۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۰
کد خبر: ۴۳۹۰۰۶
آیت الله سلیمانی در گفت وگو با رسا:

ساماندهی تشکیلات اولویت نخست مدیر حوزه باشد/ نمی توان برای همه استان ها نسخه واحد ارائه کرد

نماینده مردم سیستان و بلوچستان در خبرگان رهبری ساماندهی تشکیلات حوزه را اولویت نخست مدیر حوزه های علمیه ذکر و تاکید کرد که نمی توان برای همه استان های کشور یک نسخه واحد ارائه کرد.
آیت الله سلیمانی نماینده ولی فقیه درسیستان و بلوچستان

آیت الله عباسعلی سلیمانی نماینده ولی فقیه در استان سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با تقدیر از زحمات آیت الله حسینی بوشهری، مسؤولیت مدیریت حوزه های علمیه را به آیت الله اعرافی تبریک گفت.

 

نماینده مردم سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که نخستین کاری که مدیر جدید باید انجام دهد سامان دادن تشکیلات حوزوی است، اظهار داشت: عرض و طولی که در قم و استان تعریف کردند مهندسی شده نیست.

 

ساختار گسترده شده حوزه کار آقای اعرافی را مشکل می کند

وی ادامه داد: این نکته بسیار بحث دارد، همین حوزه با همین موفقیت با نیرویی اندک وجود داشت اما در حال حاضر قاشق و چنگال هفتاد دست بوده اما محتوای سفره همان است، این مسأله کار آقای اعرافی را مشکل می کند، چون توقعی به وجود آمد، نیروها به کار گرفته شدند، ردیف حقوقی و چارت سازمانی برای آن ها تعریف شده که اکنون کاهش نیرو و سامان دادن وضعیت کار سختی محسوب می شود اما باید در اولویت نخست باشد.

 

آیت الله سلیمانی با بیان که مدیر جدید باید شناختی از مجموعه حوزه های کشور داشته باشد، ابراز داشت: هر استانی برای خود یک شناسنامه مستقل دارد، این که در قم بنشینند و نسخه ای را برای کل کشور بپیچنند فایده ای ندارد، گرچه این کار را نمی کنند آقایان زحمت کشیدند و سفر استانی انجام دادند و محور و منطقه درست کردند و سخنان مسؤولان استان ها را شنیدند.

 

نسخه واحدی برای استان ها پیچیده نشود

وی عنوان کرد: بنده در نوع کار می بینیم تقریبا نسخه واحدی برای همه استان ها پیچیده شده است، باید شناخت از حوزه را افزایش دهند، اگر بنا باشد حرکتی در کلان حوزه شکل پیدا کند شناخت مجموعه حوزه های کشور ضروری است؛ این مسأله نیز کار آقای اعرافی را تا حدی سخت می کند.

 

امام جمعه زاهدان خاطرنشان کرد: مسأله سوم این است که ارتباطی مستقیم بین مدیران استان ها با قم ضرورت دارد، مدیران حوزه برای خودشان شخصیتی علمی هستند و از دیرباز با انگیزه شخصی یا درخواست جمعی از مؤمنان حوزه تأسیس و مدیریت کردند.

 

وی اضافه کرد: حالا حوزه آمده رابطه را قطع کرده است و اعلام می کند که مدیران حداکثر باید با شورای استانی رابطه داشته باشند، با توجه به این که نهاد روحانیت در تشیع به گونه ای شکل پیدا کرده که طلبه دورترین نقطه با مرجعیت کامل جامعه ارتباط مستقیم داشت؛ اگر این ارتباط نباشد آرام آرام بین مدیران حوزه مرکز و مدیران حوزه استان ها فاصله و جدایی پدید می آید.

 

تشریفات در حوزه جایگاهی ندارد

آیت الله سلیمانی با بیان این که با برگزاری چند همایش با حضور نمایندگان مرکز این خلاء جبران نمی شود، گفت: باید سعی داشته باشند که ارتباط مستقیم را برقرار کنند تا مدیران از ریز  مشکلات اطلاع کامل و جامع داشته باشند

 

وی افزود: ما یک نهاد منسجم بدون رده بندی تشکیلاتی داریم، این که فلان شخص در چه رتبه ای قرار دارد و من رتبه چند هستم و فلانی حق ندارد مستقیم با من تماس بگیرد و باید با معاونان تماس داشته باشد درست نیست؛ در نظام حوزه و روحانیت اصیل شیعی این تشریفات و تشکیلات جواب نخواهد داد.

 

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان با اشاره به مطالبات گوناگون رهبر معظم انقلاب از حوزه به ویژه در زمینه انقلابی ماندن حوزه علمیه اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب حوزه ای را می خواهد که پرورش دهنده طلبه انقلابی باشد.

 

وی ادامه داد: حوزه ای که بخواهد با شیعه انگلیسی در ارتباط بوده و  تفکر انحرافی و افکار التقاطی داشته باشد قطعا مورد هدف حوزه نیست، قطعا عزیزانی که در رأس هرم هستند به این موارد توجه دارند؛ حضرت آقا به زیبایی اشاره کردند که باید طلبه های را پرورش دهیم که از نظر علمی به روز و از نظر فکری با انقلاب دم ساز باشند؛ انقلاب از دامن حوزه روییده است، اگر محل رویش انقلاب حوزه و تفکر بلند امام راحل است قطعا حفظش نیز باید در حوزه باشد.

 

نماینده مردم سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: این که حضرت امام توصیه کردند که از جامعه مدرسین جدا نشوید قطعا به معنای فکر جامعه مدرسین است وگرنه قالب و آحاد جامعه مدرسین مشکلی را برطرف نمی کند؛ فکر جمعی جامعه مدرسین می تواند خط قوی سلامت انقلاب باشد که رهبر معظم انقلاب این تفکر را از حوزویان مطالبه دارند و قطعا مدیریت در زمینه پاسداری از این تفکر باید جدی باشد./1323/ت302/ج

محمد قمین

ارسال نظرات