۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۲
کد خبر: ۴۳۸۹۸۵
در دانشگاه باقر العلوم قم:

پایان‌‌نامه‌ای با ارائه نظریه جدید در فلسفه ارتباطات دفاع شد

دانشجوی دکترای تخصصی رشته فرهنگ و ارتباطات، از پایان نامه دکترای تخصصی خود با عنوان «تحلیل انتقادی بنیان های فلسفی نظریه پردازی ارتباطات مبتنی بر حکمت صدرایی» دفاع کرد.
جلسه دفاعیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سید محمدعلی غمامی، دانشجوی دکترای تخصصی رشته فرهنگ و ارتباطات، عصر سه‌شنبه از پایان نامه دکترای تخصصی خود با عنوان «تحلیل انتقادی بنیان های فلسفی نظریه پردازی ارتباطات مبتنی بر حکمت صدرایی» در دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم دفاع کرد.

 

وی در این جلسه در تشریح موضوع پایان نامه اظهار داشت: هدف ما از این تحقیق یک تحلیل فلسفی انتقادی از نظریه ارتباطات غرب است و باید توجه داشت که این مسأله کاملا عملی است و در مبانی نظری نحوه ارتباطات در جامعه تأثیر گذار است.

 

غمامی با بیان این که با دو چالش عمده در مبانی ارتباطات غربی مواجه هستیم، گفت: یک مسأله شکست ارتباطات است که در فلسفه ارتباطات غرب هم اذعان به این شکست وجود دارد و دیگری مسأله خود تنها انگاری است.

 

وی با بیان این که پرسش تحقیق از چگونگی نظریه‌پردازی ارتباطات است که به شکست ارتباطات و تنهایی انسان مدرن منجر می‌شود، ابراز داشت: در پاسخ به این پرسش باید گفت که کل نظریه ارتباطات روی سه کنش گفتگو، منطق و سخنوری استوار است و در ارتباطات سه مضمون محوری خود و دیگری، معنی و نشانه و گفتار و نوشتار وجود دارد که از دل این مفاهیم نظریه ارتباطات غرب بیرون آمده است.

 

این دانشجوی دکتری با اشاره به نظریه ارتباطات در حکمت صدرایی خاطرنشان کرد: در نظریه ارتباطات متعالیه سه نوع کلام اعلا، اوسط و ادنی وجود دارد و ممکن است به صورت هم زمان در ارتباطات روزمره ما اتفاق بیفتد؛ در کلام اعلا متکلم انشاء می کند و کلام اوسط هم در کنش‌های انسان با نفس خود است و کلام ادنی هم کلامی است که در ارتباط و تعامل با دیگران صورت می گیرد.

 

غمامی با بیان این‌که ملا صدرا این نظریه را از حدیثی از امیرمؤمنان(ع) گرفته است، خاطرنشان کرد: در نظریه صدرایی ارتباط بین انسان با خود، خدا و دیگری همزمان رخ می دهد که در آیه 245 سوره بقره هم بر همین مسأله تأکید شده است.

 

وی با بیان این که در نظریه غربی همیشه ارتباط ناقص است، ابراز داشت: در نظریه ملا صدرا همیشه ارتباط کامل است و از همین جهت هم خداوند در مقام جعل شریعت، بیان را حجت قرار داده است و انبیا و رسل را فرستاده است؛ در نظریه صدرایی تمام انسان ها چه مؤمن و چه کافر حقیقت را درک می کنند واین‌که اطاعت نمی‌کنند به خاطر عصیان است و در حقیقت کار فلسفه غرب ایجاد تردید در ارتباط است نه شکست واقعی آن.

 

در ادامه حجت الاسلام خان محمدی به عنوان داور با بیان این‌که در متن پایان نامه مطالب به خوبی ارائه شده است و ساختار مند است، اظهار داشت: اشکالات این بحث آن است که این متن نیاز به ساده سازی و روان سازی دارد و باید کسی را در نظر بگیرید که این رشته را بلد نیست و می خواهد این متن را بفهمد.

 

وی با بیان این که مطالعه این بحث برای من بسیار لذت بخش بود، گفت: مایه مباهات دانشگاه باقر العلوم(ع) است که این چنین آثاری را تولید می کند و در زمینه های علوم انسانی نظریات ناب اسلامی را از منابع استخراج می کند و تولید علم صورت می گیرد.

 

حجت الاسلام آقاجانی داور دوم این دفاعیه با بیان اینکه کلام اعلا و اوسط و ادنی به خوبی در مصادیق تفکیک نشده است، گفت: اگر بشود که در سطوح مختلف کلامی به نظر ملاصدرا ارتباطات کلامی را مشخص کنید که مربوط به کدام سطح است بهتر می توان به نتیجه رسید./843/پ202/ی

ارسال نظرات