۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۹
کد خبر: ۴۳۷۸۰۴
عضو هیأت امنای اتاق فکر و تبلیغ حوزه علمیه خراسان مطرح کرد؛

تبیین، تجلیل و تحکیم مؤلفه‌های گسترش و تعمیق فرهنگی

حجت‌الاسلام مرتضی دهشت در مراسم سالروز تخریب قبور ائمه بقیع گفت: دلیل اصلی این کار خالی کردن دست مسلمان‌ها از پشتوانه‌های فرهنگی و نابودی نمادهای اسلامی است.
مرتضی دهشت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام مرتضی دهشت، عضو هیأت امنای اتاق فکر و تبلیغ حوزه علمیه خراسان، امروز در مراسم هشتم شوال سالروز تخریب قبور ائمه بقیع(ع) به دست رژیم آل‌سعود، به دلایل و انگیزه‌های این رژیم برای تخریب این قبور و اماکن مقدس دیگر پرداخت و در ابتدا گفت: تخریب قبور ائمه اطهار(ع) از یک حادثه فراتر است و مقابله فرهنگی محسوب می‌شود؛ از این رو نمی‌توان به آسانی از آن عبور کرد.

 

وی در ادامه افزود: از ابتدای خلقت حضرت آدم(ع) دو فرهنگ در مقابل یکدیگر قرار داشته‌اند؛ فرهنگ الهی که سرچشمه آن پیامبران و اولیاء خدا بوده‌اند در مقابل فرهنگ شیطانی که به شیطان‌پرستی رسیده است.

 

حجت الاسلام دهشت به آیه ۸۲ سوره صاد اشاره کرد و گفت: شیطان در این آیه به صراحت گفته است که انسان را نابود و گمراه می‌کند و همه می‌دانند که شیطان با سلاح گرم سراغ انسان نمی‌آید و از اغوا استفاده می‌کند که کشنده‌ترین اسلحه جنگ نرم است.

 

وی با بیان آماری که گویای جنایات رژیم آل‌سعود از ابتدای پیدایش آن است، تصریح کرد: به ادعای سایت‌ها و منابع خودشان، تاکنون بیش از ۲۰۰ مورد تخریب قبور و مظاهر اسلامی در مدینه و مکه صورت گرفته است که همه این مکان‌های شریف میراث بسیار با ارزشی برای اسلام بوده‌اند.

 

عضو هیأت امنای اتاق فکر و تبلیغ حوزه علمیه خراسان به تئوری متفکران و صاحب‌نظرات حوزه فرهنگ و اجتماع اشاره کرد و گفت: اگر فرهنگ و باوری می‌خواهد عمق و گسترش پیدا کند به سه مؤلفه نیاز دارد؛ اول، تبیین آن فرهنگ است. وظیفه تبیین فرهنگ به عهده مجموعه‌هایی است که با این موضوع در ارتباط هستند. نخبگان علمی و فرهنگی و همچنین حوزه‌های علمیه نمونه‌هایی از این مجموعه‌ها در ایران می‌باشند.

 

وی در ادامه با بیان این‌که خون امام حسین(ع) یکی از تبیین کننده‌های دین اسلام است، اظهار داشت: افرادی که در دفاع از حرم این عزیزان جانفشانی می‌کنند نیز در راه ائمه اطهار(ع) قدم برداشته‌اند و به نوعی تبیین کننده دین هستند.

 

حجت‌الاسلام دهشت به مؤلفه دوم پرداخت و گفت:  تعظیم و تجلیل از فرهنگی خاص نیز باعث عمیق شدن و گسترش آن می‌شود، به این موضوع در قرآن کریم و احادیث فراوانی اشاره شده است و منظور از تعظیم شعائر دینی برپایی همین مؤلفه می‌باشد.

 

وی با بیان، سنبل، نماد و المان‌ها مؤلفه سوم برای گسترش فرهنگی هستند، افزود: در آمریکا تحقیق کرده‌اند که برای فروپاشی یک فرهنگ باید پشتوانه‌های آن را تخریب کرد. بنابراین به دست‌نشانده خود؛ یعنی رژیم‌ آل‌سعود دستور تخریب اماکن مقدس در مکه و مدینه را دادند.

 

وی در ادامه افزود: کار دیگر آمریکا این است که به تقابل نمادها می‌پردازد و هیچگاه خودش مستقیم وارد عمل نمی‌شود. آن‌ها به دست‌نشانده‌ خود دستور می‌دهند که نماد شیطان، یعنی همان ستونی را بردارند که در رمی جمرات حجاج به آن سنگ می‌زنند و جای آن دیوار بسازد. مسلمان‌ها نیز چون می‌بینند کشوری این کار را کرده است که روی پرچم آن (لا اله الی الله) نوشته شده است ساکت می‌نشینند.

 

حجت‌الاسلام دهشت در پایان سخنرانی به سوره کهف اشاره کرد و گفت: آن‌ها می‌گویند ما به نماد نیاز نداریم در حالی که خدا در آیات قرآن می‌فرماید؛ در محل خوابیدن اصحاب کهف محل عبادتی بسازید. آیا مقام قبور ائمه اطهار(ع) از محل خوابیدن اصحاب کهف پایین‌تر است؟!

 

لازم به ذکر است قبل از سخنرانی حجت‌الاسلام دهشت، مستندی در ارتباط با تخریب قبور ائمه‌اطهار(ع) به نمایش در آمد که مورد توجه حاضران قرار گرفت./862/202/ب3

 

ارسال نظرات