۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۱:۲۶
کد خبر: ۴۳۹۸۵۹

پاسخ چند سؤال شرعی در حرم حضرت معصومه

حجت الاسلام وحیدپور در حرم حضرت معصومه(س) به سؤالات شرعی حضار در رابطه با مسائل مبتلابه مردم پاسخ داد.
حجت الاسلام حسین وحیدپور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حسین وحیدپور، کارشناس احکام حرم حضرت معصومه(س)، غروب یکشنبه در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه(س) در پاسخ به این سؤال که معیار در توبه چیست، ابراز داشت: معیار اصلی در توبه پشیمانی از گذشته و عزم بر ترک گناه در آینده است.

 

وی در پاسخ به این سؤال که نگاه کردن به عکس نا محرم چه حکمی دارد ابراز داشت: نگاه کردن به عکس زنی که بی حجاب است و ما او را می شناسیم حرام است ولی نگاه کردن به عکس زنی که نمی شناسیم در صورتی که دارای مفسده نباشد اشکالی ندارد.

 

حجت الاسلام وحیدپور در پاسخ به این سؤال که آیا زکات فطره و کفاره را می شود برنج خرید و به فقیر داد، خاطرنشان کرد: در پرداخت کفاره باید 750 گرم و در پراخت زکات فطره 3 کیلو گرم را رعایت کرد و یا پول آن را بدهیم و اگر می خواهیم به کسی بدهیم هم باید مشخص باشد که برای چه مقدار کفاره و از چه جنسی است.

 

وی در پاسخ به این سؤال که اگر در دهان مقداری خون جمع شود و با آب دهان مخلوط شود آیا می توان فرو برد یا خیر، یادآور شد: اگر مقدار خون کم باشد که در آب دهان مستهلک شود و رنگ آب دهان عوض نشود اشکال ندارد ولی اگر مقدار خون زیاد باشد و با آب دهان قاطی نشده باشد فرو بردن آن اشکال دارد.

 

کارشناس احکام حرم حضرت معصومه(س) در پاسخ به این سؤال که آیا کندن پوست لب در صورتی که همراه با درد باشد جایز است و حکم آن چیست، گفت: کندن پوست زنده بدن حکم مردار را دارد و برخی از فقها مانند امام خمینی(ره) می گویند نجس است و اگر با دست خیس به آن دست بزنیم دستمان نجس می شود ولی ناخن و مو چون روح در آن دمیده نشده است جدا شدن آن اشکال ندارد.

 

وی در پاسخ به این سؤال که آیا دادن خمس بر ورثه واجب است یا خیر، اظهار داشت: اگر ورثه یقین دارند که میت خمس نداده است باید خمس آن را بدهند ولی اگر نمی دانند که خمس داده یا نه دادن خمس واجب نیست؛ مسأله دیگر این است که هر کسی که از دنیا می رود ولو اهل خمس باشد اگر از سال خمسی او چند روز هم گذشته باشد و در این مدت مال جدیدی کسب کرده باشد باید خمس این اموال را پرداخت کنند.

 

حجت الاسلام وحیدپور در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این که اگر از دندان افتاده برای پرکردن دندان دیگری استفاده کنند چه حکمی دارد، گفت: استفاده از این دندان اشکالی ندارد و مانند عضوی است که به شخصی پیوند می زنند و می توانند از آن استفاده کنند.

 

وی در پاسخ به این سؤال که نگاه به خانم هایی که حرمت خود را نگه نمی دارند و از افشای عکس بی حجاب خوب ابایی ندارند چه حکمی دارد، ابراز داشت: نگاه به عکس خانمی که متهتکه است و خودش از انتشار عکس بی حجاب خوب ابایی ندارد و خودش حرمت خود را نگه نمی دارد اگر مفسده ایجاد نکند ایرادی ندارد./843/پ202/ی

ارسال نظرات