۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۴
کد خبر: ۴۴۰۰۸۹
در حرم حضرت معصومه تبیین شد؛

ویژگی‌ انسان‌های عاقل از دیدگاه قرآن

حجت الاسلام بیگدلی با بیان این که انسان عاقل از هوا و هوس پیروی نمی کند، گفت: تذکر پذیری نشانه انسان عاقل است و کسی که تذکرپذیر نباشد به عقل ممتاز دست پیدا نمی کند.
حجت الاسلام والمسلمین بیگدلی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام بیگدلی، سخنران حرم حضرت معصومه(س)، غروب دوشنبه در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به آیات 20 تا 22 سوره رعد اظهار داشت: در این آیات 8 صفت انسان های با تقوا و اولوالالباب ذکر شده است و باید مورد توجه مؤمنان قرار گیرد.

 

وی با بیان ای که «اولو» در قرآن به معنی صاحب است، افزود: اولوالایدی در قرآن به معنی صاحبان حکومت است مانند سلیمان نبی(ع) و یوسف صدیق(ع) به عنوان انبیایی که حکومت داری کرده اند و همچنن اولو الابصار به صاحبان بصیرت و بینایی گفته شده است و اولوالامر صاحبان امر و اولوالالباب به معنی صاحبان اندیشه و عقل است.

 

وی با بیان این که لبیب به معنای کسی است که از هوای نفس رهیده و آزاد باشد، خاطرنشان کرد: گاهی برخی عاقل هستند ولی هوا و هوس در وجود آنها موج می زند؛ اولوالباب کسانی هستند که تذکرپذیر هستند و و کسانی که تذکر پذیر نیستند از نظر قرآن صاحب اندیشه ممتاز نیست.

 

وی با بیان این که تذکر تأثیر زیادی در جامعه دارد، اظهار داشت: نقل می کنند که امام خمینی(ره) در درس اخلاق خود عبارتی داشتند که مکرر می فرمودند انسان مانند فیل هند است زیرا صاحب فیل همیشه یک شئ داس مانندی دارد که بر فرق فیل می زند تا به یاد هندوستان نیفتد و انسان هم باید همیشه خود را تذکر و تلنگر بزند تا به بی راهه نرود.

 

وی دومین صفت انسان های متقی را وفای به عهد با خدا دانست و ابراز داشت: وفاداری به عهد و پیمان امروزه بسیار کارگشا است؛ در رابطه با وفاداری به عهد جریان های زیادی نقل شده است که یکی از آنها در کربلا است که فردی که برای حفظ امام حسین(ع) در هنگام نماز خود را سپر قرار داد وقتی امام حسین(ع) بر سر بالین او آمد گفت آیا وفادار بودم که امام حسین(ع) بشارت دادند که تو جلو تر از من وارد بهشت خواهی شد.

 

وی صفت دیگر اولوالالباب را خضوع و خشوع دانست و گفت: خضوع عبارت از ادب ظاهری است و خشوع عبارت از ادبی است که انسان با دل خود اعتقاد دارد؛ در کنار خشوع خوف هم مطرح است؛ خوف به معنی ترس است مانند ترس از وحوش مثل مار و شیر درنده ولی در خشوع ترس همراه با درک عظمت است و خشوع در برابر خداوند به معنی ترس همراه با درک عظمت خداوند است.

 

وی با بیان این که اولوالالباب علاوه بر خشیت در برابر خداوند از سوء حساب می ترسند، ابراز داشت: امام صادق(ع) در تفسیر سوء الحساب به یکی از اصحاب خود فرمودند که با رفیق بدهکار خود چه کردی؟ او گفت به زور طلبم را از او گرفتم؛ امام صادق(ع) فرمودند که از سوء حساب در قیامت بترس زیرا تو بر یک مسلمان سخت گرفتی.

 

سخنران حرم حضرت معصومه(س) افزود: اگر خداوند بخواهد با عدل خود اعمال ما را حساب کند ما با سوء حساب مواجه خواهیم شد زیرا هیچ کدام از ما حقوق والدین، حقوق فرزندان و حتی حقوق همسایگان خود را به خوبی نتوانستیم ادا کنیم و اگر خداوند از روی عدل بخواهد به حساب ما رسیدگی کند نباید انتظار بهشت داشته باشیم.

 

حجت‌الاسلام بیگدلی با اشاره به این که اولوالالباب به آنچه خداوند امر به وصل با آن داده است وصل می شوند، گفت: یک از مصادیق این آیه صله رحم است که در اسلام تأکید زیادی بر آن شده است و برکات زیادی دارد و یکی از برکات آن این است که عمر انسان را زیاد می کند./843/پ202/ی

ارسال نظرات