۳۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۵
کد خبر: ۴۳۹۲۳۵
امام جمعه بجنورد:

جذب جوانان به مساجد نیازمند مهارت و هنرمندی است

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با تأکید بر تلاش بیشتر ستادهای نماز جمعه در راستای افزایش حضور جوانان در آیین عبادی سیاسی نماز جمعه، گفت: جذب جوانان به مساجد، مصلا‌ها و نمازهای جمعه نیازمند مهارت و هنرمندی است.
حجت الاسلام یعقوبی - نشست ستاد نماز جمعه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، امروز در نشست اعضای ستاد نماز جمعه که با هدف هماهنگی برنامه‌های پنجم مرداد، سالروز اقامه نخستین نماز جمعه در کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شد، به تشریح وظایف ستاد نماز جمعه موفق پرداخت و گفت: ستاد نماز جمعه موفق ستادی است که ویژگی‌های خاصی داشته باشد، نمازگزاران را راضی نگاه دارد و بهداشت، نور، صوت و منظر مصلای نماز جمعه را مناسب و آراسته کند.

 

وی با بیان اینکه اعضای ستاد باید امور جزئی مربوط به نماز جمعه را نیز با دقت رصد کنند، ادامه داد: محور دوم فعالیت ستادهای نماز جمعه این است که توجه داشته باشند نماز جمعه وقت ویژه داشته و باید از این وقت ویژه استفاده بهینه شود.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به اینکه در این راستا بایستی صحبت‌های مجری نماز جمعه تناسب زمانی و مکانی داشته باشد، اضافه کرد: نباید به‌گونه‌ای باشد که سخنان مجری نماز جمعه تناسبی با مناسبت‌های هفته و خطبه‌های امام جمعه نداشته باشد.

 

قائم‌مقام نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان شمالی با تأکید بر نظم در امور مربوط به نماز جمعه، خاطرنشان کرد: باید در نماز جمعه امر به معروف و نهی از منکر به صورت عملی به مردم آموزش داده شود.

 

وی با بیان اینکه نماز جمعه بهانه‌ای برای عملیاتی کردن ارزش‌های دینی نظیر حجاب، رعایت آداب شریعت و مواردی از این دست است، افزود: نماز جمعه پیام هفتگی داشته و نباید پیام تقوای نماز جمعه در مصلی دفن شود.

 

به گفته حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی، در این راستا ضروری است مناطق داخلی شهر به‌گونه‌ای فضاسازی شود که مردم را به تقوا دعوت کرده و احادیث مربوط به نماز جمعه و فضیلت آن در سطح شهر نصب شود.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی با اشاره به اینکه یکی از بزرگ‌ترین کارهای مسؤولان ستاد نماز جمعه جذب جوانان به مساجد و مصلاها است، تصریح کرد: جوان‌هایی که امروز با فضای مجازی سر و کار دارند، باید به صورت هنرمندانه به سمت مسجد و نماز جمعه کشانده شوند؛ زیرا جذب آن‌ها نیازمند مهارت ویژه است.

 

وی با بیان اینکه نماز جمعه در روح مردم انقلاب ایجاد می‌کند، زیرا این آیین فرزند انقلاب است، اظهار کرد: باید فعالان ستادهای نماز جمعه همواره مراقب باشند دچار منت‌گذاری و فخر نشده و با مردم اخلاق و برخورد مناسب و متعالی داشته باشند.

 

گفتنی است، نخستین نماز جمعه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران پنجم مرداد سال 1358، برابر با سوم ماه مبارک رمضان سال 1399 قمری، به امامت مرحوم آیت‌الله سیدمحمود طالقانی در دانشگاه تهران برگزار شد.

 

امام خمینی (ره)، بنیان‌گذار انقلاب و نظام اسلامی چند روز قبل از این تاریخ، این مهم را به مرحوم طالقانی سپرده و حکم برپایی و اقامه نماز جمعه را صادر کرده بود.

 

شایان ذکر است، در حالی که اکنون نماز جمعه در 870 نقطه کشور برگزار می‌شود، این آیین عبادی سیاسی هر هفته در 17 شهر خراسان شمالی برپا شده و بر اساس بررسی‌های انجام‌شده از سوی دفتر شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان، به‌ طور میانگین هر هفته 20 درصد جمعیت شهرهای محل برگزاری نماز جمعه در خراسان شمالی، در نماز جمعه شرکت می‌کنند./9314/202/ب2

ارسال نظرات