۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۳
کد خبر: ۴۳۷۸۲۳
در حرم حضرت معصومه مطرح شد؛

اختیار انسان نشانه‌‌ای از حکمت و رحمت الهی

سخنران حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه از منظر قرآن کریم هیچ انسانی مجبور آفریده نشده است، گفت: اختیار انسان نشانه ای از حکمت و رحمت الهی است.
اجبار و اختیار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علیرضا قاسمی، سخنران حرم حضرت معصومه(س) بعد از ظهر امروز در نشست تخصصی «انسان شناسی از منظر قرآن کریم» در شبستان نجمه خاتون(س) حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه خداوند هیچ انسانی را مجبور و بدون قدرت اختیار خلق نکرده است، گفت: اختیار انسان نشانه ای از حکمت و رحمت الهی است.

 

وی افزود: اما داشتن اختیار به معنای افسار گسیختی در امور مختلف نیست بلکه خداوند این اختیار انسان را به وسیله قانون در زمینه‌های مختلف محدود و مشخص کرده است.

 

سخنران حرم حضرت معصومه(س) تصریح کرد: گاهی انسان وقتی که می‌خواهد شخصی را نهی از منکر کند فرد از همین راهبرد استفاده کرده و می‌گوید که انسان مختار است و هیچ اجباری در دین نیست و بیان می‌کند که انسان آزاد آفریده شده و می‌تواند هر مسلک و روشی را اختیار کند.

 

حجت الاسلام قاسمی افزود: در اینجا و در مقابل چنین انسانی باید به این شکل بیان کرد که میان اکراه، اجبار و اضطرار تفاوت وجود دارد.

 

وی ادامه داد: در اجبار هیچ اختیاری وجود ندارد و انسان مجبور هیچ اختیاری ندارد و در انسان شناسی قرآنی، هرگز انسان مجبور آفریده نشده و مجبور به انجام کار از روی اجبار نیست.

 

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: فرق میان اکراه و اضطرار این است که در اضطرار نیروی درونی انسان او را مجبور می کند از روی اجبار یک کار را انجام دهد مثلاً نیروی درونی شخص در بیابان از روی ترس از مرگ انسان را مجبور به حرام خواری یا میته خواری می‌کند در حالی که در اکراه انسان از روی کراهت و فشار و نیروی بیرونی مجبور به انجام یک کار می شود.

 

حجت الاسلام قاسمی با تأکید بر اینکه اگر انسان می‌خواهد به سوی رشد و کمال حرکت کرده و یاغی نباشد باید به خدا ایمان داشته باشد، تصریح کرد: لازمه رشد و کمال این است که انسان از طاغوت و حکومت طاغوتی دوری جوید و همانطور که خداوند در قرآن تأکید کرده انسان باید از روی اختیار مسیر رشد را انتخاب کند و خداوند به زور و فشار بیرونی انسانی را مجبور به برگزیدن راه حق نمی‌کند زیرا راه حق انتخاب کردنی است.

 

وی با اشاره به اینکه وقتی انسان در مسیر رشد و کمال قرار گرفت و خداوند را به عنوان ولی و سرپرست خود برگزید دیگر خداوند او را تنها نمی گذارد، اظهار کرد: خداوند در قرآن تأکید می‌کند که ولی و سرپرست اهل ایمان است و آن‌ها را از تاریکی ها به سوی نور و روشنی هدایت می کند.

 

سخنران حرم حضرت مصعومه(س) یادآور شد: بر همین اساس اگر انسان در مسیر ایمان قرار گرفت و راه حق را شناخت پس از شناخت راه حق به خاطر منافع اجازه خروج از مسیر حق را ندارد و اگر از مسیر حق خارج شد طبق فرموده صریح قرآن در مسیر طاغوت و انسان‌های یاغی قرار می‌گیرد و جایگاه او آتش است بر همین اساس انسان پس از شناخت حق به بهانه اختیار اجازه ترک جبهبه حق و ولایت الهی را ندارد./۹۶۸/پ202/ی

ارسال نظرات