۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۷
کد خبر: ۴۳۹۸۹۹
حجت الاسلام والمسلمین قریشی:

دریافت کنندگان حقوق های نجومی جامعه را متضرر ساختند

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با بیان این که کسانی که حقوق های نجومی گرفته اند، به بیت المال خیانت کرده و به دیگران ظلم می‌‌ کنند، گفت: این افراد نه تنها خودشان دچار معصیت شده اند بلکه دیگران را نیز به واسطه این گناه متضرر ساختند.
امام جمعه ارومیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت‎الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی شب گذشته در تفسیر آیاتی از سوره نساء، اظهار داشت: خدای متعال در آیه 9 این سوره می‎فرماید: «کسانی که فرزندان کوچکی دارند و ترس دارند که پس از فوتشان مورد ظلم و ستم قرار گیرند در مورد فرزندان یتیم دیگران درست قضاوت کرده و درست و محکم حرف بزنند».


وی هر عملی را دارای عکس ‏العمل و نتیجه دانست و افزود: بر اساس کلام الهی و قانونی که در خلقت قرار داده است، اگر فرزندان دیگران در اثر رفتار کسی مورد ظلم قرار گیرند، فرزندان نسل او در آینده مورد ظلم و ستم قرار می گیرند.


امام جمعه ارومیه بیان داشت: از آیات قرآن کریم مشخص است که پروردگار متعال عالم هستی را طوری قرار داده که عمل ما در عالم منتج به نتیجه بوده و عالم هستی و همه اجزائش در مقابل عمل ما عکس العمل نشان می‎دهد.


حجت الاسلام والمسلمین قریشی ادامه داد: بر اساس فرموده خداوند تمام عالم هستی شعور دارد و براساس آن از خداوند متعال دستور می گیرد، آسمان و زمین در مقابل اعمال ما عکس العمل نشان می دهند.


امام جمعه ارومیه تأثیر افعال ما بر خود و کسانی که به ما وابسته هستند را امری طبیعی عنوان و اضافه کرد: راننده‎ای که با سرعت رفته تصادف می‎کند و مسافرانی که با او همسفر هستند همگی آسیب می‎بینند در حالی که گناه و تقصیری نداشتند.


وی با بیان اینکه خلقت هستی به گونه‎ای است که عمل انسان دارای نتیجه‎ای از جنس خود آن است، گفت: کسی بی عفتی می‎کند و صاحب فرزند می‏ شود هر چند این کودک گناهی ندارد اما چون از فساد به دنیا آمده زمینه گناه در او زیاد است، ولی خدای متعال از هر کسی به اندازه موقعیتی که دارد حساب می‎کشد.


نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با اشاره به بخشی از خطبه  143 نهج البلاغه، ادامه داد: امیر مؤمنان در این خطبه مقدمه ای را قبل از دعا برای نزول باران و رحمت الهی مطرح کرده و می فرمایند: «بدانيد، زمينى كه شما را بر پشت خود حمل مى كند و آسمانى كه بر سرتان سايه گسترده است ، فرمانبردار پروردگار شما هستند و اگر بركات خود را بر شما ارزانى مى دارند، بدان سبب نيست كه بر شما دل مى سوزانند يا مى خواهند به شما تقرب جويند يا از شما اميد خيرى دارند، بلكه ، خداوند آن دو را فرمان داده كه به شما سود رسانند و آن دو هم اطاعت كرده اند. خداوند، زمين و آسمان را براى مصالح شما بر پاى داشته و آن دو نيز برپاى ايستاده اند.»


وی تصریح کرد: براساس فرموده امیرمؤمنان :«خداوند متعال، بندگانش را كه مرتكب اعمال ناشايست شوند، به كاسته شدن ميوه هاشان و نگه داشتن بركات از ايشان و فرو بستن خزاين خيرات به روى آنان مى آزمايد. تا توبه كنندگان توبه كنند و گناهكاران از گناه كردن باز ايستند و پندگيرندگان پند گيرند.»


استاد حوزه و دانشگاه در ادامه تفسیر این خطبه گفت: امیرمؤمنان در ادامه خطبه با استناد به آیات قرآن کریم آمرزش خواستن را سبب فراوانى روزى و رحمت بر آفريدگان قرار داده  است.»


وی در ادامه با اشاره به اینکه براساس آیات و روایات گناه کردن بر خود فرد و دیگران اثر دارد، اذعان داشت: خانم هایی که در جامعه، بی حیایی می کنند به همه مردم ظلم کرده و سبب می شوند برکات الهی بر زمین نازل نشود.


حجت الاسلام والمسلمین قریشی ادامه داد: کسانی که حقوق های نجومی می گیرند، به بیت المال خیانت کرده و به دیگران ظلم می کنند نه تنها خودشان دچار معصیت شده اند دیگران را نیز به واسطه این گناه متضرر ساخته اند چراکه باعث شده اند برکات الهی نازل نشود.


امام جمعه ارومیه به مسأله حد در اسلام اشاره کرد و گفت: اینکه موضوع حد و آشکارا نشدن اعمال زشت افراد در اسلام مطرح است، به این سبب است که آشکارا شدن موضوع به دیگران ضرر رسانده و درهای رحمت را به روی بندگان می بندد.


وی تأکید کرد: مسأله مهمی است که انسان باور کند که اعمال ما عکس العمل دارد، اگر این موضوع از سوی مردم و مسؤولان درک شود، رفتارها تغییر کرده و با احتیاط و مواظبت بیشتر عمل می شود./936/202/ب2

ارسال نظرات