۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۵
کد خبر: ۴۴۰۱۰۵
آیت الله شفیعی:

سوره توحید در بر گیرنده وحدانیت خداوند است

آیت الله شفیعی با بیان این‌که سوره توحید در برگیرنده وحدانیت خداوند است، گفت: تجزیه، تغییر و جزء­­جزء شدن در خداوند معنا ندارد.
آیت الله سید علی شفیعی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، آیت الله سید علی شفیعی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری شامگاه گذشته در مسجد آیت الله شفیعی در ادامه تفسیر سوره توحید با بیان اینکه «صمد» در زبان عربی به معنی پشتوانه پرپشت که انسان به آن تکیه و اعتماد می کند، افزود: «الله الصمد» یعنی خدایی که پشتوانه پرپشت و محکم همه موجودات عالم است.

 

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان سایر آیات سوره توحید خاطرنشان کرد: تولد با ذات قدیم سازگاری ندارد و از آنجایی که خداوند ماده نیست نه متولد شده و نه کسی را تولید می کند و این ویژگی ها تنها مختص موجودات مادی است.

 

آیت الله شفیعی با اشاره به اینکه «لم یکن له کفوا احد» به معنی هیچ کفو، مانند و مثلی برای خداوند وجود ندارد، تصریح کرد: برخی با تفاسیر عامیانه «کفو» در این آیه را به معنای همسر نداشتن خداوند تفسیر کردند که چنین تفسیری نادرست و بنا به گفته علامه طباطبایی سست و بی پایه است.

 

این عالم دینی اظهار داشت: در تفسیر این آیه می توان «کفو» را به معنی هم­ مثل و همتا و نیز به تفسیری که فلاسفه در نظر گرفتند، تفسیر کرد؛ چرا که خاصیت زاییدن و زاییده شدن فرضیه است و فلاسفه آیه «لم یلد و لم یولد» آن را به معنی عدم تجزیه، تغییر و جزء­­جزء شدن خداوند تفسیر می کنند و بیان عدم چنین ویژگی هایی برای خداوند به دلیل آن است که درک مردم عصر رسول خدا(ص) تنها محدود به محسوسات عادی که یکی از آنها زاییدن و زاییده شدن بود.

 

وی خاطرنشان کرد: خداوند عدم تجزیه شدن در ذات خود را با عبارت «لم یلد و لم یولد» بیان می کند تا بفهمند خداوند اهل تجزیه، تغییر و تفکیک نیست و «لم یلد» در تفسیر فلسفی به معنای لم یتجزأ است و نسب خداوند متفاوت با نسب بندگان و موجودات است.

 

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری افزود: در نماز پس از سوره حمد می توان بسیاری از سوره ها را تا نصف خواند و سپس به جای آنها سوره های دیگری را خواند جز سوره های توحید و کافرون که در صورت قرائت باید تا انتها ادامه دهیم؛ چرا که سوره توحید در برگیرنده وحدانیت خداوند است./202/9456/ب1

ارسال نظرات