۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۲:۱۶
کد خبر: ۴۳۹۸۷۶
حجت الاسلام حسینی قمی:

مدیریت زبان از دیدگاه نهج البلاغه ضروری است

حجت الاسلام حسینی قمی به بررسی ضرورت مدیریت زبان از دیدگاه نهج البلاغه پرداخت و گفت: مناسب است که مؤمنان در مسایلی که علم و اطلاعی ندارند اظهار نظر نکنند، اما در جایی سخنان آنها جنبه علم‌­آموزی و هدایت دارد سخنان حکمیانه خویش را بیان کنند.
حجت الاسلام حسینی قمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید حسین قمی، استاد حوزه علمیه قم، شب گذشته، در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه(س)، به بررسی آداب و آفات سخن گفتن از دیدگاه ائمه اطهار(ع) پرداخت و گفت: در روایات ائمه معصومان(ع) تأکید شده است که اهل ایمان و مؤمنان کسانی هستند که از سخنان لغو و بیهوده دوری میکنند. 

 

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی بیان کرد: حضرت امیرمؤمنان(ع) در خطبهای از نهج البلاغه هشت ویژگی­های و خصوصیات مؤمنان را توصیف کرده است که کوچک شماردن خویش در مقابل دیگران، به دست آوردن کسب حلال و پاکیزه، دارای باطن صالح، داشتن اخلاق نیکو، اهل انفاق، امساک از سخنان بیهوده و لغو، نرساندن ضرر به دیگران و نداشتن بدعت در دین را از جمله این خصوصیات است.

 

استاد حوزه علمیه قم ابراز کرد: جلسه‌ علمی در محضر امام صادق(ع) برگزار شده بود و در این جلسه موضوع علمی دقیقی  مطرح شد و تمام افراد به جزء امام صادق(ع) درباره این مسأله اظهار نظر کردند؛ یکی از یاران از امام پرسید که شما درباره این موضوع نظری نداشتید؟ امام ششم فرمودند که من آشنایی کامل در تمام مسایل این موضوع داشتم، اما فردی از من نخواست که در این مسأله سخنی بیان کنم.

 

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی بر ضرورت پرهیز از سخنان بیهوده و لغو در مجالس و محافل تأکید کرد و افزود: متأسفانه مردم ایران خود را تمام عرصه­های سیاسی، دینی، اجتماعی و علمی صاحب نظر و عالم میدانند، در حالی که مناسب است که مواردی که علم و اطلاعی از آن مسأله نداریم، سخنی را بیان نکنیم.

 

وی در بخش دیگر از سخنانش به تبیین آداب و آفات سکوت و سخن گفتن پرداخت و گفت: در روایتی از امام صادق(ع) فرموده است که سکوت و سخن گفتن دارای آفات و آسیبهایی است، اما در جایی که بیان سخن بدون آفات است، صبحت کردن بهتر از داشتن سکوت است.

 

استاد حوزه علمیه عنوان داشت: برخی از بانوان از مردان خویش شکایت دارند که مردان در خانه سخنی را بیان نمیکنند و همواره در خانه فعالیتی را برای خویش فراهم کردهاند، در حالیکه مناسب است که ابراز محبت و گفت وگوی میان اعضای خانواده جاری شود.

 

کارشناس مذهبی بیان کرد: امام سجاد(ع) در روایتی فرموده است که خداوند پیامبران خویش را به سکوت فرمان نداده است، بلکه به آنها رسالت داده است که با سخنان و راهنمایی مردم به راه درست هدایت کنند.

 

وی در ادامه سخنانش به بررسی ضرورت مدیریت زبان از دیدگاه نهج البلاغه پرداخت، گفت: در خطبهای از نهج البلاغه، امیرمؤمنان(ع)  دوست خویش را این گونه توصیف کرده است که بردار دینی دارم که در نزد من دارای شخصیت بزرگی است، وی بیشتر زمان­های خویش را به سکوت میگذارند، اما زمانی که شروع به سخن می­کند، تمام اطرافیان برای شنیدن سخنان وی حریص هستند و همواره سخنان حکیمانه را بیان می­کند.

 

استاد حوزه علمیه ابراز کرد: امیرمؤمنان(ع) در خطبه دیگری فرموده است که فردی که زیاد سخن می­گوید، دچار خطاها و اشتباهات بسیاری می­شود و این اشتباهات سبب کاهش حیای فرد در برابر گناهان و بی تقوایی وی می­شود و بیحیایی نیز سبب خاموشی قلب شده و این فرد در آخرت وارد آتش جهنم خواهد شد.

 

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی عنوان داشت: مناسب است که مؤمنان در مسایلی که علم و اطلاعی ندارند اظهار نظر نکنند، اما در جایی سخنان آنها جنبه علم­آموزی و هدایت دارد سخنان حکمیانه خویش را بیان کنند./998/پ202/ی

ارسال نظرات