۰۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۰
کد خبر: ۴۴۰۸۰۹
مدیر مدرسه علمیه علی بن موسی الرضا:

پایه اصلی حوزه‌های علمیه در زمان امام صادق بنا شد

حجت الاسلام سمیعیان پرورش شاگردان نخبه و متخصص در رشته های مختلف را از تلاش‌های علمی امام صادق(ع) عنوان کرد و گفت: پایه اصلی تأسیس حوزه‌های علمیه در زمان امام صادق(ع) بنا شد.
حجت الاسلام والمسلمین سمیعیان

حجت الاسلام مصطفی سمیعیان، مدیر مدرسه علمیه حافظان قرآن کریم علی بن موسی الرضا(ع) قم، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با عرض تسلیت شهادت امام صادق(ع) به عاشقان و محبین اهل بیت(ع)، گفت: نهضت علمی امام صادق(ع) بواسطه اختلاف بین بنی امیه و بنی عباس رخ داد و زمینه ارائه مکاتب ناب حضرت محمد(ص) را برای ایشان فراهم کرد.

 

وی افزود: پایه اصلی تأسیس حوزه های علمیه در زمان امام صادق(ع) بنا شد و حضرت شاگردانی را پرورش دادند که شاگردان ایشان تا چهار هزار نفرهم رسید.

 

مدیر مدرسه علمیه علی بن موسی الرضا(ع) شیوه تدریس امام صادق(ع) را برگرفته از سنت پیامبر اکرم(ص) دانست و گفت: امام صادق(ع) در تربیت شاگردان خود چند نکته را مدنظر داشتند و ابتدا تلاش کردند علوم و فنون مختلفی که به آنها فرا می دهند بر مبنای قرآن و سنت پیامبر(ص)  باشد.

 

حجت الاسلام سمیعیان یکی دیگر از تلاش های امام صادق(ع) را پرورش شاگردان نخبه و متخصص در رشته های مختلف برشمرد و افزود: یکی دیگر از تلاش های  مهم امام صادق(ع) پرورش شاگردان نخبه و متخصص در زمینه های مختلف بوده است و آنچنان شاگردانشان را مجتهد و صاحب نظر پرورش می دادند که اگر کسی در زمینه های مختلف به ایشان مراجعه می کرد او را به شاگردان خود ارجاع می دادند تا از ابتدا شاگردانشان متخصص بار بیایند و در زمینه های مخلف سرمنشأ علمی باشند.

 

وی با بیان اینکه در زمان امام صادق(ع)  بنی عباس به بهانه حمایت از محبان اهل بیت (ع) بنی امیه را از حکومت کنار زدند و تا به قدرت رسیدند از ترویج معارف اهل بیت(ع) جلوگیری کردند، گفت: تعامل امام صادق(ع) با دیگر ادیان و مذاهب یک نکته بسیار مهم است و شاگردان قوی در بحث کلام و اعتقادات تربیت کردند که این شاگردان به طور دقیق و علمی بحث می کردند و مکتب حق را ارئه می دادند بدون اینکه کوچکترین توهینی و اهانتی به کسی بکنند.

 

مدیر مدرسه علمیه علی بن موسی الرضا(ع) در پاسخ به این سوال که امروز حوزه علمیه در دفاع منطقی از مکتب شیعی باید در قالب چه چهارچوبی عمل کند، تصریح کرد: خوشبختانه حوزه علمیه تاکنون خدمات زیاد و همت بلندی داشته است.

 

وی ابراز امیدواری کرد که سنت حسنه ای که از امام صادق(ع) در حوزه علمیه به یادگار مانده، همانند گذشتگان و دست اندرکاران قبلی حوزه که راه ایشان را ادامه می دادند با تلاش فراوان و قوت دوچندان ادامه یابد و نگاه حوزه علمیه با الگوبرداری از امام صادق(ع) به گونه ای باشد تا بدون مطرح کردن مسائل تنش زا معارف ناب اهل بیت(ع) بگوش مردم رسانده شود./874/ت302/ی

 

ارسال نظرات