۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۲
کد خبر: ۴۳۸۴۰۹
استاد حوزه و دانشگاه:

رسیدن به کمال به قانون و قانون‌گذار الهی نیاز دارد

حجت‌الاسلام رضایی‌تهرانی با اشاره به این‌که عده‌ای تنها قانون الهی را کافی می‌دانند، گفت: قانونی انسان را به کمال می‌رساند که افزون بر الهی بودن، مجری الهی نیز داشته باشد.
محمد رضایی تهرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد،‌ حجت‌الاسلام محمد رضایی تهرانی، استاد حوزه و دانشگاه شب گذشته در حرم مطهر رضوی پیرامون به کمال رسیدن انسان به سخنرانی پرداخت و ضمن اشاره به مقام و منزلت حضرت رضا(ع) گفت: عده‌ای تصور می‌کنند تنها قانون می‌تواند انسان را به کمال برساند و اگر قوانین مناسب باشند شخص به سعادت خواهد رسید، خیر اینگونه نیست.

 

وی در ادامه افزود: برای رسیدن به کمال انسانی تنها قانون حتی اگر الهی نیز باشد کافی نیست. قانونی انسان را به کمال می‌رساند که مجری آن نیز الهی باشد.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به حدیثی از حضرت علی(ع) اظهار داشت: امیرمؤمنان(ع) به ابن‌عباس فرمود که در مقابل مخالفان ولایت با قرآن دلیل نیاور، زیرا قرآن وجه‌ها و صورت‌های مختلفی دارد و هرکسی می‌تواند به نفع خویش و مطابق با اعمال خویش از آن استدلال بیاورد.

 

وی در ادامه گفت: بهترین و بزرگ ترین کتاب قانون، قرآن است اما حضرت امیر(ع) درباره آن اینچنین می‌فرماید. ایشان با آن دید وسیع امامت و ولایت خویش اکنون را نیز می‌توانستند مشاهده کنند که عده‌ای مانند داعش از کتاب وحی سوء استفاده می‌کنند و از آن برای کشتن و ایجاد فجایع انسانی دلیل می‌آورند که دل هر شخصی را به درد می‌آورد.

 

حجت‌الاسلام رضایی تهرانی به بیان نقطه ضعف و کمبود اصلی داعش پرداخت و افزود: نقطه ضعف و کمبود داعش و امثال اینگونه گروه‌ها این است که از اهل بیت(ع) که مجری قرآن هستند دور نگه داشته‌شده‌اند. قرآن مفسر می‌خواهد و هر شخصی نمی‌تواند از قرآن برداشت صحیحی داشته باشد.

 

وی به دو وظیفه‌ای که بر دوش پیامبر اکرم(ص) قرار داشت، اشاره کرد و گفت: حضرت رسول(ص) تنها آورنده قرآن نبودند بلکه تبیین کننده و معلم آن نیز بودند و این وظیفه بعد از ایشان به اهل بیت(ع) تعلق گرفت. در حدیث معروفی از حضرت پیامبر(ص) نقل شده است که من برای شما دو یادگار گذاشته‌ام؛ قرآن و عترت.

 

حجت‌الاسلام رضایی‌تهرانی در توضیح این حدیث شریف افزود: کتاب خدا، قرآن به عنوان کتاب قانون نازل شده است و عترت رسول خدا(ص) نیز به عنوان مجری هستند تا در بیان و اجرای قرآن کریم، عصمت ضمانت رسیدن انسان به کمال باشد./202/862/ب1

ارسال نظرات