۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۷
کد خبر: ۴۴۰۱۰۴
قائم مقام نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی:

نماز جمعه محور وحدت و میقات مؤمنان است

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: نماز جمعه محور وحدت، میقات مؤمنان و پایگاه آموزشی بصیرت است که هر هفته وحدت و انسجام امت اسلام را به دنیا نشان می‌دهد.
حجت الاسلام یعقوبی

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، قائم مقام نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد در گفت‌وگو با خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، با گرامیداشت پنجم مرداد، سالروز اقامه نخستین نماز جمعه در کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار کرد: نماز جمعه سبب نوآوری در نظام اعتقادی ما شده است؛ چرا که سایر نمازهای یومیه جنبه فردی داشته ولی نماز جمعه جنبه اجتماعی و جمعی دارد و تنها با حضور جمع اقامه می‌شود.

 

وی با بیان اینکه از طرف دیگر نماز جمعه کارکرد فردسازی و جامعه‌سازی را به صورت توأم دارد، اضافه کرد: اقامه نماز جمعه از یک طرف فرد را به تقرب الی الله رسانده و از سوی دیگر سبب پویایی، پیشروی و بانشاط شدن جامعه اسلامی می‌شود.

 

رییس شورای استانی حوزه‌های علمیه خراسان شمالی با اشاره به اینکه نمازهای یومیه پروازهای عادی به سمت خدا بوده اما نماز جمعه پرواز ویژه است، خاطرنشان کرد: جایگاه نماز جمعه بسیار والا است، از این‌ رو در قرآن سوره‌ای به همین نام نازل و تأکید شده که در روز جمعه خرید و فروش و فعالیت‌های دیگر را کنار گذاشته و برای اقامه نماز جمعه بشتابید.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی تصریح کرد: همچنین نماز جمعه محور وحدت، میقات مؤمنان و پایگاه آموزشی بصیرت بوده که هر هفته وحدت و انسجام امت اسلام را به دنیا نشان می‌دهد، دل‌های مؤمنان را به یکدیگر نزدیک‌تر کرده و غفلت‌ها را از سطح جامعه می‌زداید.

 

وی با بیان اینکه غفلت‌زدایی در نماز جمعه با دعوت نمازگزاران به تقوا صورت می‌گیرد، اظهار کرد: همچنین این آیین عبادی سیاسی پیوند با ولایت نیز محسوب می‌شود؛ زیرا امام جمعه به دستور ولی‌فقیه منصوب می‌شود.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی ادامه داد: پیام نماز جمعه این است که دین مبین اسلام، آیین مردم‌سازی، تلاش مادی و معنوی و حرکت به سوی خداوند بوده و عمل به آموزه‌های آن منجر به سعادت دنیوی و اخروی افراد می‌شود.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی در ادامه با اشاره به کمبودهای بودجه‌ای نهاد نماز جمعه، افزود: نماز جمعه نهادی حکومتی و دولتی نبوده بلکه مردمی و ولایی است؛ از این‌ رو همواره در مواجهه با کمبودها و مشکلات از مردم کمک خواسته‌ایم و مردم نیز همیشه پای کار بوده‌اند.

 

وی خاطرنشان کرد: اگر چه مردم با همت و مشارکت خود مشکلات و کاستی‌های مربوط به نهاد نماز جمعه را برطرف می‌کنند اما زیبنده است، مسؤولان و مدیران نیز به این آیین عبادی سیاسی توجه بیشتری داشته و برای رفع نواقص و کمبودهای مالی آن وارد عرصه شوند.

 

گفتنی است، نخستین نماز جمعه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران پنجم مرداد سال 1358، برابر با سوم ماه مبارک رمضان سال 1399 قمری، به امامت مرحوم آیت‌الله سیدمحمود طالقانی در دانشگاه تهران برگزار شد.

 

امام خمینی(ره)، بنیان‌گذار انقلاب و نظام اسلامی چند روز قبل از این تاریخ، این مهم را به مرحوم طالقانی سپرده و حکم برپایی و اقامه نماز جمعه را صادر کرده بود.

 

شایان‌ ذکر است، در حالی‌ که اکنون نماز جمعه در 870 نقطه کشور برگزار می‌شود، این آیین عبادی سیاسی هر هفته در 17 شهر خراسان شمالی برپا شده و بر اساس بررسی‌های انجام‌شده از سوی دفتر شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان، به‌ طور میانگین هر هفته 20 درصد جمعیت شهرهای محل برگزاری نماز جمعه در خراسان شمالی، در نماز جمعه شرکت می‌کنند./9314/302/ب2

ارسال نظرات