۰۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۲
کد خبر: ۴۴۰۴۸۵
مدیر مدرسه علمیه فاضلیه مطرح کرد؛

ضرورت توجه به تقویت اخلاق جوانان در کنار علم

حجت‌الاسلام اسلامی‌فر ضمن بیان این‌ نکته که مدام دانشگاه ساختیم و سطح تحصیلات خود را ارتقا دادیم اما روی ادب، اخلاق و انصاف کار نکردیم، گفت: جوانی که به پدرش با اخم نگاه می‌کند اگر پیر شود آیا دوست دارد فرزندش اینگونه با او برخورد کند.
حجت اسلام اسلامی فر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام جعفر اسلامی‌فر، مدیر مدرسه علمیه فاضلیه مشهد،‌ شب گذشته در حرم مطهر رضوی پیرامون مسائل اخلاقی به موضوع انصاف پرداخت و در توضیح آن، گفت: یکی از موضوعاتی که سبب سعادت و آرامش انسان می‌شود، انصاف است که متأسفانه در جامعه امروز کمتر دیده می‌شود در حالی که اگر انصاف در بین ما بیشتر رواج داشته باشد زندگی بدون نزاع و درگیری خواهیم داشت.

 

وی در ادامه اضافه کرد: باید این نکته را در نظر گرفت که اگر از هرکدام ما بپرسند شما انسان با انصافی هستید یا خیر؟ همه پاسخ مثبت می‌دهیم و خودمان را خوب و منصف می‌انگاریم زیرا هیچگاه اعمال خود را محاسبه نکرده‌ایم.

 

مدیر مدرسه علمیه فاضلیه به معنای انصاف اشاره کرد و گفت: انصاف این است که انسان در قضاوتش و در برخوردش با دیگران، خود را به جای طرف مقابل بگذارد، بعد با خود فکر کند که اگر در جای دیگران بود دوست داشت با او چگونه رفتار می‌کردند و برخوردشان چگونه باشد. بعد از آن ببیند با دیگران درست رفتار کرده است یا خیر.

 

حجت‌الاسلام اسلامی فر ضمن بیان حدیثی از حضرت علی(ع) بیان داشت: انسان‌های منصف دوستان زیادی دارند و دشمنان آن‌ها کم است همچنین انصاف سبب می‌شود محبت زیاد شود و آن چیزی که می‌تواند اختلاف‌ها را کم کند و حتی از بین ببرد رعایت انصاف است.

 

وی در ادامه افزود: قانون در مسائل خانوادگی راه به جایی نمی‌برد و اختلاف پایان نمی‌پذیرد اما انصاف می‌تواند مشکلات را برطرف کند. به عنوان مثال اگر مردی از صبح تا شب سرکار بوده است، دیگر زن نگوید ما را به تفریح ببرید از آن طرف نیز صحیح است که اگر مردی بیرون بوده است و به خانه می‌آید همسرش را درک کند که سه فرزند کوچک را نگه‌داری کرده و شاید فرصت نداشته است تا غذای مناسبی طبخ کند.

 

عضو اتاق فکر تبلیغ حوزه علمیه خراسان با بیان این‌که انصاف در همه امور است، تأکید کرد: تحصیلات و علم جوانان ما بالا رفته است اما در ادب و رفتار حسنه رشد نکرده‌ایم، مدام دانشگاه ساختیم و سطح تحصیلات خود را ارتقاء دادیم اما روی ادب و اخلاق و انصاف کار نکردیم. جوانی که به پدرش با اخم نگاه می‌کند اگر پیر شود آیا دوست دارد فرزندش اینگونه با او برخورد کند؟!

 

وی در ادامه نمونه‌ای از انصاف در اجتماع را اینگونه ذکر کرد: اگر مغازه‌داری انصاف داشته باشد دیگر اجناسش را گران نمی‌فروشد، از آن طرف نیز خریدار برای خرید کوچک ترین جنس چانه نمی‌زند، هر شخصی اگر می‌خواهد با انصاف باشد باید خودش را جای طرف مقابل بگذارد و ببیند چگونه دوست دارد با او رفتار شود و همان طور رفتار کند.

 

لازم به ذکر است سخنرانی حجت‌الاسلام اسلامی‌فر از ابتدای هفته جاری در حرم مطهر رضوی برگزار شده و ساعت۱۸:۳۰ دقیقه پنجشنبه نیز آخرین سخنرانی وی در صحن انقلاب اسلامی به سمع و نظر زائران و مجاوران حضرت رضا(ع) خواهد رسید./202/862/ب1

ارسال نظرات