ممنوعیت سلب حق حیات از تمام موجودات در دین اسلام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله محمدعلی اسماعیلپور پنجشنبه شب در جلسه سخنرانی و تفسیر قرآن کریم که در کتابخانه و مدرسه علمیه صاحل الزمان(عج) شهرضا برگزار شد، عنوان کرد: از نظر احکام و تعالیم اسلام هر موجود دارای حیات محترم و ارزشمند است و کسی حق ندارد این حق را از او سلب کند.
وی تصریح کرد: خاک زنده که توانایی باروری داشته و زمینه تولید و تکثیر محصولات را فراهم میکند، در شرع مقدس اسلام دارای حرمت است و هیچ کس حق ندارد آن را نابود کند، بنابراین افرادی که با ایجاد جنگها و استفاده از سلاحهای شیمیایی خاکهای حاصلخیز را نابود میکنند، از این نظر عملی حرام و خلاف شرع را انجام دادهاند.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: از نظر اسلام انواع نباتات و حیوانات هم دارای احترام هستند، هیچ موجودی حتی انسان به عنوان اشرف مخلوقات حق ندارد بدون دلیل حیات نباتی و حیوانی را از بین ببرد بنابراین عمل افرادی که بیهودی اقدام به قطع یا سوزاندن درختان میکنند، و یا عمل افرادی که بدون دلیل جانوران مختلف را میکشند، حرام است.
آیت الله اسماعیلپور گفت: بالاترین حرمت حیات مخصوص انسان است، هیچ کس حق ندارد حق حیات را از انسان سلب کند مگر در موارد خاصی مثل قصاص قاتل؛ از نظر اسلام خودکشی هم حرام است زیرا جسم و روح ما متعلق به خودمان نیست و خداوند این دو موهبت بزرگ را به انسان اعطا کرده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره برخی از وقایع دوران صدر اسلام عنوان کرد: اعراب جاهلی دختران خود را سبب ترس از اسیر شدن به دست دشمن و فقیر شدن میکشتند، بنابراین خداوند در قرآن از کشتن دختران به سبب ترس از فقر اقتصادی به شدت نهی کرده است.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم اظهار کرد: در دوران ما نیز جاهلیت مدرن در برخی از زمینهها حاکم است، والدینی که اقدام به سقط بیهودی جنین تازه منعقد شده خود کرده و برای توجیه عمل خلاف خودشان فقر یا ناتوانی اقتصادی را دلیل میآورند باید بدانند عمل آنها حرام و مخالف صریح قرآن است.
آیت الله اسماعیلپور تأکید کرد: خداوند در آیات بسیاری خود را متکفل رزق و روزی بندگانش کرده و از اقداماتی نظیر سقط جنین به دلیل ترس از فقر اقتصادی منع کرده است، روایات بسیاری از ائمه معصومین نیز بر این مسأله تأکید و تصریح کردهاند.
وی گفت: اسلام برای روح و جسم انسان ارزش زیادی قائل است بنابراین در برخی موارد احکامی که بر متوفا حاکم میشود بسیار بیشتر از احکامی است که بر افراد زنده حاکم میشود؛ زیرا خداوند از این طریق خواسته ارزش وجودی انسان را به اثبات برساند.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم اذعان کرد: برخی زوجین با انجام اعمال جراحی خود را برای همیشه از نعمت فرزند اول یا فرزندان بعدی محروم میکنند در حالی که به عقیده ما این اقدام خلاف است و باید از آن اجتناب شود؛ اسلام به هیچ کس اجازه نداده که با انجام اعمالی بدن خود را ناقص کند؛ اقداماتی نظیر سقط جنین، خودکشی یا محروم کردن خود از نعمت فرزند از مصادیق بارز ظلم بوده و حرام است.
آیت الله اسماعیلپور عنوان کرد: خودکشی از این جهت در شرع مقدس اسلام حرام است که فرد با این اقدام خود را از نعمت حیات محرم میکند؛ فلسفه دست یافتن به بهشت و رضوان الهی زندگی سالم و درست در جهان مادی و مقابله با مسائل و مشکلاتی است که برای همه بوجود میآید.
وی در بخش دیگری از سخنان خود، تصریح کرد: تمام آیات و روایات برای این نازل و وارد شده است که انسانها بر اساس عقل سلیم و منطق با امور زندگی برخورد و از ارتکاب اعمالی که سبب ظلم و تعدی به حقوق دیگران میشود جلوگیری کنند؛ اما در برخی موارد بعضی از انسانها اقداماتی را مرتکب میشوند که عمل آنها در زمره بزرگترین ظلمهای تاریخ به ثبت رسیده است.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم اضافه کرد: افرادی که در صحرای عاشورا سبب شهادت امام حسین(ع) و اعضای خانواده آن حضرت شدند، بزرگترن ظلم تاریخ را انجام دادند؛ این افراد در حالی که نماز میخواندند و قرائت قرآن داشتند بر امام زمان خود خروج کردند و جنایتی بزرگ را رقم زدند./202/868/ب1