۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۷
کد خبر: ۴۴۰۱۰۲
رییس انجمن علمی کلام اسلامی حوزه مطرح کرد؛

ضرورت تخصص‌گرایی در حوزه به تبعیت از شیوه تربیتی امام صادق

حجت الاسلام برنجکار تخصص گرایی را شیوه شاگرد پروری امام صادق(ع) دانست و گفت: اجرای شیوه امام صادق(ع) در حوزه علمیه ضروری است زیرا مرجع و فقیه شدن همه طلاب لزومی ندارد بلکه هر طلبه باید پس از گذراندن یک دوره فقه و معارف در یک رشته متخصص شود.
حجت الاسلام رضا برنجکار رییس انجمن کلام اسلامی حوزه

حجت الاسلام و المسلمین رضا برنجکار در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به اصول شاگرد پروری امام صادق(ع) بیان داشت: امام صادق(ع) دارای شاگردان فراوانی بودند اما این بدین معنی نیست که امام صادق(ع) دارای مدرسه یا کرسی تدریس بوده و چنین نظریه ای اشتباه است.

 

ریییس انجمن علمی کلام اسلامی حوزه علمیه ادامه داد: به دلیل مخالفت های حکومت امکان ایجاد مدرسه برای امام صادق(ع) وجود نداشته بنابراین آن حضرت افراد را به صورت انفرادی شناسایی و به تربیت آنها می پرداختند و ارتباط خود با شاگردان را نیز تحت هیچ شرایطی قطع نکردند؛ حتی برخی شاگردان مانند هشام در کوفه سکونت داشته‌اند بنابراین امام صادق(ع) از فرصت های محدودی مانند حج برای تربیت چنین افرادی استفاده کرده است.

 

وی خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) براساس استعداد شاگرد به تربیت آن می پرداخته حتی در برخی روایات بیان شده که وی برخی شاگردان خود را از مناظره نهی و در مقابل به یادگیری معارف یا احکام تشویق می‌کرده‌اند.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با اشاره به این که امام صادق(ع) به صورت تخصصی به تربیت شاگردان خود می پرداخته است، گفت: اکنون نیز این شیوه امام صادق(ع) باید در حوزه علمیه اجرا شود زیرا لزومی ندارد همه طلاب به یک مرجع و فقیه تبدیل شوند بلکه یادگیری فقه و احکام برای طلاب در یک سطح کافی است و پس از آن هر طلبه باید بر اساس استعداد و علاقه در یک رشته متخصص شود.

 

وی با بیان این که شرایط امروز در دفاع از مکتب تشیع با دوره های گذشته متفاوت است، اظهارداشت: امروزه امکانات تبلیغی از جمله آزادی در تبلیغ و افراد مستعد فراوان حتی امکانات نرم افزاری با دوره های گذشته بسیار متفاوت است؛ در گذشته برای یافتن یک روایت باید ساعت ها کتاب های مختلف را بررسی می کردند اما امروزه با وجود نرم افزار های اسلامی چنین کاری در چند دقیقه انجام می شود.

 

حجت الاسلام برنجکار ادامه داد: اکنون باید تمام امکانات برای تربیت افراد مختلف به خدمت گرفته شوند و همانند امام صادق(ع) برای اقشار مختلف جامعه متناسب با جایگاه آنها برنامه ریزی کرد زیرا نیاز دانشجو با نیاز یک طلبه که خود باید مدرس معارف دینی باشد متفاوت است./1324/ت302/ی

ارسال نظرات