است، گفت: ذکر یک نوع مراقبه است که انسان در آن از حریم الهی محافظت کرده و مراقب است که تمام واجبات الهی انجام شده و تمام نواهی الهی ترک شود.
ذکر خدا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام عباسی خراسانی، سخنران حرم حضرت معصومه(س) بعد از ظهر امروز در شبستان نجمه خاتون(س) با بیان اینکه در قرآن کریم انسان به ذکر و ذکر کثیر توصیه شده است، گفت: خداوند در آیه ۴۱ و ۴۲سوره احزاب می فرماید« يَاأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اذْكُرُوا اللَّهَ ذِكْرًا كَثِيرًا(41)وَسَبِّحُوهُ بُكْرَةً وَأَصِيلًا» یعنی ای کسانی که ایمان آورده‌اید خدا را ذکر کثیر کرده و شب و روز او را تسبیح گویید.

 

وی افزود: واژه ذکر در زبان فارسی به معنای یادآوری است و اگر کسی تمام تفکر یاد و هواسش به یک کار مشغول باشد می گویند که شب و روز فکر و ذکرش مشغول فلان کار و فعل است.

 

استاد حوزه علمیه قم افزود: ذکر یعنی اینکه انسان مشغول به کار یا چیزی باشد که مورد علاقه اوست و در این آیه منظور از ذکر کثیر این است که همه توجه و هم و غم انسان متوجه وجود خداوند باشد.

 

حجت الاسلام عباسی خراسانی با بیان اینکه روزی عده‌ای نزد امام صادق(ع) رفتند و از حضرت جویا شدند که آیا ذکر کثیر به معنای خواندن زیاد نماز و رکوع و سجود و یا گرفتن روزه بسیار است که حضرت در پاسخ آن‌ها گفت: تمام ذکر این است که تمام هم و غم شما متوجه این باشد که تمام واجبات الهی را انجام داده و از نواهی الهی دور شوید.

 

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه ذکر حفاظت از حریم الهی و پاسداری از ادای واجب و نهی از منکر است، گفت: بر این اساس ذکر یک نوع مراقبه است که انسان در آن از حریم الهی محافظت کرده و مراقب است که تمام واجبات الهی انجام شده و تمام نواهی الهی ترک شود.

 

وی ادامه داد: بعضی از اولیای الهی برای اینکه انسان بتواند به مراحل عالی کمال برسد به انسان توصیه می‌کنند که از محارم الهی دوری کرده، فرایض الهی را ادا کرده و نسبت به انجام واجبات و ترک محرمات حساس باشند و به این ترتیب انسان می‌تواند به موفقیت برسد.

 

حجت الاسلام عباسی خراسانی با اشاره به اینکه ذکر یکی از مراحل سیر و سلوک است و در بیش از ۲۶۰ آیه قرآن سیر و سلوک و مواد ذکر بیان شده است، اظهار کرد: در آيات قرآن بیان شده که خداوند می‌فرماید شما مرا ذکر کنید من هم شما را ذکر می‌کنم و این یعنی اینکه ذکر طرفینی است و انسانی که به یاد خدا باشد، خدا به یاد اوست و به این ترتیب انسان ذاکر می‌شود.

 

وی با بیان اینکه منشاء ذکر از ذات مذکور یعنی خداوند است نه از ذات انسان، گفت: اگر خداوند نمی‌خواست ما ذاکر باشیم و به ما توانایی ذکر نمی داد ما قادر به ذکر و حضور در این دنیا نبودیم پس منشاء ذکر مذکور است و انسانی که می‌خواهد ذاکر باشد منشاء ظهور ذکر است.

 

سخنران حرم حضرت معصومه(س) تصریح کرد: ذکر مانند توبه است و همانطور که هر کسی توفیق توبه پیدا نمی‌کند هر انسانی هم توفیق ذکر پیدا نمی‌کند زیرا ذکر نشأت گرفته از ذات باری تعالی است برای انسانی که می‌خواهد ذاکر باشد و اذکار مختلف تنها نشانه‌های ذکر است و باید وجود داشته باشد و وجود این نشانه‌ها در میان مؤمنان ضروری است..

 

حجت الاسلام عباسی خراسانی با بیان اینکه تمامی اذکار به خدا می رسد، یادآور شد: ذکر منشاء تغذیه وروح انسان است و موجب می‌شود که نظام وجود در سراسر عالم گسترده شود و تمامی موجودات به واسطه وجود خداوند را ذکر می کنند./۹۶۸/پ202/ی

ارسال نظرات