۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۴
کد خبر: ۴۴۰۴۴۶

کارگاه آموزشی رابطان خبری ادارات تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری برگزار شد

کارگاه آموزشی رابطان خبری ادارات تبلیغات اسلامی استان چهارمحال و بختیاری با حضور 15 نفری این رابطان در سالن جلسات اداره کل تبلیغات اسلامی استان برگزار شد.
دوره خبر نویسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، سمیه کریمی، کارشناس خبر و امور رسانه، عصر امروز در جمع رابطان خبری تبلیغات اسلامی این استان، گفت: اصلی ترین کارکرد یک سازمان خبری روابط عمومی تنظیم رابطه صحیح میان سازمان، مسؤولان و مردم است و این وظیفه ارتباطی عمدتاً از کانال پیام‏ رسانی کاربردی و منطقی دنبال می‏ شود.

 

وی افزود: کمیت خبر مهم است اما اخبار تولیدی فاقد کیفیت سبب عدم انتشار در خبرگزاری ها می شود و باید خبرها از لحاظ کمی و کیفی ارتقا پیدا کنند.

 

این کارشناس خبر با تأکید بر اینکه فراگیر بودن خبرها و حساس بودن اطلاعات آنها نسبت به زمان اهمیت فراوانی دارد، گفت: رابطان خبری باید این عادت را در خود به وجود بیاورند که به جای مخاطبان فکر کنند و ببینند مخاطبان به چه چیزهایی احتیاج دارند و کدام چیزها را به روز می‏ خواهند.

 

کریمی با اشاره به اهمیت شناخت ارزش های خبری خاطرنشان کرد: ارزش ‏های خبری معیارهایی هستند که با کمک آنها می‏ توانیم رویدادهای مناسبی را برای مخاطبان انتخاب کنیم.

 

وی با اشاره به اینکه هر رویدادی می ‏تواند در درون خود یک ارزش خبری یا مجموعه‏ ای از ارزش ‏های خبری را داشته باشد، افزود: همین ارزش‏ ها هستند که رگه اصلی رویدادها را برای تبدیل شدن به یک خبر مخاطب پسند تشکیل می ‏دهند.

 

کارشناس خبر گفت: اگر ارزش‏ های خبری به اخبار قدر و منزلت و اهمیت دهند، عناصر خبری  آنها را به نمایش می‏ گذارند.

 

این مقام مسؤول تصریح کرد: عناصرخبری در مجموع از شش عنصر تشکیل می‏ شوند که اسکلت و استخوان‏ بندی خبر را می‏ سازند و هر خبری که جواب یکی از این پرسش ‏ها را ندارد، خبر کاملی نیست و نقص دارد.

 

وی ادامه داد: تعمق در این پرسش‏ ها به ما کمک می‏ کند تا تصویر جامع ‏تری از یک رویداد در قالب خبر ارایه کنیم، هر چقدر بهتر با کارکرد عناصر خبری آشنا شویم، آغاز بهتری در خبرنویسی خواهیم داشت.

 

کریمی لید را مضمون اصلی خبر دانست و بیان کرد: لید یا همان پاراگراف نخست در خبر که نوشتن خبر با آن آغاز می ‏شود، از اهمیت ویژه ‏ای برخوردار است به طوری که عده‏ ای از روزنامه ‏نگاران حرفه ‏ای جهان به آن قلاب می‏ گویند، قلابی که مخاطب را باید با آن به دام انداخت.

 

وی با اشاره به اینکه هر چقدر لید کوتاه ‏تر باشد، بهتر است گفت: باید همیشه آن دسته از عناصر خبری را که پاسخ ‏هایشان را به دست آورده‏ اید در نظر بگیرید و دقیقاً بررسی کنید که کدام یک از این عناصر و یا چند مورد از این عناصر می‏ توانند در لید خبر شما جای بگیرند. 

 

کارشناس خبر اذعان داشت: خوب نوشتن مستلزم رعایت مواردی است که باید همیشه آنها را به یاد داشته باشید، از این شاخه به آن شاخه نپریدن، تمرکز، از چارچوب کار غفلت نکردن و همه این ها را به طرزی به پیش ببریم که قیافه مطلب و ساختار آن هم از حالتی منطقی برخوردار باشد.

 

گفتنی است، کارگاه آموزشی رابطان خبری ادارات تبلیغات اسلامی این استان، عصر امروز با حضور 15 نفری این رابطان در سالن جلسات اداره کل تبلیغات اسلامی استان برگزار شد./202/9457/ب1

ارسال نظرات