۰۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۱
کد خبر: ۴۴۰۵۸۶
حجت الاسلام والمسلمین قریشی:

انسان در مباحث دینی نباید اهل شعار باشد

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: انسان نباید اهل شعار باشد به ویژه در مباحث دینی که باید با عمل به دیگران درس دهد.
مباحث دینی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در شصتمین جلسه درس هایی از نهج البلاغه به خطبه 9 اشاره کرد و گفت:«قَدْ اَرْعَدُوا وَ اَبْرَقُوا، وَ مَعَ هَذَيْنِ الْاَمْرَيْنِ الْفَشَلُ، وَ لَسْنَا نُرْعِدُ حَتَّی نُوقِعَ، وَ لَا نُسِيلُ حَتَّی نُمْطِرَ؛ خروشيدند و تهديد کردند، و همراه اين دو کار سستي است و ما تا چيره نباشيم نمي خروشيم و تا نباريم روان نمی گرديم».


وی اظهار داشت: براساس آنچه مفسران نوشته اند این خطبه نهج البلاغه در رابطه با اصحاب پیامبر در جنگ جمل بیان شده است.


وی ادامه داد: براساس گفته مرحوم سیدرضی، امیرمؤمنان(ع) در خطبه 9 نهج البلاغه به خصوصیات خویش و دشمنان اشاره می کند و می فرمایند: اهل جمل با تحریک احساسات مردم، داد و بیداد کرده و تهدید کردند در حالی که اهل بیت(ع) این گونه نیستند بلکه عمل می کنند و دشمن را به واسطه اعمالشان تهدید کرده و در بینشان رعب ایجاد می کنیم.


امام جمعه ارومیه تصریح کرد: اهل جمل با داد و بیداد می خواستند کارشان را پیش ببرند، اما چون اعتقاد و ایمان قلبی وجود نداشت و فقط از روی احساسات بود، در ادامه سست و ضعیف شدند و از بین رفتند.


وی گفت: انسان باید اهل شعار نباشد به ویژه در مباحث دینی که باید با عمل به دیگران درس دهد.


حجت الاسلام والمسلمین قریشی به تشریح جریان جنگ جمل پرداخت و گفت: جنگ جمل از حوادث بزرگ تاریخ اسلام است که درس های بسیاری دارد، کینه برخی افراد از امیرمؤمنان آتش این جنگ را افروخت، در حالی که امیرمؤمنان(ع) به حرمت پیامبر گرامی اسلام با ایشان با احترام رفتار کرد و فرمود: «حساب بر عهده خداوند است».


وی به خطبه 10 نهج البلاغه که در رابطه با آگاهی امیرمؤمنان(ع) برای مقابله با اصحاب جمل است، اشاره و اظهار کرد: حضرت علی(ع) در این خطبه می فرمایند: «آگاه باشيد كه شيطان  حزب خود را جمع كرده و سواره و پياده‏ هاى لشكر خود را فراخوانده است امّا من آگاهى لازم به امور را دارم، نه حق را پوشيده داشتم و نه حق بر من پوشيده ماند، سوگند به خدا، گردابى براى آنان به وجود آورم كه جز من كسى نتواند آن را چاره سازد، آنها كه در آن غرق شوند، هرگز نتوانند بيرون آيند و آنان كه بگريزند، خيال بازگشت نكنند.»


نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با اشاره به آیاتی از سوره مجادله به معرفی حزب شیطان پرداخت و گفت: شیطان با از بین بردن یاد خداوند از دل انسان، بر او مسلط شده و حزبش را شکل می دهد و به واسطه آنها در زمین فتنه ایجاد می کند.


گفتنی است، سلسله جلسات تفسیر نهج البلاغه نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با عنوان «پای درس امیرمؤمنان(ع)» چهارشنبه شب ها در مصلای امام خمینی(ره) ارومیه برگزار می شود./936/202/ب2

ارسال نظرات