۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۸۹۶۱

نشست بررسي حادثه نيس فرانسه برگزار شد

نشست بررسي حادثه نيس فرانسه با حضور عبدالكريمي دانشيار گروه فلسفه دانشگاه آزاد اسلامي و ميري عضو هيأت علمي پژوهشگاه علوم انساني در پژوهشكاه علوم انساني برگزار شد.
حادثه تروریستی نیس

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا، نشست بررسي حادثه نيس فرانسه بعد از ظهر امروز سه‌شنبه 28 تیر با حضور بيژن عبدالكريمي دانشيار گروه فلسفه دانشگاه آزاد اسلامي و سيد جواد ميري عضو هيأت علمي پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي در پژوهشكاه علوم انساني برگزار شد.



در بخش ابتدایی این نشست عبدالکریمی با اشاره به اينكه جهان كنوني ما به خاطر عدم وجود نظام ارزشي كه سامان به زندگي بدهد نوعي خشونت به وجود آورده است اظهار داشت: نظام ارزشي بايد از سوی يك مذهب ايجاد ارزش و معيار كند.



وي ادامه داد: در عصر جديد تصوير روشني از آزادي و عدالت وجود ندارد چون برنامه و روشي نيست كه از آن استفاده شود، اين امر موجب شده كه انسان عصر حاضر آرزو و اميالي نداشته باشد و در اين عصر شاهدين كه انسان ها نه گذشته و نه آينده دارند و افق براي همه تنگ و كوچك شده و همين موضوع باعث بروز رفتارهاي ناشايست از سوي انسان ها شده است.



عبدالكريمي با بيان اينكه دوران مدرن دوران آزاد شدن سوژه هاست خاطرنشان كرد: در اين دوره نخبه سياسي، راهب و ساير اقشار درگير آزادي سوژه ها هستند و اين اتفاق سبب مي شود كه پدر در عصر امروز خود را به عنوان آدمي كه بيهوده است و از زندگي عقب مانده است تلقي كند، به وجود آمدن اين اتفاق به دليل نبود يك مرجعيت براي تعيين ارزشها است.



استاد دانشگاه با اشاره به اينكه با شكست شدن تمام آرمان ها در جهان تمام ارزش ها هم سطح شده اند تصريح كرد: انسان امروزه به نوعي مصرفي شده و با ظهور مصرف انبوه يكسان شدن نيازها و فرهنگ ها را مي بينيم، زماني كه مصرف گرايي أرضا نشود مشكلات زيادي به وجود مي آورد، مدرنيته نتوانسته هيچگونه فرهنگي را جانشين فرهنگ سنتي كند و به اين دليل انسان مدرن تمام اميد خود را از دست داده است و هيچ چيز براي تكيه ندارد، در اصل لذت جانشين ارزش ها شده است.

 

وي افزود: بنابر نظر نيچه در روزگار ما حيوان ناطق به ناطق حيوان ما تبديل شده است، در اين دوران مشكل از بعد سياسي، اجتماعي، فرهنگي و... فراتر رفته و بشريت را نشانه گرفته است، با اين شرايط شاهد هستيم كه شخصي همچون محمد بوهلال درگير شرايط كنوني جهان مي شود و دست به جنايت بزرگي مي زند، در رابطه با جريان نيس فرانسه نيز اعتراض و خشم نسبت جهان كنوني اين شرايط را رقم زد.



عبدالكريمي با بيان اينكه عنوان كردن موضوع تروريسم و انتصاب آن به يك كشور اشتباه است يادآور شد: موضوع تروريسم نبايد به يك مسأله سياسي تبديل شده و آن را امنيتي جلوه دهيم زيرا اگر اين اتفاق بيافتد نشان دهنده عدم درك دست، جهان امروز در اصل متافيزيك شده است و نوعي مرگ فرهنگ يا فرهنگ مرده به وجود آمده است.



استاد دانشگاه با اشاره به اينكه همه نظام ها امروزه ازبين رفته و براي هيچ كس قابل اطمينان نيست ابراز داشت: در دوران ما تمام معيارهاي متافيزيكي دچار ترديد شده و ازبين رفته و بشر تكيه گاهي ندارد و وقتي تمام نظام هاي انديشه اي از بين مي رود جهان در رويا و خواب فرو مي رود و انسان ها دچار انزوا مي كند، در روزگار قديم انديشه هاي ديني تكيه گاه مردم بودند و امنيت داشتند اما وقتي اين شرايط از بين ميرود نيچه از آن به عنوان مرگ خدا تعبير مي كند.

 

وي ادامه داد: بنيان گذاران انديشه هاي روشنفكري تلاش كردند فرهنگ غربي رشد كند اما پيدا نكردن معيار درست نبودن آن را به وجود آورد، در مجموع اين دنيا بي بنياد و بي شالوده شده است و ديگر ژرفا، عمق و مبنا وجود ندارد و در اصل هيچ بنيادي در بيابان اين دنيا وجود ندارد.



عبدالكريمي با بيان اينكه در دنياي مدرن ظهور بي اخلاقي را شاهد هستيم يادآور شد: بشر همواره براي زيستن اخلاقي نياز به يك متافيزيك دارد اما در عصر مدرن اين متافيزيك وجود ندارد و همين امر موجب شده پرونده هاي قضائي زياد شود، در اصل نبود بنياد يا همان مرگ خدا به اصطلاح نيچه اخلاق را روبه مرگ مي برد و در امتداد آن انسان را نيز روبه مرگ مي كشاند.



استاد دانشگاه با اشاره به اينكه امروزه با موضوع افراطي گري ديني يا سياسي در جهان مواجه نيستيم، گفت: ما در عصر مدرن با نوعي مرگ انسان مواجه هستيم، اتفاقات شارلي ابدو، محمد بوهلال و نيس فرانسه نشأت گرفته از مرگ انسان است كه در قالب يك خشم به وجود مي آيد و بدون آنكه معياري براي فرد وجود داشته باشد كه خود را كنترل كند به صورت يك حركت غير اخلاقي در رفتار او بروز مي كند.



وي بيان كرد: در گذشته يك فرهنگ و تعالي با معنايي با عنوان اونتولوژيك وجود داشت اما الان چنين چيزي وجود ندارد، در اصل داعش با سنت هيچ تطابقي ندارد و به غير از داعشي گري گرسنه هاي بهتري وجود دارد.



در ادامه اين نشست سيد جواد ميري با اشاره به اينكه حركت هاي انتحاری از زمان اشغال أفغانستان از سوی اتحاد جماهير شوروي به وجود آمد اظهار داشت: اين اتفاق در به وجود آوردن حركت هاي خشمناك و سرايت آن به جهان نقش زيادي داشت و الگوي كاملي را به جهان عرضه كرد، اين اتفاق در ايران نيز صورت گرفت و موجب تغيير أيده ها و برداشت ها از دين شد.



وي ادامه دارد: ما در حركتهاي اسلامي به دنبال تشكيل دولت هستيم اما حركت هاي انتحاری به دنبال تغییر نظم جهاني است، در گروه هاي همچون داعش حركت هاي خشونت آميز در رفتارهاي آنها توجيه شده است و حتي مدارس براي آموزش خشونت گري نيز براي اين نوع گروه ها وجود ندارد.



ميري با بيان اينكه اروپا تلاش داشته مهاجرين در فرهنگ آنها غرق شوند خاطرنشان كرد: اروپا بعد از مدتي به اين نتيجه رسيد كه مهاجرين آداب ديني خود را رعايت كنند اما به ارزشهاي كشور موردنظر احترام بگذارند اما اين موضوع نيز جواب نداد، آنچه الان در اروپا و آمريكا وجود دارد تنوع فرهنگي است كه به رسميت مي شناسند.



وي در پايان گفت: تضاد در جامعه اروپايي امروز فقط عدم تطبيق مسلمانان نيست، هيچ متدني به اندازه تمدن اسلامي رقيب غرب نبوده است./202/816/ب1

ارسال نظرات