۳۱ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۱
کد خبر: ۴۳۹۱۴۴
با حضور رییس سازمان حج و زیارت برگزار شد؛

نشست تبیین سیاست های ایران برای حج سال ۹۵

نشست تبیین سیاست های جمهوری اسلامی ایران برای حج سال 1395، با سخنرانی آقای مهندس اوحدی، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس سازمان حج و زیارت، در سالن شهید صدر مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) برگزار شد.
نشست حج

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعةالمصطفی، در ابتدای این نشست که با حضور نمایندگان منطقه ای طلاب، تشکل ها و انجمن های فرهنگی و فضلای جامعةالمصطفی العالمیه برگزار گردید، آقای اوحدی به بیان ابعاد فاجعه منا در مناسک حج سال گذشته و بی کفایتی و سوء مدیریت پلیس و مسئولان حج عربستان سعودی در این حادثه پرداخت.

 

وی، شش هزار قربانی در مراسم حج سال گذشته که در اثر بی کفایتی آل سعود برجای ماند را در طول تاریخ اسلام بی سابقه دانست و اظهار داشت: در میان تمام کشورهای اسلامی، تنها جمهوری اسلامی ایران بود که با پی گیری های فراوان و موضع گیری قاطعانه مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، موفق شد پیکرهای تمام شهدای خود را شناسایی و به وطن بازگرداند.

 

مهندس اوحدی در ادامه به تشریح روند مذاکرات با طرف سعودی برای مناسک حج امسال پرداخت و خاطرنشان ساخت: حادثه سال گذشته، تقاضای عمومی را در بین مردم ایجاد نمود تا در مذاکرات حج امسال، تمام تمهیدات برای جلوگیری از تکرار حادثه در نظرگرفته شود. بدین منظور، از سوی جمهوری اسلامی ایران، بیست راهکار برای تأمین امنیت زائران در مراسم حج ارائه شد تا در مذاکرات مورد بررسی قرار گیرد؛ اما متاسفانه پاسخ وزیر حج سعودی این بود که تمام حوادث سال گذشته قضا و قدر الهی بوده است و امنیت در عربستان یک مسئله سیاسی است و هیچ موردی نمی تواند در قرارداد گنجانده شود.

 

وی، سه ماه تاخیر از طرف سعودی برای انجام مذاکرات را نشانه عدم صداقت و نگاه سیاسی مسئولان این کشور به مناسک حج خواند و ابراز داشت: در قراردادی که از طرف مسئولان حج عربستان ارائه شد، بندهایی گنجانده شده بود که نه تنها امنیت زائران ایرانی را حفظ نمی کرد؛ بلکه عزت آنان را نیز زیر سوال می برد.

 

رئیس سازمان حج و زیارت، با اشاره به عدم اراده برای بسترسازی پذیرش زائران ایرانی از سوی مسئولان حج سعودی، به تشریح دلایل اصرار سازمان حج برای پی گیری مذاکرات پرداخت و یادآور شد: حج فریضه شرعی و حق زائران ماست؛ ما در برابر زائری که پانزده سال برای انجام این وظیفه شرعی صبر کرده است، موظف بودیم تا حد امکان برگزاری حج را پی گیری نماییم.

 

وی، مأموریت سازمان حج و زیارت را فراهم نمودن بستر لازم برای انجام مناسک حج خواند و افزود: پی گیری های سازمان حج در مذاکرات، اثبات نمود که جمهوری اسلامی ایران، اجرای شعائر الهی را از رسالت های بزرگ خویش می داند و بر خلاف عربستان سعودی، مراسم حج را از روابط سیاسی جدا می داند.

 

مهندس اوحدی، با اشاره به پی گیری سناریویی خطرناک از سوی طرف سعودی در دور دوم مذاکرات، ابراز داشت: پیش از این دور مذاکرات، وزیر حج عربستان تغییر کرد. مسئولان حج عربستان ناشیانه در کنفرانس خبری پیش از پایان این مذاکرات اعلام کردند ما پس از سال ها، جمهوری اسلامی ایران را در برابر قوانین عربستان تسلیم نموده و آنان را مجبور به امضای قرارداد کردیم. این در حالی بود که هنوز هیچ قراردادی میان دو طرف امضا نشده بود.

 

وی،  عدم امکان استفاده از پرچم جمهوری اسلامی ایران، ممنوعیت ارتباط بعثه جمهوری اسلامی ایران با دیگر کشورها، عدم همکاری برای ارائه خدمات کنسولی به زائران ایرانی را برخی موارد ظالمانه و تبعیض آمیز گنجانده شده در قرارداد برشمرد و گفت: در نهایت به دلیل تبعیض و ظلمی که از طرف سعودی رخ داد، زائران ایرانی از حج امسال محروم شدند اما امیدواریم با توجه به شرایط فعلی منطقه و تحولاتی که در حال رخ دادن است، رفتار مسئولان عربستان برای اجرای مراسم حج در سال آینده تغییر یابد.

 

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به حادثه تعرض پلیس فرودگاه عربستان به دو زائر نوجوان ایرانی، تصریح کرد: درخواست منطقی ما از عربستان در قبال این حادثه، محاکمه مقصران بر اساس قوانین کشور عربستان بوده است اما متاسفانه این اتفاق نیز تا کنون رخ نداده است.

 

مهندس اوحدی در پایان، با اشاره به فعال شدن سامانه ثبت نام در مراسم پرشکوه پیاده روی اربعین حسینی از تاریخ 5 مرداد ماه، خاطرنشان کرد: برای مراسم امسال، درگاه ویژه برای ثبت نام اتباع غیرایرانی در این سامانه قرار داده شده است./1325/د102/ی

ارسال نظرات