۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۹
کد خبر: ۴۴۰۰۸۸

چند خبر کوتاه از سازمان اوقاف و امور خیریه

برگزاری کنگره ملی بزرگداشت سید جلال الدین اشرف در گیلان، موقوفات یکی از شاخص های اقتصاد مقاومتی، وقف راه حل مشکلات جامعه، وجود 1724موقوفه در بجنورد، تشرف یک بهایی مسلمان شده به زیارت امامزاده سید ابراهیم(ع)، از اخبار کوتاه سازمان اوقاف است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه،محمد محرابی رئیس اداره ترویج فرهنگ وقف سازمان اوقاف با اعلام این مطلب اظهار داشت: برگزاری کنگره های بزرگداشت امامزادگان در سراسر کشور یکی از اصلی ترین برنامه های سازمان اوقاف وامور خیریه در راستای بزرگداشت مقام و منزلت این امامزادگان عظیم الشان و تبدیل آستان مقدس این بزرگواران به قطب فرهنگی است.

 

وی خاطرنشان کرد: برگزاری نخستین کنگره ملی امامزادگان در اصفهان نیز با استقبال مردم و جامعه علمی کشور به خصوص علما و مراجع عظام تقلید مواجه شد و اقدام فاخر و ارزشمندی بود .

 

 رئیس اداره ترویج فرهنگ وقف سازمان اوقاف  با اشاره به برگزاری موفقیت آمیز کنگره های ملی حضرت بی بی حکیمه درگچساران، حضرت موسی بن کاظم(ع) در طبس و محمد هلال بن علی(ع)درآران و بیدگل اظهار داشت:سازمان اوقاف و امور خیریه در این راستا امسال کنگره ملی سید جلال الدین اشرف را درآستانه اشرفیه گیلان برگزار خواهد کرد.

 

وی ادامه داد:مقدمات برگزاری این کنگره در حال انجام  است و به امید خدا در نیمه دوم سال جاری برگزار خواهد شد وزمان و مکان و برنامه های جنبی آن اطلاع رسانی خواهد شد.

 

رئیس اداره ترویج فرهنگ وقف سازمان اوقاف  خاطر نشان کرد:در همین راستا، امسال کنگره امامزاده سید بهلول خوی هم در استان آذربایجان غربی در اواخر سال برگزار خواهد شد.

 

محرابی اظهار داشت:مقدمات این کنگره در حال انجام است و در این راستا بزودی  فراخوان آن منتشر خواهد شد.

 

وی در مورد زمان برگزاری این کنگره تاکید کرد:زمان برگزاری ان بستگی به استقبال جامعه علمی دارد و ممکن است اواخر امسال یا اوایل سال اینده برگزار شود.

 

رئیس اداره ترویج فرهنگ وقف در پایان تصریح کرد:در این راستا سایر استان ها نیز پیشنهادهایی را برای برگزاری کنگره های ملی ارائه کرده اند که در حال بررسی آن هستیم.

 

محرابی تصریح کرد: امسال نیز سازمان اوقاف همچون سال های گذشته به مناسبت پنجم ذی القعده که به عنوان روز ملی تجلیل و تکریم امامزادگان نامگذاری شده است معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف علاوه بر اجرای برنامه های متنوع دهه کرامت در آستان مقدس امامزادگان و بقاع متبرکه ،برای بزرگداشت امامزادگان شاخص کشور کنگره بزرگداشت برگزار خواهد کرد.

 

موقوفات یکی از شاخص های اقتصاد مقاومتی است

 

سلمان روحی با اشاره به نامگذاری سال95 از سوی مقام معظم رهبری به نام اقتصاد مقاومتی،اقدام و عمل اظهار داشت:در شرایط کنونی ، ویژگی اقتصادی و بهره برداری ازموقوفات بسیار مهم و حائزاهمیت است.

 

وی با بیان اینکه از جنبه های مختلف می توان برای کارکردهای اقتصادی موقوفات سرمایه گذاری کرد خاطرنشان کرد:در این راستا و برای تطبیق موقوفات با اقتصاد مقاومتی ،اولین گام تثبیت مالکیت موقوفات است.

 

مدیر کل اوقاف کردستان ایجاد ارزش افزوده برای موقوفات را به عنوان یک اصل اساسی در این خصوص دانست و افزود:با استفاده از بهترین نوع کاربری می توان به این امر مهم درموقوفات دست یافت.

 

روحی خاطرنشان کرد:از آنجا که موقوفات ما به صورت عرصه و اعیان است و در واقع هیچ گزینه ای خارجی برروی آن تاثیر ندارد لذا به عنوان یکی از شاخص های اقتصاد مقاومتی می توان بر روی آن حساب باز کرد.

 

وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی به معنی تقویت تولید داخلی با نگاه به صادرات به خارج از کشوراست تصریح کرد:موقوفات شرایط و ویژگی های اقتصاد مقاومتی را به طور صد در صد دارا هستند بنا بر این می توان از ویژگی های تولید و اشتغال داخلی برای صادرات در تمام عرصه ها(کشاورزی،صنعتی ،تجاری و غیره)استفاده کرد.

 

مدیر کل اوقاف کردستان یکی از ویژگی های مهم دیگرموقوفات را نقدینگی رقبات برشمرد و یادآورد و یادآورشد: از نقدینگی هم می توان برای ایجاد اشتغال به طور مستقیم و غیر مستقیم در سراسر کشوراستفاده کرد.

 

وی ادامه داد:نقدینگی یکی از مولفه های افتصاد مقاومتی بشمار می رود و تکیه بر موقوفات از حیث اقتصادی یعنی تثبیت نقدینگی در سرمایه جاری کشور است.

 

روحی تاکید کرد:از موقوفات می توان به عنوان سرمایه های زیر بنایی و به عنوان وجه الضمان در سرمایه گذاری خارجی استفاده کرد.

 

وی به دیگر مولفه های موقوفات و تاثیر گذاری آنها در بستر سازی اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و افزود:موضوع تثبیت مالکیت از موضوع درآمد زایی و درآمد دار شدن موقوفات بسیار مهم تر و حائز اهمیت تر است.

 

مدیر کل اوقاف کردستان اقدامات صورت گرفته در کشور طی سال های اخیر را یادآور شد و افزود:در سال های اخیر نسبت به تثبیت مالکیت و اخذ سند موقوفات ، تعویض اسناد قدیمی و دفترچه ای و اسناد تک برگی اقدامات بسیارخوبی صورت گرفته است.

 

روحی ادامه داد:در این راستا چند گام دیگر برای تثبیت و احیای موقوفات به خصوص در حوزه منابع طبیعی لازم و ضروری بنظر می رسد که در این صورت یکی از اقدامات موثر در تخقق شعار سال خواهد بود.

 

وی متذکر شد:تثبیت موقوفات یعنی احیای موقوفه ،تثبیت مالکیت ،تکمیل سند وقف نامه و درامد دارشدن آن خواهد بود.

 

مدیر کل اوقاف کردستان با بیان اینکه تفاوت درآمد زا بودن و درآمد دار شدن در نوع نگاه به موقوفه است اظهار داشت:برای درامد دار شدن موقوفات باید اقداماتی زیر بنایی در سراسر کشور باید صورت بگیرد.

 

روحی تثبیت مالکیت وعقد قرارداد وقف را از دیگر مولفه های مهم برای درآمد دار شدن موقوفات دانست و افزود:در این راستا باید به تحقق وقف ، رابطه استیجاری با اشخاص حقیقی و حقوقی توجه ویژهای کرد.

 

وی اضافه کرد:تحقق رابطه استیجاری برای موقوفات منفعتی موجب درآمد دار شدن موقوفه ها می شود.

 

مدیر کل اوقاف کردستان در خصوص راهکارهای درآمد زا کردن موقوفه ها در راستای اقتصاد مقاومتی در استان تاکید کرد:در این راستا اعتبارات سرمایه گذاری و منابع منطبق برای ساخت و سازهای تجاری برای موقوفات انتفاعی حاصل شده است .

 

روحی در پایان یادآورشد: سه مورد از پروژه های دولتی شش گانه سفرمقام معظم رهبری به کردستان تکمیل و به بهره برداری رسیده است و سه مورد آن نیزدر مرحله اتمام است و تا پایان سال جاری به بهره برداری خواهد رسید.

 

وقف راه حل مشکلات جامعه است

 

حجت الاسلام  مرتضی عزیزی با اشاره به نقش و تاثیر گذاری موقوفات درجهت رفع مشکلات جامعه افزود: یکی از مسائل فقهی و شرعی در جامعه مسئله وقف است چرا که هم نیت وقف کننده مهم است و هم نیازهای روز جامعه را نمی توان نادیده گرفت.

 

وی با اشاره به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری به عنوان اقتصاد مقاومتی ف اقدام و عمل برای پیشبرد اهداف کلان کشورگفت:درهرعصر و دورانی واقفین نیک اندیش مشکلات جامعه را احساس و اقدام  به وقف می کنند و در جامعه کنونی ما نیز وقف می تواند در تمامی زمینه ها انجام شود، تا راهی برای برطرف کردن بسیاری از مشکلات باشد.

 

عزیزی خاطرنشان کرد: وقف مشارکتی برای رفع موانع اقتصادی اجتماعی و توسعه فرهنگ وقف در جامعه از سوی سازمان اوقاف پیشنهاد و درکشور در حال اجرا است و می تواند بسیاری از مشکلات اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جامعه را حل کند.

 

مدیر کل اوقاف و امورخیریه چهارمحال وبختیاری در ادامه تصریح کرد : وقف مشارکتی در راستای اقتصاد مقاومتی بسیار کارگشا و اثر بخش است و چشم انداز آینده اوقاف سند دار کردن کلیه موقوفات و بقاع متبرکه استان است.

 

حجت الاسلام عزیزی تصریح کرد: در خصوص ترویج فرهنگ وقف و اقتصاد مقاومتی تاکنون گام های مثبتی برداشته شده و در همین راستا اقتصاد مقاومتی و موقوفات در کنار یکدیگر  می تواند اهداف عالیه نظام جمهوری اسلامی را جامعه عمل بپوشاند.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال وبختیاری در خصوص طرح های عمرانی در موقوقات با توجه به اقتصاد مقاومتی تاکید کرد: عملکرد اوقاف استان در سه ماه اول سال جاری، در زمینه عواید موقوفات نسبت به مدت زمان مشابه  سال گذشته  بیش از 38 درصد رشد داشته است.

 

وی اشاره به اینکه اولویت اصلی برنامه‌های اوقاف چهارمحال وبختیاری، اجرای امینانه نیات واقفان است، گفت: با توجه به اقدامات و اخذ اطلاعات و آمارهای دقیق از موقوفات استان طی سال‌های اخیر، هم اکنون آمار و نقشه اطلاعاتی موقوفات استان در قالب سامانه جامع مدیریت موقوفات و بقاع متبرکه گردآوری و تدوین شده است.

 

 1724موقوفه در بجنورد وجود دارد

 

حجت الاسلام عظیم آسوده اظهار داشت: درشهرستان بجنورد هزار و 724 موقوفه وجود دارد که کاربری این موقوفات تجاری، مسکونی، خدماتی، آموزشی و کشاورزی است.

 

وی به نیات واقفان اشاره کرد و گفت: بیشترین نیات واقفان از وقف اموال شان در زمینه اطعام عزاداران حضرت سید الشهدا(ع) بوده است که این نیت ریشه در تاریخ مذهبی و فرهنگی مردم این منطقه دارد.

 

وی خاطر نشان کرد: در سال جاری سه وقف با نیت فعالیت های قرآنی و در سال گذشته نیز 30 وقف با نیت های احداث مسجد ، اطعام عزاداری حضرت سید الشهدا(ع)، امور خیریه، دارو و درمان و حمایت از نخبگان به ثبت رسیده است.

 

وی با اشاره به قدیمی ترین وقف بجنورد، خاطر نشان کرد: این وقف یک قطعه زمین مزروعی در روستا رجاء آباد از توابع گرمه است که "شاه پری خانم" فرزند میرزا ابراهیم حسین گرمه ای آن را در سال 1151 ه ق ( 286 سال قبل ) وقف کرده است.

 

حجت الاسلام آسوده در پایان گفت: نیت این واقف کمک هزینه تحصیلی برای دانش آموزان بی بضاعت، تعمیر حمام و تلاوت قرآن بوده است.

 

یک بهایی پس از تشرف به اسلام به زیارت امامزاده سید ابراهیم(ع)رفت

 

نوید فرصتی پور 31 ساله پس از تشرف به دین مبین اسلام در زنجان، در جمع خبرنگاران گفت: از حدود سه سال پیش به دین اسلام تمایل پیدا کرده بودم، ولی به سبب برخی ملاحظات، آن را علنی نکردم ولی با این وجود طی این مدت، اعضای خانواده ام نسبت به علاقه من به دین اسلام تا حدودی اطلاع داشتند.

 

وی افزود: از تصمیم و اقدام خود در تشرف به دین مبین اسلام بسیار خوشحال هستم.

 

نماینده ولی فقیه و امام جمعه زنجان نیز در این جلسه گفت: اسلام دینی مستدل و منطقی است و از آن جا که مطابق با فطرت انسان هاست، در برابر هر مساله ای پاسخ دارد.

 

حجت الاسلام علی خاتمی با اهدای یک جلد قرآن کریم و نهج البلاغه با ترجمه فارسی به ' نوید فرصتی پور' از وی خواست که با مطالعه و تحقیق هر چه بیشتر درخصوص اصول و احکام اسلامی و نیز مطالعه اطلاعات و نوشته های متبریان و مستبصران دیگر، همواره درصدد کسب معارف بیشتر و عمیق تر درمورد حقانیت دین اسلام تلاش کند.

 

و در ادامه باحضور خود در امامزاده سید ابراهیم(ع)زنجان بعد از زیارت این امامزاده  با مدیر کل اداره اوقاف و امورخیریه استان زنجان  گفت وگو کرد. در این دیدار یک جلد قرآن کریم ویک قلم قرآنی به وی اهدا شد./1325/د101/ی

ارسال نظرات