۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۰
کد خبر: ۴۴۰۳۵۲
مدیر مدرسه علمیه بقیه الله اعظم نورآباد:

توسعه مدارس علمیه در شهرستان ها باید هدفمند باشد

مدیر حوزه علمیه بقیه الله اعظم نورآباد نبود پشتوانه مالی را منشأ مشکلات حوزه دانست و گفت: با دعوت از حضور و هم اندیشی علمای بلاد و خیران باید مشکلات را برطرف ساخت و برای توسعه مدارس علمیه در شهرستان ها هدفمند برنامه ریزی کرد.
حوزه علمیه

حجت الاسلام سیداسماعیل موسوی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، بیان داشت: وجود حوزه های علمیه در شهرستان ها برکات فراوانی در پی دارد.

 

وی با بیان این که نیاز جامعه امروز توسعه و تقویت مدارس علمیه به ویژه در شهرستان ها است، افزود: این اقدام باید هدفمند باشد و رشد کمی و کیفی همزمان مورد توجه قرار گیرد.

 

مدیر مدرسه علمیه بقیه الله اعظم نورآباد با تأکید بر این که در جهت توسه و تقویت مدارس نباید فقط بحث آموزش مورد توجه قرار گیرد، بیان داشت: امکانات رفاهی آموزشی طلاب و فضای کافی برای فعالیت حوزه در زمینه های گوناگون علمی و تبلیغی باید فراهم شود.

 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ارتقای مدارس علمیه در شهرستان ها و توسعه این مدارس موجب می شود تمایل به تحصیل بین طلاب افزایش یابد و از مهاجرت این قشر به دیگر استان ها و شهرستان ها جلوگیری شود.

 

حجت الاسلام موسوی با اشاره به ظرفیت تبلیغی طلاب یادآور شد: متأسفانه در فضای حوزه برای استفاده از ظرفیت تبلیغی طلاب برنامه ریزی مناسبی صورت نگرفته است.

 

وی همکاری سازمان تبلیغات اسلامی، ائمه جمعه و مدیران حوزه را امری مهم و ضروری در جهت استفاده از ظرفیت تبلیغی طلاب مدارس علمیه دانست و گفت: با همکاری ین نهادها باید زمینه حضور طلاب در مناطق تبلیغی فراهم شود.

 

مدیر مدرسه علمیه بقیه الله اعظم نورآباد در ادامه اظهار داشت: 30 طلبه این مدرسه از پایه پنجم به بالا و 8 استاد برجسته این حوزه آمادگی و قابلیت فعالیت در عرصه تبلیغ را دارند.

 

وی با بیان این که آمار دادن به تنهایی اقدامی خوشایند نیست، اظهار داشت: با فراهم کردن زمینه فعالیت طلاب و مبلغان باید در عمل نتیجه فعالیت مدارس علمیه را مشاهده کرد.

 

حجت الاسلام موسوی در ادامه یکی از ضعف های حوزه های علمیه استان لرستان را نبود بزرگان و علما در راستای برطرف شدن مشکلات پیش روی حوزه عنوان کرد و افزود: مدیر استانی حوزه باید سیاست های تازه ای در پیش گیرد و از وجود بزرگان و علمای استان برای برطرف شدن مشکلات حوزه استفاده کند.

 

وی با اشاره به این که وجود موقوفات در زمینه حوزه های علمیه عاملی مهم و اثرگذار در جهت برطرف شدن مشکلات حوزه های علمیه است، خاطرنشان کرد: نبود این گونه موقوفات که درآمد آنها پشتوانه ای برای حوزه باشد، در استان لرستان از عواملی است که مانع توسعه و گسترش حوزه ها شده است.

 

مهاجرت علما؛ از عوامل توسعه نیافتگی حوزه های علمیه استان لرستان

مدیر مدرسه علمیه بقیه الله اعظم نورآباد فرهنگ سازی در زمینه وقف با محوریت حوزه های علمیه و دعوت از بزرگان و علمای استان که هم اکنون در دیگر استان ها و حتی خارج از کشور منشأ خیر و برکت هستند را لازمه رشد، توسعه و گسترش حوزه های استان و برطرف شدن مشکلات آنان دانست.

 

وی با اشاره به این که علمای بلاد از استان دور افتادند و دغدغه استان را ندارند، تصریح کرد: مدیر وزه با در پیش گرفتن سیاست های جدید باید ین بزرگان را به استان دعوت کند و با هم اندیشی در پی برطرف کردن مشکلات حوزه باشند.

 

حجت الاسلام موسوی با اشاره به جایگاه شورای عالی حوزه های علمیه بیان داشت: انتظار می رود اقدامات شورای عالی فراتر از اسم آن باشد و به مشکلات حوزه های علمیه بیشتر توجه داشته باشد.

 

حوزه های علمیه مشکلات مالی دارند

مدیر مدرسه علمیه بقیه الله اعظم نورآباد مشکلات مالی را منشأ همه مشکلات حوزه ها خواند و اظهار داشت: شورای عالی حوزه در بحث گرفتن بودجه و جذب و هدایت خیران به سوی حوزه ها باید رایزنی کند.

 

وی با اشاره به ضرورت و اهمیت همکاری شورای عالی حوزه های علمیه با مدیریت استان ها در جهت برطرف شدن مشکلات حوزه، عنوان کرد: رفع مشکلات حوزه و توسعه آنها نیازمند دید استانی است.

 

شایان ذکر است، مرکز مدیریت حوزه های علمیه استان لرستان از شش سال است که فعالیت رسمی خود را آغاز کرده است و هم اکنون 13 مدرسه علمیه برادران استان در سطح یک و دو مشغول فعالیت هستند.

 

گفتنی است، حوزه علمیه شهرستان نورآباد در استان لرستان از دوران جنگ و دفاع مقدس فعالیت داشته و به دلیل نبود پشتوانه مالی، زمین و ساختمان مدرسه مدارس این شهرستان منحل شده اند.

 

حوزه علمیه سید مرتضی اعلم الهدی نخستین مدرسه علمیه شهرستان نورآباد، در دوران دفاع مقدس و مدرسه علمیه امام خمینی(ره) این شهرستان در دوران امامت حجت الاسلام رضایی، امام جمعه نورآباد، به دلیل نداشتن حامی بومی و پشتوانه مالی پس از چند سال فعالیت منحل شده اند.

 

شایان ذکر است، مدرسه علمیه بقیه الله اعظم نورآباد سومین حوزه این شهرستان است که سل 1386 از سوی حجت الاسلام حاج احمد امیدیان تأسیس شده است و به وصیت ایشان توسط یک روحانی از نسل حجت الاسلام امیدیان اداره می شود./9459/302/ب2

ارسال نظرات