۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۴
کد خبر: ۴۴۰۳۹۹

چند خبرکوتاه از خراسان رضوی

برگزاری مسابقات قرآنی بین‌المللی دانش‌آموزان کشورهای جهان اسلام ، برگزاری جشنواره کاروان آفتاب به مناسبت دهه کرامت با حضور استان ها و تشکیل شورای سیاستگذاری رویداد «مشهد، پایتخت فرهنگ اسلامی» از مهم‌ترین عناوین اخبار کوتاه خراسان رضوی است.
خبرگزاری رسا

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، محمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در اختتامیه سی و چهارمین دوره مسابقات قرآن دانش‌آموزان پسر سراسر کشور در حرم رضوی گفت:   امسال مسابقات بین‌المللی دانش‌آموزان کشورهای جهان اسلام برگزار می شود.

 وی با بیان این که بسیاری از اساتید و داورانی که در این مسابقات حضور داشتند از  برگزیدگان بودند، افزود: لذا از شما درخواست می‌کنیم وقتی از اینجا بر می‌گردید با خود عهد ببندید که این مسیر را ادامه دهید زیرا شما به بهترین مسیر علمی و تخصص ارزشمند که همانا قرآن، عترت و نماز است، وارد شده‌اید.

 مسیب‌زاده اظهار کرد: آنچه که شما کسب می‌کنید، میوه علم و دانش است شما عالمان قرآن، عترت و نماز در وزارت آموزش و پرورش هستید.

 مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش خطاب به شرکت‌کنندگان این دوره از مسابقات ادامه داد: ما به شما تنها به عنوان دانش‌آموز نمی‌نگریم بلکه شما را سفیران قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش قلمداد می‌کنیم.

مسیب‌زاده اظهار کرد: بدانید برگزیده شدن و یا نشدن از ارزش‌های شما چیزی کم نمی‌کند زیرا از بین جمع کثیر، نهایت صد نفر هستند که به عنوان نفرات برتر انتخاب می‌شوند.

در ادامه براتعلی منصوریان، معاون پرورشی، فرهنگی آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان این که حیات خلیفةالله در سایه عمل صالح و ایمان استوار حاصل می‌شود، گفت: اسلام و قرآن پرچم‌ار زندگی مومنانه، نورانی و پاکیزه برای بشر است و این گونه گرایش دنیا روز به روز به قرآن و معارف اسلامی بیشتر می‌شود.

وی افزود: از آنجا که در این دوره از مسابقات، سازمان اوقاف و نیز اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در این دوره از مسابقات با آموزش و پرورش همکاری داشتند، نتایج مسابقات به عنوان نتایج مسابقات اوقاف تدوین شده است.

منصوریان افزود: یکی دیگر از نکات مهم در این مسابقات این بود که پس از چند سال وقفه، مسابقات دانش‌آموزی به مسابقات بین‌المللی متصل شده است لذا از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است.

گفتنی است، در پایان مسابقات سراسری قرآن دانش‌آموزان پسر در جوار حرم رضوی  در دو مرحله از برگزیدگان سی و چهارمین دوره مسابقات قرآن دانش‌آموزان پسر سراسر کشور با اعطای هدایایی تجلیل به عمل آمد.

علی مهدوی‌خواه، رییس اداره قرآن، عترت و نماز اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی درباره این مسابقات گفت: مرحله نهایی سی و چهارمین مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان سراسرکشور با حضور 1000 متسابق دانش‌آموز پسر و دختر در قالب دو گروه 500 نفری از ۲۵ تیرماه تا اول مردادماه سال جاری درمشهد مقدس برگزار می شود.

وی با بیان این که ازهر استان 15 نفر دراین دوره از مسابقات شرکت می کنند، گفت:12 نفر مربی و سرپرست و 60 نفر داور در این دوره از مسابقات با پنج رشته تفسیر قرآن کریم، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، احکام نماز و انشای نماز در مقطع متوسطه دوم شرکت می کنند.

مهدوی خواه با بیان این که هشت کمیته در این دوره از مسابقات مسؤولیت اجرای برنامه ها را بر عهده دارند، اظهار کرد:یک هزار و 400 نفر در این دوره از مسابقات قرآنی دانش آموزان سراسر کشور میزبانی می شوند.

مهدوی خواه از برگزاری مسابقات قرآنی دانش آموزان دختر سراسر کشور از 28 تیر تا اول مرداد در مشهد خبرداد.

افتتاح اولین استودیوی تخصصی آثار صوتی قرآن کریم در مشهد مقدس

معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: اولین استودیوی تخصصی آثار صوتی قرآن کریم در مشهد افتتاح خواهد شد.

حجت الاسلام محمد تقی کاظمی نسب افزود: این استودیو با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و از محل اعتبارات کمیسیون توسعه فعالیت های تبلیغی ترویجی قرآنی سه شنبه ٥ مردادماه ساعت 17 در محل جامعه قاریان قرآن مشهد افتتاح می شود.

وی ادامه داد: در این مراسم افتتاحیه حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد، اصغر امیرنیا دفتر تبلیغ و ترویج و همچنین معاون وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و وزارت آموزش و پرورش، مسئولان استان خراسان رضوی و اعضای شورای هماهنگی و توسعه فعالیت های قرآنی استان حضور دارند.

وی گفت: این استودیو با هدف توسعه کمی و کیفی آثار صوتی و تصویری فاخر قرآنی و همچنین ایجاد بستری جدید در حمایت از استعدادهای برتر قرآنی کشور در حوزه های مختلف قرآنی افتتاح خواهد شد.

برگزاری اردوی جهاد فرهنگی با محوریت دهه کرامت

سید قاسم حوائجی، مسؤول اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌‌آموزان استان در نشست خبری اصحاب رسانه که در دفتر مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان استان برگزار شد، در تشریح اهداف برنامه‌های اوقات فراغت تابستانه این اتحادیه گفت: هدف اصلی اتحادیه از برگزاری ویژه‌برنامه‌های تابستانه و اردوهای جهادی، توجه به توصیه‌های رهبر معظم انقلاب در تربیت افسران جنگ نرم است.

وی افزود: زبده‌یابی، زبده‌پروری و شناسایی و کشف دانش‌آموزان مستعد و توانمند از دیگر اهداف برگزاری ویژه‌برنامه‌های تابستانه اتحادیه انجمن اسلامی دانش‌آموزان است.

مسؤول اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌‌آموزان استان ادامه داد: کلیه برنامه‌ها بر دو اصل ارتباط مربی با دانش‌آموزان و استمرار این ارتباط بعد از برنامه‌های تابستان و همچنین کسب نتیجه مفید و مثبت در حوزه تفکر، شخصیت‌دهی و مهارت‌آموزی دانش‌آموزان طرح‌ریزی‌ شده است.

حوائجی در معرفی قالب برنامه‌های تابستان بیان کرد: ویژه‌برنامه‌های تابستان در قالب‌های جذاب و متنوعی شامل اردو، مسابقه، کمیسیون‌های حل مسأله، کارگاه نقد فیلم، مهارت‌ها، مطالعه و نویسندگی، سواد رسانه‌ای، فضای مجازی و سازه‌های رباتیک برای دانش‌آموزان برگزار می‌شود.

وی در معرفی ویژه‌برنامه‌های اردویی برای مخاطبین پسر عضو انجمن اسلامی اعلام کرد: برگزاری اردوهای جهادی با هدف تربیت افسران جنگ نرم با توجه به توصیه‌ها و فرمایشات رهبر معظم انقلاب اولویت ویژه‌برنامه‌های تابستانه اتحادیه انجمن اسلامی دانش‌آموزان است.

مسؤول اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان استان در تشریح 5 مدل اردوهای جهادی ویژه مخاطبین پسر دوره متوسطه دوم گفت: اردوهای جهادی با محور اردوی جهاد معنوی در قالب اعتکاف ماه رمضان در حرم مطهر رضوی و با هدف خودسازی برای حضور در میدان‌های عملیات جهادی و اردوی جهاد سازندگی در قالب حضور دانش‌آموزان در ساخت مسجد حضرت ابوالفضل(ع) در روستاهای توابع کلات طرح‌ریزی‌ شده است.

حوائجی ادامه داد: اردوی جهاد فرهنگی با محوریت دهه کرامت با برپایی نمایشگاه و برگزاری جشن میلاد، اردوی جهاد مجازی برای ایجاد فرصت رشد شخصیتی در فضای رسانه‌ای جدید با هدایت اساتید متخصص و اردوی جهاد اقتصادی با هدف آشنایی دانش‌آموزان با ظرفیت‌های داخلی برگزار می‌شود.

طرح تابستانه «ترنج»، ویژه مخاطبان دختر

وی در معرفی برنامه‌های تابستانه ویژه مخاطبان دختر پایه متوسطه اول تحت عنوان «طرح ترنج»، تشریح کرد: طرح تابستانه «ترنج»، ویژه مخاطبان دختر دوره اول متوسطه پایه هفتم و هشتم برای دومین بار با محوریت دختران، اندیشه، انگیزه و رفتار برنامه‌ریزی‌شده است.

مسؤول اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان استان با اشاره به محتوایی بودن برنامه‌های طرح «ترنج» اظهار داشت: با توجه به الگو و روحیات دخترانه موضوعات برنامه‌ریزی‌شده برای این نوع مخاطب شامل تربیت نوجوان صبور و پاک‌دامن، الگوسازی و اسوه پذیری و هدایت‌گری است که اجرای این برنامه‌ها نشاط و جذابیت برای مخاطب به همراه دارد.

حوائجی در اعلام ویژه‌برنامه‌های طرح «ترنم» ویژه مخاطبین دختر دوره متوسطه دوم اعلام کرد: موضوعات اصلی این برنامه شامل انواع مدیریت (زمان- بحران- منابع- نیرو)، اصول تحلیل فرهنگی، جنبش دانش‌آموزی، تصمیم‌گیری صحیح، اقتصاد مقاومتی به همراه مهارت‌های آموزش آشپزی و دسر، خیاطی، کمک‌های اولیه، سواد رسانه‌ای با محوریت نقد فیلم، پوستر و کلیپ سازی، مهارت مطالعه و کتاب‌خوانی و غیره در نظر گرفته شده است و همچنین برگزاری اتاق‌های گفت‌وگو با موضوعات اصول عقاید با شاخه‌های توحیدشناسی، نبوت‌شناسی و امامت‌شناسی نیز ازجمله برنامه‌های طرح تابستانه ترنم است.

وی با اشاره به برنامه‌های مخاطبین کنکوری گفت: برنامه‌های ویژه دانش‌آموزان کنکوری شامل هدایت تحصیلی و مشاوره توسط متخصصین در بحث انتخاب رشته، معرفی دانشجویان نمونه در رشته‌های مختلف و امکان ارتباط و کسب مشورت دانش‌آموزان با دانشجویان، از برنامه‌های اتحادیه استان برای دانش‌آموزان کنکوری است.

برگزاری گردهمایی «طلایه‌داران فردا»

مسؤول اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان استان با تأکید بر برگزاری گردهمایی سالانه و اردوهای آموزشی، تشکیلاتی «طلایه‌داران فردا» اظهار داشت: اردوی آموزشی، تشکیلاتی طلایه‌داران فردا هر سال در فصل تابستان با هدف انسجام مسؤولین انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان استان و آگاه‌سازی آن‌ها از مسؤولیت خطیرشان در مدارس در دو بخش خواهران و برادران برگزار می‌شود.

حوائجی با بیان اینکه امسال از 7 مردادماه این اردو در بخش خواهران آغاز می‌شود، گفت: این اردو 11 مردادماه در بخش برادران خاتمه خواهد یافت همچنین صبح شنبه 9 مردادماه در ادامه این اردو مراسم تحلیف اعضای اصلی قرارگاه‌های استان و تجدید بیعت با آرمان‌های اسلامی و انقلابی برگزار می‌شود تا دانش‌آموزان آگاه و دغدغه مند، برای سال تحصیلی جدید پرچم‌دار جنبش دانش‌آموزی در مدارس استان باشند.

وی از میزبانی اتحادیه استان از برنامه‌های ملی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان خبر داد و گفت: اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان خراسان رضوی، میزبانی برنامه‌های ملی ازجمله اردوی اعضای قرارگاه‌های دانش‌آموزی استان‌های سراسر کشور را در نیمه دوم مردادماه در محل اردوگاه «اردوبهشت» بر عهده دارد.

مسؤول اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان استان در پایان با اشاره به دیگر برنامه‌های تابستان اتحادیه انجمن اسلامی گفت: انتخابات قرارگاه‌های جنگ نرم دانش‌آموزی شهری و استانی، اردوهای زیارتی، معرفتی به مناطق عملیاتی غرب کشور، دوره‌های تدبر در قرآن و نیز هیأت‌های مذهبی دانش‌آموزی هفتگی ثابت و مناسبتی از دیگر برنامه‌های تابستانی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان خراسان رضوی است.

برگزاری جشنواره کاروان آفتاب با حضور استان ها 

مشاور مدیر کل و سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد مقدس گفت: جشنواره کاروان آفتاب با ارائه آثار فاخر رضوی یک اتفاق خوب دینی، فرهنگی و هنری را رقم خواهد زد.

صدرا یوسفی در جلسه ستاد اجرایی جشنواره کاروان آفتاب در مرکز همایش های آستان قدس رضوی افزود: نمایشگاهی که در آستان قدس رضوی برگزار می شود و به ارائه آثار حوزه رضوی می پردازد باید در ارائه نیز کاری شاخص و فاخر باشد و خاطره خوشی برای زائرین و مجاورین ایجاد شود.

دبیر اجرایی جشنواره کاروان آفتاب با اشاره به حضور استانها در این جشنواره گفت: باید در چیدمان غرفه ها 8 استان مسیر جاده ولایت در کنار هم قرار گیرند.

یوسفی بر ضرورت حضور بنیاد فرهنگی هنری امام رضا(ع) در همه بخش ها تاکید کرد و بیان داشت: در این بخش پوستر چهارده دوره برگزاری جشنواره فرهنگی هنری امام رضا(ع) نیز ارائه می شود.

وی افزود: با توجه به بخش های بین الملل، استانها، جشنواره های تخصصی، دانشگاهی و ... در این نمایشگاه باید سعی شود تداخلی بین برنامه های این بخش ها و بخش بنیاد ایجاد نشود.

در این جلسه روسای کمیته های جشنواره کاروان آفتاب گزارشی از روند اجرایی این جشنواره ارائه کردند.

در پایان این جلسه روسای کمیته های جشنواره کاروان آفتاب از بخش های مختلف نمایشگاهی مرکز همایش ها و نمایشگاههای آستان قدس رضوی بازدید کردند.

شورای سیاستگذاری رویداد «مشهد، پایتخت فرهنگ اسلامی» تشکیل می شود 

رییس‌ جمهوری با اشاره به انتخاب شهر مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017، ضمن تشکر از تلاش‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دیگر وزرا و استاندار، اظهارداشت: این انتخاب باید به محرکی برای خدمت بیشتر به این شهر مهم و معرفی هر چه بهتر آن به دنیای اسلام و جلوه پرفروغ‌تر و جلای بیشتر شهری که جایگاه رفیعی در توریسم معنوی دارد، تبدیل شود.

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای پایتخت فرهنگ اسلامی- مشهد 2017، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در جلسه عصر یکشنبه هیأت دولت، به پدیده ناگوار ایجاد فضای وحشت و ترور به نام اسلام در برخی از کشورها اشاره و ابراز امیدواری کرد، بتوان از این فرصت برای تبیین اعتدال و معرفی تمدن و عرفان و فرهنگ اسلامی به جهان بهره گرفت.

رییس‌ جمهوری ضمن توصیه به دستگاه‌های ملی و استانی برای تلاش بیشتر در راستای توسعه فرهنگی، عمرانی و حمل و نقل شهر مشهد، تصریح کرد: با توجه به مرکزیت خراسان و مشهد در میان مردم منطقه، باید از این سال برای توسعه زبان فارسی، ارتباط بیشتر با فارسی‌زبانان و دنیای اسلام استفاده شود.

دکتر روحانی همچنین صدا و سیما را به بهره‌گیری از همه شبکه‌های داخلی و خارجی برای معرفی هر چه بیشتر این شهر توصیه کرد.

در این جلسه گزارش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استانداری خراسان رضوی در خصوص «انتخاب شهر مشهد به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی توسط مؤسسه علمی، آموزشی و فرهنگی سازمان کنفرانس اسلامی (آیسسکو)» به هیأت وزیران ارایه شد.

بر پایه گزارش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استاندار خراسان رضوی، انتخاب شهر مقدس مشهد به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی سال 2017 فرصت مغتنمی برای رشد و توسعه گردشگری مذهبی، بهینه‌سازی و ارتقای ظرفیت‌های شهری و زیرساخت‌های میزبانی، جهش کمی و کیفی ارتباطات و تعاملات بین‌المللی و کارآمدسازی و آزمودن ظرفیت‌های مدیریتی و اجرایی و در نهایت معرفی گنجینه غنی فرهنگی و مفاخر تاریخی آن خواهد بود.

در این راستا همچنین هیأت دولت مصوب کرد شورای سیاستگذاری رویداد «مشهد، پایتخت فرهنگ اسلامی» تشکیل گردد. این شورا مکلف است با رویکرد فرهنگی نسبت به تعیین سیاست‌ها و تدوین برنامه‌های فرهنگی – اجتماعی اقدام نماید.

همچنین ستاد ملی شهرسازی رویداد «مشهد، پایتخت فرهنگ اسلامی» به منظور تدوین و هماهنگی برنامه‌های زیرساختی فضایی ، کالبدی تشکیل خواهد شد.

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز به منظور حفاظت از شأن و جایگاه حرم مطهر امام رضا(ع) در سیمای شهری مکلف شد تا نیمه اول سال 2017 نسبت به تعیین حریم منظری حرم مطهر رضوی و ابنیه تاریخی وابسته به آن و همچنین امکان‌سنجی نسبت به ثبت جهانی محدوده حرم امام رضا(ع) اقدام نماید./934/303/ب3

 

 

ارسال نظرات