۰۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۱
کد خبر: ۴۴۰۵۸۵
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی:

تقسیم ارث براساس آیات قرآن فریضه ای الهی است

حجت الاسلام والمسلمین قریشی با تأکید بر اهمیت موضوع عمل به وصیت و ادای دین اموات، شرایط تقسیم ارث را تشریح کرد و گفت: تقسیم ارث براساس آیات قرآن فریضه ای الهی است.
امام جمعه ارومیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در جلسه تفسیر قرآن سوره نساء به آیه 11 اشاره کرد و گفت: خداوند در این آیه با تأکید بر اهمیت موضوع عمل به وصیت و ادای دین اموات به شرایط سهم ارث اشاره دارد.


حجت الاسلام والمسلمین قریشی با اشاره به موضوع وصیت، اظهار داشت: انسان در قید حیات و در حالت عادی می تواند تمام اموال خود را ببخشد اما در صورتی که مریض احوال است و برای بعد از مرگ خود وصیت می کند می تواند یک سوم مال خود را ببخشد.


استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که باید قرض فرد مرحوم از اموالش پرداخت شود، گفت: مهریه خانم دِینی است که باید ادا شود، بنابراین پس از فوت همسر ابتدا باید به وصیت او به اندازه یک سوم اموالش عمل کرده سپس مهریه خانم پرداخت شده و اگر از اموالش مبلغی باقی ماند به عنوان سهم ارث در بین وراث تقسیم شود.


وی در ادامه تفسیر آیه به شرایط سهم ارث اشاره کرد و افزود: اولاد و پدر و مادر طبقه اول در بهره مندی از ارث هستند و بر اساس توصیه خداوند در  آیه 11 سوره نساء اگر فردی از دنیا رفت، بعد از اجرای وصیت او و ادای دین آن، سهم وارثان تقسیم و پرداخت شود.


حجت الاسلام والمسلمین قریشی اضافه کرد: اگر وارثان دو دختر و یا بیش از دو دختر باشند دو سوم ما ترک از آن آنها است، ولی اگر فرد مرحوم پدر و مادر نداشته باشد، بقیه نیز در فرض نبودن پدر و مادر به آنها داده می شود.


امام جمعه ارومیه تصریح کرد: بنابر فرموده خداوند در آیه شریفه سوره نساء، اگر وارث  تنها یک دختر باشد نصف ما ترک از آن اوست و بقیه نیز اگر پدر و مادر نباشند به او برمی گردد.


وی در ادامه تفسیر آیه به سهم ارث والدین اشاره و اظهار داشت: اگر میت فرزند داشته باشد، هر یک از پدر و مادر میت، یک ششم سهم می برند اما اگرفرزندی نداشته وبرای مادرش یک سوم مال است و بقیه اموال به از آن  پدر است، این درحالی است که اگر میت برادرانی داشته باشد برای مادر یک ششم است.


وی در ادامه با اشاره به انتقاد برخی افراد از اختلاف سهم ارث خانم ها و آقایان، گفت: خداوند در جملات پایانی آیه 11 سوره نساء به این غرغر کردن ها پاسخ داده و می فرمایند:«شما نمی دانید کدام یک از پدران و پسرانتان به حال شما سودمندتر هستند، بنابراین از اختلاف سهم الارث تعجب و اعتراض نکنید، این طرز تقسیم فریضه ای است از جانب خداوند، همانا خداوند همواره دانا و حکیم است».


گفتنی است، سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم نماینده ولی فقیه آذربایجان غربی از روزهای شنبه تا چهارشنبه در مسجد امام جعفر صادق(ع) ارومیه برگزار می شود./936/202/ب2

ارسال نظرات