۲۵ تير ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۳
کد خبر: ۴۳۸۱۹۳
رییس سازمان امور عشایر کشور:

عشایر ده هزار شهید به انقلاب اسلامی تقدیم کرده‌اند

رئیس سازمان امور عشایر کشور از در دست تهیه بودن سند اطلس ایل راه های کشور در راستای حفظ ایل راه ها خبر داد.
کرمعلی قندالی، رئیس سازمان امور عشایر کشور

به گزارش سرویس پیشخوان  خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، کرمعلی قندالی، رئیس سازمان امور عشایر کشور امروز 24 تیرماه جاری در نشست خبری با خبرنگاران در بجنورد، تصرف و تجاوز ایل راه ها را از مشکلات بسیار مهم عشایر کشور برشمرد و گفت: بر اساس مصوبه شورای انقلاب واگذاری ایل راه ها به طور مطلق ممنوع است.

 

وی افزود: اما متاسفانه در برخی مناطق ایل راه ها توسط اشخاص حقیقی- حقوقی و برخی ارگان های دولتی تصرف و برای فعالیت های مختلف زراعی، باغی، ساخت و ساز، احداث بزرگراه ها و... استفاده شده است.

 

وی با اشاره به اینکه شناسایی، مطالعه و تهیه نقشه ایل راه های کشور از اقدامات خوب و موثر در راستای حفظ ایل راه ها است عنوان کرد: 56 هزار کیلومتر نقشه ایل راه های کشور ترسیم شده است که به زودی منتشر خواهد شد.

 

رئیس سازمان امور عشایر کشور تامین زیرساخت ها برای عشایر را از دیگر الزامات کاری دانست و اضافه کرد: در همین راستا برای 95 درصد عشایر کشور راه دسترسی احداث شده است و 60 درصد عشایر هم به آب آشامیدنی سالم دسترسی دارند.

 

قندالی به طرح های جایگزین سوخت فسیلی برای عشایر اشاره کرد و گفت: جایگزین نفت و گاز به جای سوخت فسیلی در سال های اخیر به دلیل هدفمندسازی یارانه ها در زمینه حمل این سوخت ها دچار مشکل شد که اکنون درصد تامین هزینه حمل این سوخت ها و نیز بهره مندی عشایر از انرژی خورشیدی بر اساس برنامه 5 ساله هستیم.

 

وی تصریح کرد: در سال جاری 15 هزار خانوار عشایر از پنل خورشیدی بهره مند خواهند شد و در مجموع 200 هزار خانوار عشایر کشور با برآورد 500 میلیارد تومان اعتبار از این انرژی برخوردار خواهند شد.

 

این مقام کشوری از اختصاص یک درصد از صندوق توسعه ملی در راستای حمایت از عشایر و زنجیره تولید این قشر از سال 93 تا کنون خبر داد و تاکید کرد: سال گذشته مصوبه دولت 100 میلیارد تومان اعتبار با سود 4 درصد و در راستای حمایت از زنجیره تولید از سوی بانک کشاورزی تامین و بین استان ها توزیع شد که تا پایان نیمه اول سال جاری جذب خواهد شد.

 

رئیس سازمان امور عشایر بیان کرد: حمایت و تقویت تشکل های عشایری از دیگر اولویت های کاری است که سال گذشته 9 میلیارد تومان به تشکل ها برای افزایش درآمدها کمک شد که یک میلیارد تومان این مبلغ به صندوق خرد زنان عشایر داده شد و سبب افزایش این صندوق ها از 180 به 317 شد.

 

قندالی به تحت پوشش بودن 25 درصد جمعیت عشایر کشور برای بیمه تامین اجتماعی هم اشاره کرد و اظهار داشت: از جمعیت 200هزار خانواری عشایر کشور تا پایان سال 94، 50 هزار خانوار تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفتند.

 

وی از پیشنهاد سازمان عشایر به مدیریت بحران کشور هم اشاره داشت و گفت: به مدیریت بحران کشور پیشنهاد دادیم که 200 میلیارد تومان از محل ماده 1012 و 300 میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت با سود 4 درصد برای عشایر مصوب شود تا مشکلات ناشی از خشکسالی و حوادث غیر مترقبه برای عشایر و دام هایشان جبران شود.

 

وی از در دست اجرا بودن 38 پروژه در کشور با 86 میلیارد تومان برای عشایر خبر داد و اظهار کرد: سد میاندشت اسفراین که تا کنون 15 میلیارد تومان هزینه شده است و امسال هم 7 میلیارد تومان برای آن اختصاص داده شده از پروژه های شاخص کشور است که با پایان آن 600 هکتار اراضی تحت کشت قرار خواهد گرفت.

 

قندالی بیان کرد: در راستای درآمدزایی عشایر هم سال گذشته مجوز صادرات 650 هزار راس دام را به کشورهای حوزه خلیج فارس داشتیم و در سه ماه ابتدای امسال هم 300 هزار راس دام صادر شد که تا پایان سال این رقم به یک میلیون راس خواهد رسید.

 

وی بیان کرد: عشایر کشور 10 هزار شهید تقدیم انقلاب کرده اند و در 10 تا 15 نقطه جغرافیایی کشور متمرکز هستند که در ایجاد امنیت سرزمینی و پدافندی نقش پررنگ دارند.

 

بر اساس این گزارش؛ عشایر کشور 28 درصد دام سبک کشور را در دست دارند که 25 درصد مواد پروتئین کشور را با تولید 185 هزار تن گوشت قرمز در سال تامین می کنند، همچنین 35 درصد صنایع دستی کشور را تولید می کنند و 59 درصد سطح کشور قلمرو عشایر است./836/د102/ل

ارسال نظرات