۰۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۴
کد خبر: ۴۴۰۷۷۰
آیت‎الله طباطبایی‎نژاد عنوان کرد؛

حفظ وحدت و بصیرت درس بزرگ قیام مشروطه

نماینده ولی فقیه در اصفهان گفت: وقایع مشروطه برای ما می‎تواند بسیار پندهایی داشته باشد، امام خمینی(ره) می‎فرماید اگر مشروطه از مسیرش منحرف شد برای این بود که دشمن در ایران احزابی به وجود آورد.
آیت الله طباطبایی نژاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیتالله سیدیوسف طباطبایینژاد در خطبههای این هفته نماز جمعه اصفهان که در مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد، با تسلیت شهادت امام صادق(ع) گفت: دهه صادقیه باید برگزار شود و این کار خوبی است، دهها و صدها منبر باید درباره فضایل و مناقب امام صادق(ع) برگزار شود تا عنایتها و نقشی را که ایشان در گسترش اسلام ناب داشتند، بیان کنند.

 

وی افزود: امام صادق(ع) سیاست بسیار بالایی را داشتند که در فرصت بین دعوای بنیامیه و بنیالعباس یک نهضت علمی را شروع کردند، و باید گفت امروزه هیچگونه اشکال و سؤال به اسلام وارد نیست، به برکت روایات امام صادق(ع) و امام باقر(ع) این اشکالات رفع و جواب آن داده شده است.

 

امام جمعه اصفهان با بیان این که اگر امام صادق(ع) و امام باقر(ع) نبودند ما کربلا و اسلام را نمیشناختیم، اظهار کرد: یکی از تفاوتهای میان اهلسنت و شیعیان همین نکته است که دسترسی اهلسنت تنها به دوران پیامبر اکرم(ص) و به مدت ده سال است، اما ما شیعیان معتقدیم که تا زمان غیبت امام زمان(عج) حیات ائمه(ع) در قالب حیات پیامبر اکرم(ص) ادامه یافته است.

 

وی ادامه داد: علوم پیامبر اکرم(ص) به ائمه(ع) انتقال داده شده است و اهلبیت(ع) بر اساس مقتضیات زمان این علوم را برای ما تشریح کردند به همین دلیل است که در شیعه داعش پیدا نمیشود، داعشیها نه بدعت را فهمیدهاند و نه اسلام را و نه احکام اسلام و مبنایشان یک سری روایت بوده که بسیاری از آن هم جعلی است، آنهایی که خود را از مکتب اهلبیت(ع) دور کردند دچار انحرافات فراوانی میشوند.

 

آیتالله طباطبایینژاد با بیان این که شیعیان 260 سال الگوی عملی برای زندگی خود دارند، خاطرنشان کرد: برخی احکام و دستورات اسلام ثابت است، اما برخی از دستورات متغیر هستند، یک زمانی باید با دشمن با شمشیر مبارزه کرد و یک زمانی هم باید وسایل دیگری تهیه کرد، یک زمان مردم همه فقیر بودند و همه نان جو میخوردند اما امروز همه مردم نان گندم میخورند و خوردن نان جو موضوعیت ندارد، اما این که وضعیت اقتصادی ما نباید خیلی جلوتر از مردم باشد، یک از دستورات ثابت اسلام است.

 

وی گفت: اهلبیت(ع) در دوران حیات خود روشنگری کردند و وضعیت دین و وضع زندگی مردم را مشخص کردند، گاه تعارضی که بین برخی اعمال اهلبیت(ع) به نظر میرسد به همین مقتضیات زمان بازمیگردد، نقش امام صادق(ع) بسیار بااهمیت و مهم است، ایشان کسی هستند که تمام دانشمندان در برابر او سر تعظیم فرود آوردند.

 

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: اصول کافی، تهذیب، استبصار، منلایحضره القیه از کتابهایی است که روایات امام صادق(ع) و امام باقر(ع) را در خود جای داده است، اگر امام صادق(ع) نبودند مجتهدان ما نمیتوانستند فتوا بدهند، مجتهدان ما بر اساس همین روایات فتواهای خود را صادر میکنند که امیدواریم از شیعیان واقعی باشیم.

 

آیتالله طباطبایینژاد با تسلیت سالگرد رحلت مرحوم آیتالله مشکینی ابراز کرد: ایشان از برجستگان حوزه و انقلاب بودند، برخی از مراجع فعلی شاگرد ایشان بودند و سمتهای بسیار مهمی همچون ریاست مجلس خبرگان رهبری را بر عهده داشتند، آیتالله مشکینی همواره به دنبال هدایت دیگران بودند و اطرافیان را به سمت راه صحیح میبردند.

 

وی همچنین با گرامیداشت شهادت شیخ فضلالله نوری اظهار کرد: وقایع مشروطه برای ما میتواند بسیار پندهایی داشته باشد، امام خمینی(ره) میفرماید اگر مشروطه از مسیرش منحرف شد برای این بود که دشمن در ایران احزابی به وجود آورد، متأسفانه در ایران پس از درست شدن احزاب مختلف مردم بسیار علیه هم حرف میزدند، باید گفت هیچکس به اندازه ایرانیها علیه حزب مخالف خود سخن نمیگوید و تبلیغات منفی انجام نمیدهد.

 

آیتالله طباطبایینزاد بیان کرد: متأسفانه اگر اکنون به سراغ فضاهای مجازی برویم که مردم در آن حضور دارند، اصلا انگار در این فضاهای مجازی رنگی از دین و مذهب نیست، مردم چه میکنند؟ دشمن کاری کرده است که مردم در فضاهای مجازی علیه یکدیگر سخن بگویند، باید از ماجرای مشروطه پند بگیریم، دشمن از غفلت، دشمننشناسی، جدا بودن گروهها از یکدیگر در مشروطه سوء استفاده کرد و همین عوامل سبب میشود که وقایعی از قبیل شهادت شیخ فضلالله نوری اتفاق بیفتد.

 

وی ادامه داد: باید گفت متأسفانه ما از فضای مجازی به بهترین نحو استفاده نمیکنیم، میتوانیم علوم اهلبیت(ع) را در این فضا انتقال بدهیم و کتابهای علمی را به جایی که باید برسانیم اما با مسخره کردن، آبروریزی، آبروریختن و از این قبیل مسائل کاری کردهایم که از ظرفیت انتقال علوم دینی در فضای مجازی استفاده نشود./914/پ201/ج1

ارسال نظرات