۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۱
کد خبر: ۴۴۰۳۳۷
مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران:

دعوت مردم به همگرایی و وحدت رسالت امروز روحانیت است

مدیر کل اوقاف مازندران با تأکید بر این که روحانیت امروز وظیفه دارد مردم را به سمت همگرایی و وحدت دعوت کند، گفت: روحانیت در تاریخ موفق ترین قشری بوده که توانسته همواره وحدت و همدلی را در جامعه اسلامی حاکم کند.
مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام ستار علیزاده، مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران امروز در نشست مشترک با مدیر حوزه علمیه استان با اشاره به این که از زماني‌ که تمدن اسلامي شکل گرفت احياي وقف و موقوفات از يک جايگاه ويژه و عميقي نزد پيامبر گرامی اسلام و ائمه اطهار(ع) برخوردار شد و امروزه اين تکليف به عهده روحانيت است، افزود: وقف در تمدن اسلامي از اهميت ويژه اي برخوردار بوده و پشتوانه پيشرفت هر جامعه است و استفاده بهينه از درآمدهاي وقف کمک عمده اي به توسعه جامعه مي کنند.

 

مدیر کل اوقاف مازندران با اشاره به این که علیرغم تلاش های صورت اما مسأله وقف همچنان در مهجوریت باقی مانده است، تصریح کرد: امروز روحانیت تنها قشری است که می تواند موضوع وقف را از مهجوریت و غربت نجات دهد و به صحنه زندگی فردی و اجتماعی جامعه هدایت کند.

 

حجت الاسلام علیزاده با بیان این که امروز نیازمند ساماندهي موقوفات و دادن سمت ‌و‌ سوي فرهنگی و قرآنی به آن هستیم، ادامه داد: ترویج وقف برای توسعه و گسترش حوزه های علمیه و مراکز دینی بهترین راه دفاع از حریم دین، اسلام و انقلاب است.

 

وی با اشاره به این که وقف، ميراث جاويدان و راهگشايي براي رفع محروميت‌هاي مادي و معنوي جامعه و يادگار جاودانه‌اي از کرامت انسان به پيشگاه بشريت و پيوند با آفريدگار متعال است، ادامه داد: يکي از فلسفه هاي وقف، عدالت اجتماعي و توزيع ثروت است که آثار و برکات اين يادگار ائمه و پيامبران(ع) از گذشته تاکنون در بخش هاي اجتماعي و فرهنگي جامعه نمايان است.

 

حجت الاسلام علیزاده با بیان این که وقف از عوامل مهم تقويت تعاون، همبستگي، رفع محروميت‌ها و رسيدن جامعه به تعادل است، گفت: این سنت حسنه روش مناسبي براي هدايت سرمايه ها در جامعه است و بايد با تشويق مردم گسترش اين فرهنگ روز به روز تقويت شود.

 

وی ادامه داد: موقوفات جزء سرمايه‌هاي كشور محسوب مي‌شوند و اگر اين سرمايه‌ها به درستي مديريت شده و متناسب با نيازهاي امروز در راستاي توسعه و سازندگي جامعه به كار گرفته شود مشكلات جامعه را در تمام ابعاد و حوزه‌ها برطرف مي‌كند.

 

مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران، نقش وقف در گسترش فرهنگ اسلامي را مورد اشاره قرار داد و تصريح كرد: دستورات دين مبين اسلام و سيره ائمه معصومين(ع) در سفارش بر وقف، توجه جدي داشته و اين امر بيانگر اهميت آن در فرهنگ اسلامي است.

 

حجت الاسلام علیزاده  از روحانیت به عنوان مبلغان دین و مروجان احکام ناب اسلامی در جامعه یاد کرد و گفت: ترویج و دفاع از شاخصه اصلی این مکتب یعنی ولایت فقیه بر عهده روحانیت است.

 

مدیر کل اوقاف مازندران با تأکید براین که علما و فقهای دینی همواره در دفاع از دین و ارزش های اسلامی ثابت قدم بودند، افزود: امروز نیز روحانیت باید در بیان مواضع انقلابی خود جدی و بدون هر گونه تسامحی باشد.

 

حجت الاسلام علیزاده با تأکید براین که روحانیت امروز وظیفه دارد مردم را به سمت همگرایی و وحدت دعوت کند، تصریح کرد: روحانیت در تاریخ موفق ترین قشری بوده که توانست همواره وحدت و همدلی را در جامعه اسلامی حاکم کند.

 

مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران با اشاره به این که دشمن همه توان خود را در جهت تفرقه و اختلاف در جامعه اسلامی به کار گرفته است، بیان داشت: امروز علما و روحانیت محور وحدت و همگرایی در جامعه اسلامی محسوب می شوند.

 

حجت الاسلام علیزاده با بیان این که ترویج فرهنگ وقف بهترین خدمت به اسلام، قرآن، مکتب اهل بیت(ع) و حوزه های علمیه دانست و بیان داشت: بسیاری از مشکلات فرهنگی و اقتصادی کشور می تواند با گسترش فرهنگ وقف در جامعه برطرف شود.

 

وی با بیان این که گسترش فرهنگ وقف در حوزه های علمیه یکی از نیازهای ضروری امروز جامعه است، گفت: وقف می تواند بهترین پشتیبان برای رشد و گسترش مدارس علمیه باشد.

 

مدیر کل اوقاف وامور خیریه مازندران با بیان این که ما هنوز از ظرفیت حوزه های علمیه و روحانیت در جهت ترویج و همچنین احیای فرهنگ وقف استفاده نشده است، بیان داشت: اگر این امر صورت گیرد شاهد رشد و گسترش روز افزون فرهنگ وقف در جامعه دینی هستیم.

 

حجت الاسلام علیزاده با اشاره به این که در همه جوامع ريشه در اعماق وجودي تاريخ دارد و حتي در اديان الهي در اين خصوص تأکيد شده است، گفت: خداوند متعال آنان را که از اموال خودشان مي گذرند و با وقف نمودن آن کاري را براي بندگان خدا و استفاده عموم مردم انجام مي دهند در قرآن از آنها به نيکي ياد شده است.

 

وی از وقف به عنوان یکی از احکام مترقی و کارآمد اسلامی یاد کرد و با بیان این که وقف حلال بسیاری از مشکلات اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی است، افزود: کارآمدی و ظرفیت وقف تا حدی است که همه آحاد جامعه را در خود جمع کرده است و هر فردی با هر دیدگاه اسلامی، دینی و انسانی در این سنت حسنه دینی مشارکت دارند. 

 

مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران در ادامه سخنان خود وظيفه اصلي روحانيت را دفاع از كيان‌اسلامي و مرزهاي عقيدتي و فرهنگي در داخل و خارج كشور دانست و افزود: مردم دنيا فطرتا دوستدار معارف دين مبين اسلام هستند.

 

حجت الاسلام علیزاده با تاكيد بر اين‌كه دنيا تشنه معارف اسلامي است، گفت: هر روز تعدادي شيفته دين مبين اسلام مي‌شوند و اين تحولي كه ايجاد شده اجتناب‌ناپذير است.

 

استاد حوزه علمیه مازندران گفت: با توجه به اين شرايط دنياي اسلام به ويژه ايران اسلامي بايد براي معرفي اسلام ناب محمدي (ص) و پاسخگوئي به شبهات براي بيش از شش ميليارد نفر انسان آماده و مجهز باشند.

 

وي ترويج فرهنگ وقف در جامعه را از ديگر وظایف روحانيان عنوان کرد و گفت: با توجه به اينکه وقف يکي از سنت هاي حسنه در اسلام است و بسياري از مردم از آثار و برکات اين سنت در جامعه بهره مند مي شوند و به همین دلیل ترويج اين فرهنگ در جامعه از ديگر وظايف علما و روحانیان است.

 

مدیر کل اوقاف وامور خیریه مازندران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: روحانیت به عنوان مشاوران ديني و فردي افراد، هميشه مورد اعتماد مردم جامعه بوده اند و اين مهم را مي توان در سال هاي پيروزي انقلاب اسلامي به روشني ديد.

 

حجت الاسلام علیزاده با بيان اين‌که امروز آسيب هاي اجتماعي فراواني اقشار مختلف جامعه را فراخور حال آنها تهديد مي کند، خاطرنشان کرد: نهاد روحانيت در کشور ما داراي بنياني قدرتمند و نفوذ يافته در دل هاي مردم است از اين رو بايد اين نهاد در جهت کاهش تهديدات اجتماعي نقش پررنگ تري داشته باشد.

 

وی با اشاره به کلام معظم رهبري که روحانيت و حوزه هاي علميه سربازان نظام هستند، بيان کرد: اين قشر از جامعه هيچ گاه نمي توانند خود را از نظام اسلامي جدا تصور کنند.

 

استاد حوزه علمیه مازندران ادامه داد: حوزه علميه نهاد مرجعيت و رهبري جامعه است و بسيار اهميت دارد تا با آسيب شناسي جامع و فراگير در پي شناخت مشکلات آن باشيم و مسلماً نخستین قدم براي حل مشکلات شناخت آن است.

 

مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران ادامه داد: اين نظام با روحانيت عجين شده است و به همين دليل دشمن کوشش مي‌کند روحانيت را تضعيف کنند به ویژه بعد از فتواي ميرزاي شيرازي که نيم سطر فتوايش دولت بريتانياي آن زمان را با آن همه قدرت به زمين زد به همین دلیل دشمني‌هاي آنان تا امروز با روحانيت ادامه دارد.

 

وی با بيان اين‌که تنوير و هدايت افکار عمومي در نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران همواره بر دوش روحانيت بوده است، خاطرنشان کرد: در اين برهه زماني، که دشمنان با استفاده از همه ابزارهاي خود مي‌خواهند جوانان اين سرزمين را با خود همراه کنند، به مراتب اين وظيفه خطير بر دوش علما و فضلاي گرانقدر، بيشتر سنگيني مي‌کند./950/201/ب2

ارسال نظرات