۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۷
کد خبر: ۴۴۰۳۱۳
مدیر حوزه علمیه مازندران:

ترویج فرهنگ وقف بهترین راه تقویت حوزه های علمیه است

مدیر حوزه علمیه مازندران بر ضرورت تشویق مردم به ویژه واقفان جهت وقف برای حوزه های علمیه تأکید کرد و گفت: یکی از بهترین راه های خدمت به اسلام ناب تقویت و گسترش حوزه های علمیه به عنوان ترویج کنندگان دین و ارزش های اسلامی است.
مدیر حوزه علمیه مازندران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام حجت الاسلام ابوالقاسم طاهری، مدیر حوزه علمیه مازندران امروز در نشستی با مدیر کل اوقاف استان با بيان اين‌که ترويج سنت حسنه وقف منجر به کاهش فاصله طبقاتي در جامعه مي شود از وقف به عنوان يک مدل اقتصاد مردمي ياد کرد و افزود: خود مردم براي ايجاد بستر تقويت وضعيت رفاه اجتماعي و امور معنوي اقدام به انجام آن مي کنند.

 

حجت الاسلام طاهری با اشاره به این که حضرت علي(ع) چاه‌هاي زيادي حفر و نخلستان‌هاي فراواني كاشت و آنها را وقف كرده و به پشتوانه همين وقف‌ها به تبليغ دين پرداخت، ادامه داد: امام‌حسن (ع) به پشتوانه وقفيات نيروهاي انساني تربيت مي‌كرد و ساز و برگ جنگ‌ را فراهم مي‌ساخت و توانست نخستين حوزه‌هاي علميه را تشكيل دهد.

 

وی ترویج فرهنگ وقف را بهترین راه مقابله با فقر و مشکلات اقتصادی دانست و خاطرنشان کرد: امروزه با ترويج و نهادينه‌سازي فرهنگ وقف مي‌توانيم بر سرعت چرخه اقتصادي كشور بيفزاييم و فقرزدايي را در جامعه انجام دهيم.

 

مدیر حوزه علمیه مازندران با اشاره به اين‌که اوقاف ‏تنها متعلق به اسلام و کشور ايران نيست و متعلق به همه دين ها و کشورها است، افزود: البته بعد از اسلام ‏وقف هويتي پيدا کرد که برگرفته از تعاليم الهي است و نبي اکرم(ص) اولين واقف جهان اسلام بوده و به اين امر مهم ‏تأکيد داشته اند.

 

حجت الاسلام طاهری با اشاره به این که در تاريخ واقفاني هستند که در درجه اول براي رسيدن به قرب الهي ‏ و در درجه دوم براي کاهش فقر و راه‌اندازي امور جامعه اين امر خير را انجام داده اند، اظهار داشت: در طول تاريخ چه قبل از اسلام و ‏چه بعد از آن، وقف‌هايي صورت گرفته که نياتشان براي انجام امور خير و ترويج آیینهاي خود ‏بوده و نيازهاي زمانشان را در نظرگرفته و براي آن وقف‌هايي انجام داده اند.

 

عضو شورای حوزه علمیه مازندران، وقف را از ماندگارترين سنت هاي حسنه اسلامی در جامعه دانست و تصریح کرد: تلاش براي تداوم اين حسنه جاريه بسيار ضروري است و براي نهادينه کردن فرهنگ وقف در جامعه بايد از همه ظرفیت ها بهره گرفت.

 

حجت الاسلام طاهری در بخش دیگری از سخنان خود همچنین به نقش روحانيت در احياي هرچه بيشتر اين سنت حسنه اشاره کرد و گفت: احياي وقف يکي ‌از دستاوردهاي مهم انقلاب اسلامي است و امروز تقویت این سنت ارزشمند الهی با تلاش طلاب و روحانیان حوزه های علمیه امکان پذیر خواهد بود.

 

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با اشاره به آثار وقف در جامعه، آن را سر منشأ بسياري از برکات برشمرد و خاطرنشان کرد: موقوفاف از آغاز تاکنون توانسته در کمک به تبيين معارف اسلامي و معارف اهل بيت و گسترش آن در جامعه تاثيرات فراواني داشته باشد.

 

حجت الاسلام طاهری با بیان این که فرهنگ وقف ریشه در آیات و رویات دارد و گسترش آن در جامعه اسلامی بهترین راه گسترش فرهنگ دینی در جامعه است، ادامه داد: مبلغان دینی باید آثار و برکات سنت حسنه وقف را برای عموم مردم بازگو کنند.

 

مدیر حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که واقفان خیراندیش همواره در تاریخ منشأ خدمات ارزشمندی به اسلام و فرهنگی دینی بوده اند، افزود: امروز بسیاری از مدارس علمیه که وجود خارجی ندارند و یا تعطیل شده اند محصول روح بلند واقفان خیر اندیش بوده است. 

 

حجت الاسلام طاهری وقف را بهترین پشتوانه برای ترویج فرهنگی دینی در جامعه دانست و بیان داشت: وقف جزء مترقی ترین احکام دین مبین اسلام است که جامعه را در مسیر رشد و تعالی دینی قرار می دهد. 

 

مدیر حوزه علمیه مازندران بر ضرورت تشویق مردم به ویژه واقفان جهت وقف برای حوزه های علمیه تأکید کرد و گفت: یکی از بهترین راه های خدمت به اسلام ناب تقویت و گسترش حوزه های علمیه به عنوان ترویج کنندگان دین و ارزش های اسلامی است.

 

حجت الاسلام طاهری با بیان این‌که اجرای امور خیریه و نیت واقف از سوی اوقاف ساماندهی شد اما این عمل باید تداوم داشته باشد، افزود: موقوفات حوزه‌های علمیه می‌توانند بیشترین کمک را به ترویج و تبلیغ فرهنگ وقف و فرهنگ اسلامی کنند.

 

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که امروز مجموعه حوزه علمیه همه تلاش خود را در جهت تبلیغ فرهنگ وقف در جامعه به کار خواهد گرفت، گفت: تنها عملي كه پرونده انسان را بعد از مردن باز نگه مي‌دارد وقف است و تا زماني كه خيرات آن عايد مردم شود در پرونده انسان ثواب ثبت مي‌شود./202/950/ب1

ارسال نظرات