۰۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۲:۳۳
کد خبر: ۴۳۹۳۸۰
حجت الاسلام مصباحی مقدم:

مؤسسات مالی و اعتباری مبانی درستی ندارند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که هدف از اقتصاد تجارت همین اقتصاد زیارت اما با نگاه سودآوری است، گفت: اقتصاد تجارت با زیارت پارادوکسی ندارد بلکه بخشی از اقتصاد است که با اهداف خیراندیشانه شکل می گیرد.
مصباحی مقدم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، پنجشنبه شب در ششمین نشست گفتمان شهر در پژوهشکده ثامن اظهار کرد: دانش اقتصاد به معنای تحلیل و تفسیر پدیده های اقتصادی و روابط میان آنها برای صرف کمترین هزینه با بیش ترین فایده  اقتصادی است.

 

وی ادامه داد: کاربرد دیگر اقتصاد، در میدان عمل اقتصادی همچون کارخانه ها و مبادلاتی هستند که در بازار اتفاق می افتد و مورد مصرف بخش خصوصی و عمومی است؛ در حقیقت اینها واقعیت هایی هستند که عالم اقتصادی در حوزه موضوع مطالعه خود می گذارد.

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که سخن از اقتصاد زیارت، در واقع همان واقعیت میدانی که متناسب با زیارت رخ می دهد است، تصریح کرد: زائر عنصری است که باید با وسایل حمل و نقل به مشهد بیاید و این عرصه حمل و نقل برای زائرین خدمت رسانی می کنند، در مشهد هتل ها و مسافرخانه ها موضوع اقتصادی بوده  و نیازمندی هایی که در طول مدت حضور ایجاد می شود، نیز جزو همین مسائل اقتصادی است.

 

حجت الاسلام مصباحی مقدم با بیان این که همین پدیده هایی که مورد نیاز زائرین هستند در مقوله اقتصاد زیارت جای می گیرد؛گفت:در حقیقت حمل و نقل، ساخت مسکن، بازار برای پاسخگویی به ما یحتاج زوار و گردش مالی ناشی از زیارت همه و همه در شاخه های اقتصاد زیارت جای می گیرند.

 

نیات اقتصاد تجارت باید خیر اندیشانه باشد/ اقتصاد تجارت مفهومی از اقتصاد زیارت با نگاه سودآوری است

وی با بیان این که هدف از اقتصاد تجارت همین اقدامات اما با هدف سودآوری است، بیان کرد: نیات از این اقتصاد باید خیراندیشانه باشد تا مسکن نوساز را با مبلغ اندک در اختیار زوار قرار دهند تا آنان بتوانند در مشهد زندگی کنند، اگر سخن از اقتصاد تجارت باشد نوعی تفاوت و تقابل مشاهده می شود اما واژه پارادوکس نیست بلکه بخشی از اقتصاد است که با اهداف خیراندیشانه شکل می گیرد.

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که آنچه قبل از انقلاب اسلامی کلید خورده توسعه اطراف حرم بوده است، خاطرنشان کرد: ای بسا قبل از انقلاب یکی از اهداف این بود تا حرم مطهر در شرایط محدود قرار گرفته و امکان تنفس لازم هم برای حرم و هم برای زائران فراهم باشد اما روش کار بدترین روش بود که با ضرب زور تخریب بازارهایی چون بازار زنجیر و بازار بزرگ و تخریب مغازه های اطراف حرم  رخ داد.

 

حجت الاسلام مصباحی مقدم با بیان این که پس از انقلاب اسلامی مسیر فرودگاه تا حرم در مشهد توسعه پیدا کرده و از یک خیابان سی متری به شصت متر توسعه یافت، یادآور شد: عده ای اعتقاد داشتند که نباید گنبد حرم امام به هم بریزد بنابراین به هتل ها  اجازه نمی دادند ساخته شود تا منظر حرم مطهر حفظ شود.

 

وی با بیان این که پس از انقلاب تحولات به منزله زیر و روکردن شرایط و اوضاع حرم امام رضا(ع) بود، تاکید کرد: متاسفانه در یک بازه زمانی حق و حقوق ها مراعات نشد و مردم در فضای اکراه و اجبار قرار گرفتند و آنانی که هر روز نماز های یومیه شان را در حرم می خواندند مجبور به ترک خانه و زندگی شان شدند.

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که قبل از انقلاب تصرف زمین ها بدون جلب رضایت صاحبان و حتی با بغض، ناراحتی و خشم همراه بود که روش نادرستی تلقی می شود، اظهار داشت: بر همین اساس لازم است تا بر مبنای این تخریب ها نقشه ای منطبق با مطالعات بنیادی، جهتدار و هدفمند که متناسب اوضاع باشد شکل بگیرد.

 

حجت الاسلام مصباحی مقدم با بیان این که اتفاقات اخیر در ایجاد شهر مدرن بدون توجه به شرایط میراثی و بافت های اطراف حرم موثر واقع شده است، گفت: برخی مناطق تاریخی چون محله نوغان بیش از هزار سال پیشینه دارد اما امروزه نادیده گرفته می شود، در حقیقت وضعیت امروز با اوضاع شهر مذهبی تناسب ندارد.

 

وی با بیان این که لندن شهری از یک کشور پیشرفته و مدرن است که بافت قدیمی سه یا چهار طبقه ساختمان هایش حفظ شده، اظهار کرد: در بافت سنتی باید نما را حفظ کرد و تنها تغییرات پشت نما بازسازی می شود، همچنین بافت های قدیمی مرکزی شهر سنگفرش شده و اجازه تردد خودروها را نمی دهند اما در حقیقت ما بافت قدیمی یکی از سنتی ترین و قدیمی ترین شهر های خودمان را بهم ریخته ایم.

 

 موسسات مالی و اعتباری مبانی درستی ندارند

حجت الاسلام مصباحی مقدم با بیان این که لااقل باید نمونه هایی از بافت قدیمی را در فضای شهری نگه می داشتیم تا زائران خود را در فضایی متناسب با تاریخ شهر مشهد احساس می کردند، تصریح کرد: موسسات مالی و اعتباری به طور عمده نطفه اش در مشهد شکل گرفته و مبانی درستی ندارند و بسیار بحران زا هستند.

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام  با بیان این که به نظرم بر روی اتفاقات امروز مطالعه نشده  و باید برخی روند ها اصلاح شود، تاکید کرد: معتقدم باید شورای راهبردی تشکیل شود تا با نگاه ملی و استفاده از شخصیت های معتقد به حفظ میراث گذشته از بعد جامعه شناسی، مردم شناسی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و آینده نگری نسبت به وضعیت مشهد تصمیمات راهبردی اتخاذ کنند.

 

وی با بیان این که  صاحب نظران شیفته به امام رضا(ع) از معماری سنتی ایرانی به خوبی آگاهی دارند و مبانی را با دقت نظر بازنگری می کنند، بیان کرد: آنچه که امروز اطراف حرم مطهر تحقق یافته یک سوم کل مقاصد اقتصادی بوده و ساختار ها و بافت های بدون تناسب با حرم  و وضعیت فرهنگی زیارتی مشهد باید بازنگری و اصلاح شوند.

 

حجت الاسلام  مصباحی مقدم با بیان این که ما نمی گوییم در حوزه اقتصاد، منفعت طلبی مطلوب نیست، افزود: در مورد مکه خداوند متعال بارها می فرمایند تا همه شاهد منافعشان باشند(نظر به منافع مادی دارند) اما یاد خدا را نیز از یاد نبرند، در حقیقت نباید تمام اهداف ثروت افزایی باشد.

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که الگو های امروز تنها با هدف سود آوری انجام می شود و به جنبه زیارت توجهی نمی شود، ابراز کرد: نباید امام رضا(ع) را در اولویت بندی هایمان درجه دوم قرار بدهیم، امیدواریم شورای راهبردی راهکاری را برای اینده تصویب کند و با معارض ها مبارزه کند.

 

وی در پایان با بیان این که باید تلاش کرد تا از چشم انداز فرهنگی حراست و صیانت شود، خاطرنشان کرد: در حقیقت می توانیم تا با نگاه بلند صد ساله هر آنچه امروز ساخته شده در آینده ای نه چندان دور اصلاح و اطراف حرم مطهر بافت متناسب با معنویت و زیارت شکل بگیرد./864/پ201/ج1

ارسال نظرات