۳۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۲
کد خبر: ۴۳۹۲۲۱
سخنران حرم رضوی:

طمع، دلیل اصلی شکست جنگ احد بود

حجت‌الاسلام رضایی با اشاره به دلایل شکست جنگ احد، گفت: با این‌که پیامبر(ص) به افرادی که در دهانه کوه نگهبان بودند، سفارش کردند وارد میدان نشوند و حتی سهمشان از غنائم محفوظ است اما آن‌ها طمع کردن و موجب شکست پیامبر و کشته شدن عموی ایشان شدند.
محمد رضایی تهرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد،‌ حجت‌الاسلام محمد رضایی تهرانی، استاد حوزه و دانشگاه شب گذشته در حرم مطهر رضوی به مناسبت نیمه‌شوال،‌ مصادف با جنگ أحد و شهادت حضرت حمزه(ع)، عموی فداکار و بزرگوار حضرت رسول اکرم(ص) درس‌های تاریخی این جنگ را بازگو کرد و گفت: تمام جنگ‌های زمان پیامبر(ص) مربوط می‌شود به دورانی که ایشان در مدینه بودند.

 

وی در ادامه افزود: از هنگامی که اسلام در مدینه اعلام حکومت مستقل کرد، اذیت و آزار مشرکان به جنگ تبدیل شد، مسلمانان نیز کم‌کم تعدادشان زیاد شد و در این جنگ‌ها به مقابله پرداختند. خصوصیتی که در تمام جنگ‌های پیامبر(ص) مشاهده می‌شود و جای بحث و کار کارشناسی دارد این است که در تمام جنگ‌ها پیروز می‌شدند مگر در جنگ أحد که در قسمتی از آن شکست خوردند.

 

استاد حوزه و دانشگاه ضمن بیان این‌که جنگ أحد در سال سوم هجرت صورت گرفت، گفت: جنگ أ‌حد به دلیل انتقام شکست سنگینی که مشرکان در جنگ بدر از سپاه اسلام خورده بودند، شکل گرفت. ابوسفیان بعد از جنگ بدر، زنان و خانواده افرادی را که در جنگ کشته شده ‌بودند از گریه منع کرده بود و از سال دوم تا سال سوم هجرت به تدارک روحی و تجهیزاتی نبرد، پرداخته بودند.

 

وی به بیان درس‌های آموزنده‌ جنگ أحد پرداخت و گفت: حضرت رسول(ص) به موقعیت آن مکان به ویژه کوه أحد آشنایی داشتند به همین دلیل پنجاه تیرانداز را مأمور کردند در دهانه ما بین کوه أحد و کوه دیگری به نگهبانی بپردازند و در هیچ شرایطی آن محل را ترک نکنند و حتی تأکید کردند که سهم آن‌ها از غنائم جنگی محفوظ خواهد بود.

 

حجت‌الاسلام رضایی تهرانی در ادامه افزود: بعد از اولین مبارزه که حضرت علی(ع) توانست تعدادی از مشرکان را به هلاکت برساند، مسلمانان فریاد الله اکبر سردادند به همین دلیل بیشتر افرادی که در بالای کوه استقرار داشتند، گمان کردند جنگ تمام شده است و برای جمع‌آوری غنیمت رفتند. اگر حرف رسول خدا(ص) را آن عده نمی‌شکستند،‌پیروزی قطعی برای مسلمانان بود.

 

وی به علت دیگری که در جنگ أحد باعث شکست مسلمانان شد، اشاره کرد و گفت: در همان هنگام که سپاه دشمن از آن دهانه عبور کرده بود و مسلمانان دچار هرج‌ومرج شده بودند ناگهان صدایی بلند شد که پیامبر(ص) کشته شده است. با این فریاد سپاه اسلام بیش از پیش آشفته شد و عده‌ای آنچنان گریختند که چندین روز بعد به مدینه بازگشتند.

 

سخنران حرم مطهر رضوی با بیان‌ این‌که حضرت رسول(ص) و حضرت علی(ع) به شدت مجروح شدند، افزود: پیامبر اکرم(ص) بعد از این‌که با حضرت علی(ع) روبرو شدند، فرمودند که چرا فرار نکردی؟! حضرت علی(ع) نیز در پاسخ ایشان گفتند؛ چگونه بعد از ایمان کافر شوم!

 

وی به مصیبت و عزای مهمی که بر رسول خدا(ص) وارد شد، اشاره کرد و ابراز داشت: شهادت حضرت حمزه(ع) مصیبتی بود که پیامبر(ص) را بسیار ناراحت کرد زیرا شخصیت ایشان در پیشبرد اسلام بسیار مؤثر بود./202/862/ب1

ارسال نظرات