۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۰
کد خبر: ۴۳۹۹۱۳
استاد حوزه علمیه کرمان:

استعدادیابی و تأمین محتوای آموزشی قدم اصلی تحول در حوزه است

استاد حوزه علمیه کرمان گفت:‌ استعدادیابی و تامین محتوای آموزشی را قدم اصلی تحول دانست و گفت: هر سطح و علاقه ای باید به مقتضای توان و نیاز جامعه دارای متن آموزشی قوی شود.
حوزه علمیه

حجت الاسلام محمدزمان زندنا، استاد حوزه علمیه کرمان، در گفت و گو با خبرنگار  خبرگزاری رسا در کرمان، به ضرورت تحول در حوزه اشاره داشت و گفت: تحول در حوزه اصلی ترین مطالبه رهبری انقلاب از مدیران و بزرگان حوزه علمیه است.

 

این استاد حوزه علمیه افزود: تحول و تغییر هرگز به معنای کنار گذاشتن محتوای آموزشی حوزه های علمیه نیست؛ بلکه تحول به معانی کاربردی کردن دروس و هدف مند کردن آن ها است.

 

این کارشناس مسائل مذهبی به نمونه بارز تحول اشاره کرد و یاد آور شد: حوزه امروز واردات زیاد و صادرات پایینی دارد؛ بدین معنا که در پایه های اول ورودی های بسیاری پذیرش می شوند ولی در پایه دهم تعداد فارغ التحصیلان اندک است.

 

حجت‌الاسلام زندنا خاطرنشان کرد: متاسفانه سبک آموزشی حوزه این گونه است که طلبه درس را برای درس می خواند و هرگز نمی داند که چه زمانی باید از سیستم حوزه خارج شود.

 

وی به مشکلات حوزه علمیه قم اشاره کرد و گفت: این معضل بیشتر در قم وجود دارد؛ چرا که طلاب پس از مهاجرت به قم دیگر قصد بازگشت به محل خود را ندارند و اصلی ترین توجیه خود را نیز تحصیل و یادگیری علوم مطرح می کنند.

 

این کارشناس مسائل دینی عقب ماندگی محتوای آموزشی حوزه را دیگر نقطه ضعف مدارس علمیه دانست و افزود: هیچ تناسبی بین مقتضای زمانه و نیاز روز مردم با محتوای درسی حوزه وجود ندارد؛ چرا که محتوای درسی امروز حوزه متعلق به چند قرن پیش است و هرگز جواب گوی نیاز امروز دنیا نیست.

 

وی تشریرح کرد: مکاسب شیخ، درس خارج وی است و به درد مجتهد پروری می خورد؛ بنابراین هرگز این مکاسب با این عمق  و متن سنگین نمی تواند غنای علمی طلبه ای را که به دنبال تبلیغ یا سایر علایق است، تامین کند.

 

این استاد حوزه علمیه کرمان تصریح کرد: طلبه هایی که نمی خواهند مجتهد شوند، هرگز لازم نیست که خود را معطل این متون کنند؛ بلکه تنها چکیده و خلاصه این مباحث را که فرابگیرند، کافی است و می تواند زودتر به هدف خود برسند.

 

وی تاکید کرد: ساده سازی دروس حوزه مطالبه رهبری است و برنامه ریزان و دست اندرکاران حوزه باید در جهت تحقق خواسته های ایشان قدم بردارند.

 

این کارشناس مسائل دینی در جواب شبهه کسانی که می گویند حضرت امام با همین مکاسب و کفایه امام شده است، گفت: مگر مقام علمی امام و رهبری ایشان به کفایه و رسایل است، بلکه ایشان به خاطر این دو کتاب امام نشده اند.

 

وی استعدادیابی و تامین محتوای آموزشی را قدم اصلی تحول دانست و بیان کرد: هر سطح و علاقه ای باید به مقتضای توان و نیاز جامعه دارای متن آموزشی قوی شود.

 

حجت الاسلام زندنا گفت: خلاصه تمام این بحث ها این است که دروس حوزه نباید تعطیل شوند، بلکه باید تعدیل یابند.

 

وی ورود برخی از دروس را به محتوای آموزشی حوزه لازم دانست و افزود: ورود برخی از علوم مانند جامعه شناسی، روانشناسی و ارتباطات به محتوای آموزشی حوزه لازم است؛ چرا که این علوم می تواند طلبه را در جهت تبلیغ پویا و کارآمد یاری کند.

 

این استاد حوزه علمیه یادآور شد: در بین دروس حوزوی حلقه های مفقوده ای وجود دارد که لازم است متولیان امور توجه جدی به این مباحث داشته باشند.

 

این کارشناس مسائل مذهبی نگاه جنبی به برخی از دروس را دیگر آفت محتوای آموزشی حوزه دانست و گفت: اسف بار است که در حوزه تفسیر در حاشیه قرار گرفته و هنوز جایگاه والای خود را پیدا نکرده است.

 

حجت الاسلام زندنا در پایان تفسیر را از علوم اساسی دین دانست و گفت: قرآن و تفسیر به منبرها و سخنرانی ها محتوا و اعتبار می دهند؛ بنابراین باید این علم از نگاه جنبی بودن خلاصی یابد و جایگاه رفیع آن شناخته شود./302/9701/ب1

 

ارسال نظرات