۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۵
کد خبر: ۴۳۹۷۴۵
کارشناس رسانه ملی در گفت‌و‌گو با رسا مطرح کرد؛

دغدغه امام صادق تربیت مدافعان اسلام اصیل/ حوزه‌ علمیه مسؤول پاسخ به شبهات اعتقادی جوانان

حجت الاسلام محمدی با تأکید بر این که حوزه‌های علمیه باید طلاب متخصص عقیدتی پرورش کنند تا پاسخگوی مسائل عقیدتی و شبهات جوانان باشند، گفت: تبیین، ترویج و تبلیغ اسلام ناب، مهمترین هدف امام صادق(ع) در پرورش شاگردان متخصص بود.
حجت الاسلام رضا محمدی

حجت الاسلام رضا محمدی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به تشریح زندگانی و اصول شاگردپروری اما صادق(ع) در آستانه شهادت این امام همان پرداخت و گفت: امام صادق(ع) اهدافی از شاگردپروری داشتند که مهمترین هدف ایشان، تبیین، ترویج و تبلیغ اسلام ناب بود.

 

تبیین هدف امام صادق(ع) در پرورش شاگردان متخصص

کارشناس مسائل مذهبی و عقیدتی اظهار داشت: از آن جایی که تا زمان امام صادق(ع) مجالی ایجاد نشده بود که معارف اسلام به شکل کامل و مشروح بیان شود، هدف ایشان قرار دادن اسلام ناب در اختیار مردم و جامعه بود.

 

سخنران حرم مطهر حضرت معصومه(س) ادامه داد: از دیگر ویژگیهای شاگردپروری امام جعفر صادق(ع)، پرورش شاگردان متخصص بود؛ ایشان هر یک از شاگردان را با توجه به شایستگیهایی که داشت در علوم عقلی، حکمتی، تجربی و علوم نقلی تربیت میکردند.

 

استاد حوزه علمیه افزود: شاگردان امام صادق(ع) افزون بر پرباری در علوم تخصصی، از حلم بالایی نیز برخوردار بودند که از این ویژگیها در مقابل دشمنان اهل بیت(ع) استفاده میکردند؛ آن حضرت جنبههای معنوی و عملی در علم را در پرورش شاگردان در اولویت قرار میدادند.

 

وی با بیان این مطلب که امام صادق(ع) میان شاگردان خود تبعیضی قائل نمیشدند، گفت: شاگردان متعددی از امام صادق(ع) در مباحث تخصصی استفاده میکردند و حتی برخی از زنان نیز از شاگردان آن حضرت بودند.

 

حجت الاسلام محمدی در بخش دیگر سخنان خود بیان داشت: علم دینی باید به ضرورتها توجه داشته باشد و هر علمی در اولویت آموزش قرار نگیرد؛ در مدرسه امام صادق(ع) علم، استاد و شاگرد به خودی خود ارزشمند هستند.

 

وی ادامه داد: علوم در سه بخش علوم نظری، اخلاق و تربیت و فقه و احکام طبقه بندی میشوند که امام صادق(ع) به هر سه شاخه آن اهمیت میدادند؛ این در حالی است که برخی تصور میکردند که آن حضرت فقط به فقه و احکام توجه داشتهاند.

 

تبیین نقش ائمه معصوم(ع) در تداوم و گسترش اسلام

کارشناس مسائل مذهبی و عقیدتی اظهار داشت: نقش ائمه در تداوم و گسترش اسلام به این گونه بوده است که چهار امام نخست، نقش جلوگیری از نابودی اسلام را بر عهده داشتند؛ امام محمد باقر(ع) و امام جعفر صادق(ع) به بیان تفصیلی اسلام ناب پرداختند.

 

وی ابراز داشت: از همین جهت است که بیشترین احادیث در زمینه اسلام از امام صادقین(ع) است؛ در واقع اگر تمامی احادیث چهارده معصوم(ع) را جمع کنیم، احادیث این دو امام همام از همه معصومین(ع) بیشتر است.

 

کارشناس دینی رسانه ملی ادامه داد: بهترین شیوه برای دفاع منطقی از مکتب شیعه، استفاده از روش امام صادق(ع) است؛ حوزههای علمیه نباید فقط به اصول فقه بپردازند و به علوم عقلی و نقلی نیز اهمیت دهند؛ از سوی دیگر شاگردان متخصص در علوم مختلف باید تربیت شود.

 

ضرورت پاسخگویی حوزههای علمیه به شبهات اعتقادی جوانان

وی با تأکید بر این مطلب که تا زمانی که ریشه، اصول و اعتقادات جوانان درست نشده، دچار ضعف عقاید هستیم، تصریح کرد: وقتی که یک دانشجو به یک استاد منحرف برخورد میکند و شبههای ایجاد میشود، همه چیز را کنار میگذارد؛ ابتدا باید به فقه اکبر پرداخت و فقه اصغر در مرحله بعدی است.

 

حجت الاسلام محمدی گفت: 99 درصد شبهات مطرح شده در شبکههای ماهوارهای، اعتقادی بوده و فقط یک درصد این شبهات فقهی است؛ اگر حوزههای علمیه به این مهم نپردازند و همت خود را در تربیت صرف دانش آموختگان در مسائل عقلی و اصولی قرار دهند، بازخورد مناسبی در اجتماع نخواهد داشت.

 

 وی در پایان تأکید کرد: برای این که حوزههای علمیه کارایی بهتری در جامعه داشته باشند، باید طلاب متخصص در مسائل عقیدتی پرورش دهند تا فیالمجلس و در هر لحظه پاسخگوی شبهات جوانان باشند./840/ت302/س

ارسال نظرات