۲۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۱
کد خبر: ۴۳۷۸۶۲

چند خبر کوتاه از آستان قدس رضوی

برگزاری آزمون احکام و معارف «امر به معروف و نهی از منکر»، برپایی نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت در حرم رضوی، تفسیر سوره لقمان از سوی تولیت آستان قدس رضوی و آغاز پانزدهمین جشنواره سراسری قرآنی «سراج منیر» از عناوین آخرین اخبار آستان قدس رضوی است.
اخبار رضوی

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، با همکاری معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی سوره مبارکه لقمان همزمان با ماه مبارک رمضان در حرم امام رضا(ع) از سوی تولیت آستان قدس رضوی تفسیر شد.

 

جلسات تفسیر هر روز پس از اقامه نماز ظهر به امامت حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی در ایوان مقصوره مسجد گوهرشاد برگزار شد.

 

برگزاری آزمون احکام و معارف «امر به معروف و نهی از منکر»

آزمون احکام و معارف «امر به معروف و نهی از منکر» از برنامه های محوری آستان قدس رضوی ویژه روز ملی عفاف و حجاب بود که با شرکت 224 نفر از خواهران در حرم رضوی برگزار شد. 

 

این بانوان به عنوان راهنمای زائر پس از گذراندن دوره آموزشی معارف و احکام امر به معروف و نهی از منکر، روز دوشنبه در آزمونی که در رواق غدیر برگزار شد، حضور یافتند.

 

هدف از برگزاری این دوره و آزمون که از سوی اداره پاسخگویی به سوالات دینی آستان قدس رضوی برگزار شد، آموزش و تربیت خادمان افتخاری متخصص ویژه امر به معروف و نهی از منکر در حرم مطهر رضوی است.


 خادمانی که در این آزمون موفق به کسب امتیاز قبولی شوند، به عنوان خادمان ویژه امر به معروف و نهی از منکر در حرم مطهر رضوی به فعالیت می پردازند.

 

برپایینمایشگاه بین­المللی قرآن و عترت در حرم رضوی

اولین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت در بارگاه منور علی بن موسی الرضا(ع) با توجه به استقبال گسترده زائران و مجاروان از دوشنبه 14 تیر ماه تا پنج شنبه 24 تیر ماه در صحن جامع رضوی برپا شده است.

 

در این نمایشگاه مؤسسات مختلف آستان قدس رضوی همچون بنیاد پژوهش های اسلامی، سازمان کتابخانه­ها موزه­ها و مرکز اسناد، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، موسسه خدمات مشاوره ای، جوانان و پژوهش های اجتماعی، دانشگاه امام رضا(ع)، موسسه آفرینش های هنری، بنیاد فرهنگی رضوی و به نشر فعالیت های قرآنی خود را در معرض دید علاقه­مندان قرار دادند.

 

هیأت ­های مذهبی، مرکز علمی پژوهشی جامعه المصطفی العالمیه و مدافعان حرم از دیگر شرکت کنندگان در این نمایشگاه قرآن بودند.

 

آغاز پانزدهمین جشنواره سراسری قرآنی «سراج منیر»

اجرای نخستین دوره مسابقات پانزدهمین جشنواره سراسری علوم قرآن و حدیث امام رضا(ع) «سراج منیر» با حضور فرزندان کارکنان و خدام آستان قدس رضوی در مقطع سنی پیش دبستانی و دبستان دور اول و دوم آغاز شد.

 

در این مرحله از مسابقات گروه‌های سنی مقطع پیش‌دبستانی در رشته های قرآنی حفظ هشت سوره قرآن‌کریم و رنگ‌آمیزی، مقطع دبستان دوره اول حفظ 12سوره پایانی قرآن و نقاشی، حفظ 25سوره پایانی قرآن، روخوانی یک جزء قرآن کریم، صحیح خوانی نماز، نقاشی و مقطع دبستان دور دوم در حفظ 30 سوره پایانی، روخوانی و روانخوانی، صحیح خوانی نماز، سیره و معارف رضوی و نقاشی با هم به رقابت پرداختند.

 

بر اساس این گزارش تا به حال بیش از هزار نفر از مقطع پیش دبستانی تا بزرگسال و بخش ویژه طلاب و محققان در رشته های متنوع و گوناگون این جشنواره اعم از قرائت ترتیل، قرائت تحقیق، حفظ جزء قرآن کریم، مفاهیم، آشنایی با احکام، سیره و مفاهیم رضوی، تفسیر، صحیح خوانی نماز شرکت کرده اند.

 

جشنواره آموزشی علوم قرآن و حدیث امام رضا(ع) «سراج منیر» رویداد قرآنی آستان قدس رضوی ویژه خانواده بزرگ رضوی است که با هدف ارتقای سطح علوم قرآنی و اسلامی و تعالیم نورانی ائمه اطهار(ع) به ویژه سنت و سیره امام رضا(ع) از سوی مرکز آموزش ضمن خدمت آستان قدس رضوی هرسال اجرا می شود.

 

معرفی شهدای مدافع حرم در اولین نمایشگاه قرآن و عترت

در اولین نمایشگاه قرآن و عترت از سوی مجمع فرهنگی هیأت­های عزاداری حسینی افغانستانی­های مقیم مشهد، عکس هایی با موضوع مدافعان حرم، نمایشگاه عکس و پوستر از فعالیت های هیأت عزاداران حسینی، معرفی قاریان و حافظان برتر مهاجر، فعالان فرهنگی مهاجر و امثال به نمایش درآمد.

 

این غرفه با هدف ایجاد محیطی کاملا صمیمی و فراهم آوردن زمینه آشنایی و تبادلات فرهنگی میان مهاجران و برادران و خواهران ایرانی در نمایشگاه قرآن و عترت حرم مطهر رضوی تشکیل شده است.

 

در طول برگزاری نمایشگاه قرآن و عترت از سوی هیأت عزاداران حسینی مسابقه مقاله نویسی با موضوع فاطمیون و رزمندگان فرامرزی برگزار می شود که برای سه نفر اول این مسابقه جوایز نفیسی در نظر گرفته شده است و به هفت نفر دیگر هدایایی به رسم یادبود اهدا شد./303/1308/ب1

ارسال نظرات