۲۴ تير ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۵
کد خبر: ۴۳۸۰۳۰

اعمال مهم روز جمعه و فواید غسل آن

سخنران حرم حضرت معصومه(س) با بیان اینکه روز جمعه در طول سال برای مسلمانان حکم عید را دارد، گفت: این روز آداب زیادی دارد که همه آن مستحب است ولی اگر کسی غسل جمعه را انجام دهد این غسل بهترین جایگزین برای سایر اعمال مستحبی این روز خواهد بود.
احکام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمود اکبری، سخنران حرم حضرت معصومه(س) شامگاه امروز در آیین بیان احکام شرعی در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه(س) بابیان اینکه روز جمعه از روزهای مبارک و اعیاد برای مسلمانان است، گفت: برای این روز آداب و اعمال مستحبی زیادی وضع شده که بیشتر آن‌ها از مفاتیح قابل استخراج است.

 

وی افزود: یکی از اعمال مستحبی روز جمعه که ثواب سایر مستحبات این روز را داشته و می‌تواند جایگزین آن شود غسل جمعه است.

 

سخنران حرم حضرت معصومه(س) تصریح کرد: برای انجام غسل جمعه سه زمان مشخص شده است که بهترین زمان ظهر جمعه و قبل از اذان ظهر است.

 

حجت الاسلام اکبری ادامه داد: اما اگر کسی در ظهر جمعه مسافر بود و امکان انجام غسل را نداشت می‌تواند این غسل را در روز پنج‌شنبه انجام دهد.

 

وی اظهار کرد: با توجه به اهمیتی که این غسل دارد اگر کسی نتوانست در روز جمعه و پنج‌شنبه این غسل را انجام دهد می‌تواند قضای آن را در روز شنبه به جا آورد.

 

سخنران حرم حضرت معصومه(س) با تأکید بر اینکه یکی از مهم‌ترین برکات غسل جمعه این است که بدن انسان در قبر و در بعد از مرگ سالم مانده و دچار فساد نمی شود، گفت: کسی که به غسل جامعه به صورت مداوم پایبند باشد خداوند نوری را در قبر او قرار می‌دهد تا قبرش به وسیله این نور روشن شود.

 

حجت الاسلام اکبری با تأکید بر اینکه یکی دیگر از اعمال مستحبات روز جمعه، نماز جمعه است، اظهار کرد: کسی که حج ندارد بر او واجب است در نماز جمعه شرکت کند.

 

وی با اشاره به اینکه نماز جمعه حج مساکین است، افزود: کسی که برایش مقدور نیست به حج برود و از توان مالی لازم برخودار نیست با شرکت در نماز جمعه می‌تواند از ثواب حاجیان برخوردار شود.

 

استاد حوزه علمیه قم افزود: مؤمن با شرکت در نماز جمعه اضافه بر بهره مندی از برکات و ثواب این نماز می‌تواند از مسائل سیاسی روز مطلع شده که این امر در افزایش بصیرت مؤمن به عنوان ابزار شناخت حق از باطل در هنگام بروز فتنه و نفاق در جامعه بسیار مؤثر است و یک جامعه را از خطر التقاط و نابودی و دور شدن مردم از حریم ولایت حفظ می کند.

 

حجت الاسلام اکبری با تأکید بر اینکه جمعه تمرین آماده شدن برای فرج است، یادآور شد: افضل اعمال در روز جمعه انتظار فرج و دعا برای فرج امام زمان(عج) است./۹۶۸/پ202/ی

 

ارسال نظرات