۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۰
کد خبر: ۴۳۸۳۶۲
کارشناس مسائل سیاسی:

کودتا گوش مالی آمریکا و عربستان به ترکیه بود

حقیقت پور با بیان این‌که عربستان یکی از عوامل پشت پرده این کودتا است، گفت: عربستان به این دلیل که می‌خواهد بر جهان اهل سنت سلطه کامل داشت باشد و بتواند در راستای برنامه‌های آمریکا جهان اسلام را مدیریت کند سناریویی که در مصر اجرا کرده بود را تکرار کرد.
منصور حقیقت پور

منصور حقیقت پور نماینده سابق مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به عوامل پشت پرده کودتای نظامی علیه دولت ترکیه، گفت: این‌که برخی تحلیل می‌کنند که این کودتا از سوی اردوغان صورت گرفته باشد تحلیل غلطی است چرا که این کار بسیار پر خطر و هزینه بردار است.

 

وی در ادامه با تأکید بر این‌که وقتی کودتایی صورت می‌گیرد به معنی این است که در آن کشور ثباتی در امنیت وجود ندارد، ابراز داشت: با انجام کودتا در هر کشوری اعتبار حکومت وقت آن کشور به صورت کلی زیر سؤال می‌رود.

 

حقیقت پور در ادامه با بیان این‌که عربستان یکی از عوامل پشت پرده این کودتا است، تصریح کرد: عربستان به این دلیل که می‌خواهد بر جهان اهل سنت سلطه کامل داشته باشد و بتواند در راستای برنامه‌های آمریکا جهان اسلام را مدیریت کند سناریویی که در مصر اجرا کرده بود را تکرار کرد.

 

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در مصر دولت قانونی موجود را کنار زد و ارتش را در راس قدرت قرار داد که در ادامه دولت جدیدی با اسراییل و سعودی ارتباط جدیدی را آغاز کرد.

 

این کارشناس مسائل سیاسی ابراز داشت: دولت ترکیه اخیرا روابط خود را با روسیه اصلاح کرد و برای اصلاح ارتباط با سوریه در حال مقدمه چینی بود که عربستان احساس کرد که صف ترکیه که می‌توانست لیدر جهان اسلام باشد از صف سعودی و آمریکا جدا شده است.

 

نماینده پیشین مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی افزود: این کودتا از سوی عوامل عبدالله گولن که یک روحانی درباری و مورد تأیید آمریکایی ها است و دارای امکانات مالی فراوانی است صورت گرفت که این عوامل یک جناح خاص در ارتش و رییس قوه نظامی ترکیه بوند.

 

حقیقت پور در پایان تأکید کرد: اصل مطلب این است که آمریکایی‌ها و سعودی‌ها تصمیم داشتند گوش مالی جزیی به اردوغان بدهند تا مواضع خود را اصلاح کند و از صف آنها خارج نشود./922/ت302/ج

ارسال نظرات