۰۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۷
کد خبر: ۴۴۰۴۹۹
آيت الله مهدوي:

بی خیالی مسؤولان در پاسخگویی به حقوق‌های نجومی بی حیایی است

نماينده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبري بی خیالی مسؤولان را در پاسخگویی به فیش های حقوقی نجومی، بی حیایی خواند و گفت: مردم به شما اعتماد كرده اند، چرا با رفتار خود كاري مي كنيد كه اعتماد مردم به شما از بين برود.
آیت الله سید ابوالحسن مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در اصفهان، آيت الله سيد ابوالحسن مهدوي شب گذشته در جلسه هفتگي كه با عنوان تفسير زيارت عاشورا با حضور جمع کثیری از طلاب و فرهیختگان استان برگزار شد، بی خیالی مسؤولان را در پاسخگویی برای فیش های حقوقی، بی حیایی قلمداد کرد.

 

وي در تفسير عبارت «اَلسَّلامُ عَلَيكَ وَ عَلَي الاَرواحِ الَّتي حَلَّت بِفِنائِك»، افزود: تقدم سلام بر امام حسين(ع) نسبت به يارانشان به خاطر اصل بودن امام معصوم(ع) و فرع بودن يارانشان است، حتي اگر اين ياران شخصيت هاي بزرگي همچون حضرت علي اكبر(ع) يا حضرت اباالفضل(ع) باشند.

 

آيت الله مهدوي محوريت بحث خود را كلمه روح معرفي كرد و ادامه داد: آيه هشتاد و پنجم سوره اسراء به طور مستقيم به كساني كه به دنبال دانستن مفهوم وا‌ژه روح هستند، به خاطر كم ظرفيت بودن افراد در مورد بيان مفهوم واژه روح طفره مي رود و حقيقت آن را به طور كامل بيان نمي كند.

 

نماينده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبري ابراز كرد: قرآن در آيه هشتاد و پنجم سوره اسراء در مورد روح مي فرمايد، «روح جزء امر پروردگار است» و در آيه اي ديگر مي فرمايد «اگر امر پروردگار به چيزي تعلق بگيرد، آن چيز را به هر چيز ديگر بخواهد تبديل مي كند».

 

وي با استناد به تعريفي كه اكثر علماي بزرگ از واژه «روح» بيان كرده اند، اظهار كرد: روح يعني ظهور جريان امر لطيف و وقتي گفته مي شود ظهور يعني وجود نيست، وقتي گفته مي شود جريان يعني متحرك است و وقتي گفته مي شود لطيف يعني جسم ندارد.

 

آيت الله مهدوي در ادامه راجع به صفت روح الله كه به حضرت عيسي(ع) اختصاص دارد، اذعان كرد: روح الله بودن حضرت عيسي(ع) از دو جنبه قابل تفهيم است؛ يكي اين كه ايشان به خاطر نوع به دنيا آمدنشان با ديگران متفاوت هستند، يعني بشر معمولي نيستند و دوم اين كه جنبه روحاني ايشان بر جنبه جسمانيشان غلبه دارد.

 

امام جمعه موقت اصفهان افزود: اگر به طلاب گفته مي شود روحاني، به خاطر شغل آن ها است، چرا كه شغل آن ها بر خلاف عموم مردم جامعه كه با جسم افراد كار دارند، مربوط به روح افراد است.

 

وي ادامه داد: طلبه كارش اصلاح روح افراد است، چرا كه اخلاق افراد را تهذيب مي كنند و اخلاق عادت است و عادات انسان مربوط به روح او است.

 

آيت الله مهدوي به عادت هاي مختلف افراد جامعه اشاره كرد و گفت: عادت هاي مختلف هر چند از روح سرچشمه مي گيرند ولي اثرشان در زندگي افراد هويدا مي شود، مثلاً فرض كنيد فردي با لباس نامناسب به نماز مي ايستد، يك روحاني وقتي به وضعيت او نگاه مي كند، متوجه مي شود كه آن شخص فرد بي ادب و بي توجهي است.

 

نقش آموزش و پرورش در پدیده حیا

نماينده ولي فقيه در هلال احمر اصفهان ادامه داد: وقتي فرد بي حجابي با وضعيت نامناسب به خيابان مي آيد، بنده متوجه مي شوم كه اين شخص فرد بي حيايي است.

 

وي در توضيح واژه حيا تبيين كرد: حيا از حيّ گرفته شده و كسي كه حيا ندارد يك انسان مرده است، وقتي حيا از كسي گرفته شد، تا بخواهد برگردد 10 تا 20 سال طول مي كشد.

 

آيت الله مهدوي با بیان این که آموزش و پرورش بايد سعي كند از هفت سالگي به بچه ها چادر سر كردن را آموزش دهد، گفت: اين پيشنهاد را چند سال پيش دادم ولي با مخالفت روبرو شد، وقتي به آن ها گفتم كه شما از هفت سالگي تا نه سالگي به مدت سه سال حيا را در وجود دختر از بين مي بريد و بعد از آن مي خواهيد به اجبار چادر سر او كنيد، حتي اگر بعد از اين مدت چادر سرش كند، حياء به اين راحتي در وجودش باز نخواهد گشت، آن ها همگي پذيرفتند.

 

استاد اخلاق حوزه علميه بي حيايي را يك رذيله اخلاقي دانست و ابراز كرد: وقتی راننده ای برای بار اول تصادف مي كند از رانندگي نمي افتد ولي وقتي دائماً تصادف مي كند، ديگر نمي توان به عنوان راننده به او نگاه كرد.

 

وي ادامه داد: فرد بد حجاب وقتي دائماً با وضع زننده در برابر نامحرمان  حاضر مي شود، نشانه اين است كه حيا در وجودش از بين رفته و ديگر نمي شود به عنوان يك انسان حيّ و زنده به او نگاه كرد.

 

آيت الله مهدوي بي حيايي را از امر حجاب فراتر دانست و افزود: برخي از مسؤولان هم بي حيا شده اند، چند شب پيش ديدم رييس سازمان بازرسي با حالت خيلي عادي مي گفت فقط سه درصد مسؤولان كشور حقوق بالاي چهل ميليون دريافت مي كنند و مثل این که مي خواست بگويد افرادي كه حقوق زير چهل ميليون دارند كاري به كارشان نداشته باشيد.

 

وی ادامه داد: آقاي رييس سازمان بازرسي! كسي نگفته همه مديران حقوق بالاي چهل ميليون دريافت مي كنند، ما مي گوييم حقوق گيران دولت اگر حقوقشان بالاي پنج تا هفت ميليون هم باشد در حق مردم ظلم می‌شود.

 

امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به روايتي از پيامبر(ص) كه مي فرمايند، مردم بترسيد از زماني كه منكر در چشمتان معروف شود و يا يكديگر را به منكرات امر كنيد، تأكيد كرد: چند سال پيش متوجه شديم هيأت مديره يك خيريه حقوق هاي سي و پنج ميليون توماني براي خودشان تصويب كرده بودند، وقتي به آن ها با تندي گوشزد كرديم ناراحت شدند و بعد از آن، كار خود را توجيه مي كردند.

 

آيت الله مهدوي در پایان خطاب به مسؤولان سرتاسر كشور، گفت: مردم به شما اعتماد كرده اند، چرا با رفتار خود كاري مي كنيد كه اعتماد مردم به شما از بين برود./867/202/ب1

ارسال نظرات