۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۳
کد خبر: ۴۳۹۰۸۸
تولیت آستان قدس رضوی:

حجاب و عفاف، حق و امانتی الهی است نه فردی/ فضای مجازی مدیریت نشده، تهدیدی برای جامعه است

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی گفت: عفاف، امانتی الهی است و یک حق فردی نیست که کسی بگوید دوست دارد آن را رعایت کند یا نکند؛ هیچ کس حق ندارد این حیثیت و امانت الهی را در راه ابتذال به حراج بگذارد از همین رو تجاوز از حریم عفاف، کیفر دارد چرا که شکستن حریم و حدود الهی به شمار می رود.
رییسی حجت الاسلام رئیسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی صبح امروز در آیین افتتاحیه دومین اجلاس سراسری فعالان فرهنگی عفاف و حجاب در تالار ابن هیثم، تشکیل جبهه فرهنگی عفاف و حجاب را اقدامی پربرکت در مقابل جبهه دشمن که برای تهدید ارزش های الهی تلاش می کند، برشمرد.

 

سیرت و صورت انسان در تعامل با عفاف و حجاب است

وی با بیان اینکه عفاف، برگرفته از نگاه قرآنی به انسان و متفاوت از تعریف علم منطق است، گفت: در نگاه قرآن، انسان فضیلت محور، موجودی دارای حیات و تأله است که سیرت او در تعامل با عفاف و صورتش در تعامل با حجاب است.

 

حجاب و عفاف، حقی الهی است نه فردی

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی خاطرنشان کرد: عفاف، امانتی الهی است و یک حق فردی نیست که کسی بگوید دوست دارد آن را رعایت کند یا نکند. هیچ کس حق ندارد این حیثیت و امانت الهی را در راه ابتذال به حراج بگذارد از همین رو تجاوز از حریم عفاف، کیفر دارد چرا که شکستن حریم و حدود الهی به شمار می رود.

 

تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: عفاف، ضامن سلامت دل و جان و حاجب نوری است که انسان را از هر لغزشی باز می دارد مانند نماز که حاجب نمازگزار از منکرات می شود؛ غیرت هم به معنای غیرزدایی است به گونه ای که فرد نه خودش به حریم کسی تعدی می کند و نه اجازه تعدی دیگران به خود را می دهد.

 

زندگی عفیفانه محدود به یک صنف یا جنس خاص نیست

وی با اشاره به این روایت از امیرمؤمنان حضرت علی(ع) که عفت هر کس به میزان غیرت او است، افزود: عفاف به عنوان ملکه الهی در نفس انسان، به معنای بسنده کردن به حلال و عدم تعدی به حرام است که مطابق آیات قرآن هم حوزه مالی و هم شهوانی را شامل می شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با تأکید براینکه حجاب و زندگی عفیفانه محدود به یک صنف یا جنس خاص نیست، تصریح کرد: نه فقط وجود چادر و حجاب ظاهر، بلکه ملکه شدن عفت در لایه های مختلف جامعه است که جامعه را از آسیب های مصون می دارد.

 

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه باید روی بحث های اخلاقی پایه مانند حیا کار کنیم، اظهار کرد: غرب، بزرگ ترین استبداد را در مسلط کردن فرهنگ خود که اصولا با فرهنگ ملت های مسلمان سازگاری ندارد، عملی کرده است.

 

وضعیت کنونی حجاب در جامعه حاصل اجرا نشدن قانون عفاف و حجاب است

وی با اشاره به این فرموده امیرمؤمنان علی(ع) که «مرا با ورع و عفت یاری کنید»، عفاف را از پایه های تقویت نظام امامت برشمرد و ضمن انتقاد از عدم اجرای قانون عفاف و حجاب مصوب شورای عالی فرهنگی انقلاب از سوی دستگاه ها، گفت: اگر این قانون اجرا می شد اکنون شاهد چنین وضعیتی از حجاب و عفاف در جامعه نبودیم. البته همزمان با اجرای قانون، کار فرهنگی نیز لازم است.

 

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی اضافه کرد: فرد جسور قانون شکن که مزدور فرهنگ غرب برای شکستن قداست جامعه اسلامی است، با فردی که از سر غفلت و ناآگاهی هنجارشکنی می کند، تفاوت دارد.

 

چادر و روسری، نمادی برای جنگ اراده ها است

وی افزود: چادر و روسری، نمادی برای جنگ اراده ها است؛ اراده ای که می خواهد این ها به عنوان نماد انسانیت و ارزش ها باقی بمانند و اراده ای که درصدد پرده دری و هجوم به اخلاق و ارزش ها است و جلوه های متعدد آن را به ویژه در ترکیه، فرانسه و آلمان شاهد بوده و هستیم.

 

فضای مجازی مدیریت نشده، تهدیدی برای جامعه است

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به امپراتوری رسانه ای مستکبران برای شکستن حریم عفاف و حجاب، گفت: فضای مجازی مدیریت نشده، تهدیدی برای جامعه است و کام مردم را تلخ می کند؛ همه کشورهای مؤسس فضای مجازی از جمله انگلیس، چین و فرانسه، بایدها و نبایدها و فیلترهایی برای آن در کشور خود دارند.

 

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در پایان، حرکت جبهه فرهنگی عفاف و حجاب را برخوردار از سه مؤلفه جزمیت علمی، عزم ملی و نگاه به آینده به  عنوان لوازم  یک حرکت ماندگار و اثربخش معرفی کرد./201/930/ب1

ارسال نظرات