۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۹
کد خبر: ۴۳۹۸۸۸
سخنران حرم مطهر رضوی:

اشرافی‌گری متمدن شدن نیست

حجت‌الاسلام اسلامی‌فر با بیان این‌که باید سنت‌های اسلامی در جامعه حکم‌فرما باشد،‌ گفت: اجازه ندهیم فرهنگ رسیدگی به دیگران، به ویژه همسایگان از بین برود و به جای آن فرهنگ‌های اشرافی‌گری و دنیا‌گرایی حاکم شود، این اتفاق متمدن شدن نیست بلکه عقب افتادگی است.
اسلامی فر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام جعفر اسلامی‌فر، مدیر مدرسه علمیه فاضلیه مشهد،‌ شب گذشته در حرم مطهر رضوی درباره اخلاق اسلامی به سخنرانی پرداخت و در ابتدا یادآور شد: سعادت دنیا این است که در آن آرامش داشته باشیم و سعادت آخرت در بهشت کنار مؤمنان بودن است.

 

وی در ادامه افزود: یکی از راه‌های کسب آرامش در دنیا این است که انسان گاهی به حساب خودش رسیدگی کند. این کار تنها سبب نمی‌شود که سعادت اخروی به انسان برسد بلکه باعث سعادت دنیوی او نیز خواهد شد زیرا هنگامی که به خطا و اشتباه خودش پی‌ می‌برد در اصلاح و جبران آن می‌کوشد و این امر سبب پیشرفت او می‌شود.

 

مدیر مدرسه فاضلیه با اشاره به این‌که بسیاری از ناراحتی‌ها به دلیل اعمال خودمان است، ابراز داشت: باید فکر کنیم و درست تشخیص دهیم که کدام کار ما درست و کدام کار ما اشتباه است. چه کاری انجام دهیم که همسایه‌مان و اجتماعمان زندگی سالمی داشته باشند که در نتیجه آن ما نیز زندگی سالمی داشته باشیم.

 

وی افزود: مصداق بارز بازگشت عمل به خود، انتخاب همسر است در احادیث متعددی برای انتخاب همسر ائمه اطهار(ع) ما را راهنمایی کرده‌اند در یکی از احادیث می‌فرمایند؛ همسری انتخاب کنید که همراه شما باشد،  شخصی که این نکته را رعایت کند می‌تواند در زندگی آسوده باشد.

 

عضو اتاق فکر تبلیغ حوزه علمیه خراسان با بیان این‌که شخص باید همراه با دعا عمل نیز داشته باشد، گفت: سعادت به دست آوردنی است نه دعا کردنی. شخص نمی‌تواند گوشه‌ای بنشیند و فقط دعا کند که خداوند او را سعادتمند کند. انسان در هر کاری باید شروع به فعالیت کند بعد از خدا بخواهد در آن کار به او توفیق بیشتری دهد.

 

وی به یکی از ویژگی‌های انسان مؤمن اشاره کرد و افزود: انسان مؤمن شخصی است که خودش را به سختی می‌اندازد تا دیگران راحت و با آرامش زندگی کنند. اگر به دنبال آرامش و آسایش واقعی هستید، ایثار معنای واقعی آن است که متأسفانه این روحیه در جامعه ما بسیار کم شده است.

 

سخنران حرم رضوی در ادامه افزود: هر طور است می‌خواهیم خودمان در آسایش و آرامش باشیم اما برایمان تفاوتی ندارد که دیگران در چه اوضاعی باشند. جمله بسیار زشت(به من چه ارتباطی دارد) متأسفانه رواج پیدا کرده است؛ به عنوان نمونه به فردی می‌گوییم: به کنار دستی‌ات جا بده. مستقیم خیره می‌شود به چشم ما و پاسخ می‌دهد: به من چه ارتباطی دارد.

 

حجت‌الاسلام اسلامی‌فر با تأکید بر این‌که بی‌تفاوتی در اسلام راه ندارد، گفت: این تفکرها متعلق به اسلام و انسانیت نیست از حضرت صادق(ع) پرسیدند؛ آیا شما همه مردم را انسان می‌دانید؟ حضرت در پاسخ فرمودند؛ هشت گروه جزء انسان‌ها نیستند. یکی از آن هشت گروه،‌ انسان‌هایی هستند که در یک اتاق مملو از جمعیت چهارزانو و به راحتی نشسته‌اند و به حال دیگران توجه ندارند.

 

وی در ادامه افزود: اجازه ندهیم فرهنگ رسیدگی به دیگران و به ویژه همسایگان از بین برود و به جای آن فرهنگ‌های اشرافی‌گری و دنیا‌گرایی حاکم شود. این اتفاق متمدن شدن نیست بلکه عقب افتادگی است. حضرت علی(ع) میهمانی به خانه می‌آورد در حالی که تنها به اندازه یک نفر غذا وجود داشت. چراغ را خاموش می‌کند تا میهمان راحت غذایش را بخورد و فکر کند حضرت نیز در حال خوردن هستند. این است اخلاق اسلامی و علوی.

 

سخنران حرم مطهر رضوی با بیان روایتی از زندگی مشترک حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) و درکی که این دو بزرگوار از موقعیت یکدیگر داشتند، گفت: روحیه درک متقابل سبب می‌شود محبت افزایش یابد و خانواده به ثبات برسد و همسران به خانه و خانواده عشق بورزند.

 

وی در ادامه به کمک کردن به دیگران اگرچه تشکر نکنند،‌ تأکید کرد و افزود: انسان باید به دیگران کمک کند زیرا این کار سبب آرامش خودش می‌شود. حضرت علی(ع) به فرزندشان توصیه کردند که اگر فقیری دیدی به او کمک کن زیرا او بار تو را تا آخرت می‌آورد. با این نگاه ما باید از فقیر به دلیل کاری که انجام می‌دهد تشکر کنیم نه او از ما تشکر کند./202/862/ب1

ارسال نظرات